باز هم دم خروس بیرون زد
«ایران در مسائل مرتبط با دارو و درمان تحریم نیست»؛ این شعاری است که بارها از سردمداران برخی کشور‌ها شنیده شده و بعضی از هموطنانمان هم آگاهانه یا ناآگاهانه بر صحتش تاکید دارند، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ واقعیتی که رئیس بانک مرکزی کشورمان برای ثبت در تاریخ کمی شرحش داده است.
کد خبر: ۹۲۲۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰ 09 December 2020
«ایران در مسائل مرتبط با دارو و درمان تحریم نیست»؛ این شعاری است که بارها از سردمداران برخی کشور‌ها شنیده شده و بعضی از هموطنانمان هم آگاهانه یا ناآگاهانه بر صحتش تاکید دارند، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد

به گزارش تابناک سمنان در شرایطی که برخی کشور‌ها تزریق واکسن کرونا را به گروه‌هایی از شهروندانشان آغاز کرده اند و رقابت برای خرید واکسن‌های تایید شده یا در دست تایید به اوج رسیده است، ساعاتی پیش، خبری به نقل از رئیس بانک مرکزی کشورمان مخابره شد که حکایت از بروز موانعی بسیار جدی در مسیر تامین واکسن برایمان دارد.

این خبری است که عبدالناصر همتی در صفحه شخصی اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی مخابره کرده و مقدمه‌ای تلخ و ناراحت کننده دارد: «برخی نادانسته یا مغرضانه سعی در تطهیر اقدامات غیرانسانی امریکا در تحریم ایران دارند و تنها به ادعای دروغین امریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تاکید می‌کنند.»

رئیس بانک مرکزی ایران بعد از این مقدمه تاکید می‌کند که پیامش «برای ثبت در حافظه تاریخ» است و سپس مواردی برمی‌شمارد که یکی از آنها، مانع ایجاد شده در خرید واکسن کروناست: «از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تا کنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.»

همتی در ادامه موارد دیگری را متذکر می‌شود که همه نشان دهنده تاثیر تحریم‌ها بر سلامت ایرانیان است؛ اتفاقی که غربی‌ها تاکید داشتند و دارند با تحریم‌های فراوان اعمال شده علیه کشورمان رخ نخواهد داد، اما بار‌ها و بار‌ها ثابت شده که این ادعا سراسر کذب است؛ ادعایی که با ماجرای خرید واکسن کرونا یک بار دیگر، چون دم خروس بیرون زده است.
 
«تحریم‌ها» واکسن کرونا را از دسترس ایرانیان دور خواهد کرد؟!

البته پس از شیوع ویروس کرونا و اعلام وضعیت دنیاگیری (پاندمی) بیماری کووید ۱۹، تحریم‌ها در چند نوبت گریبان ایرانیان را گرفت که از جمله آن‌ها خریداری محموله‌ای از ماسک در روز‌های ابتدایی شیوع بیماری در کشورمان در اروپا بود که به رغم نهایی شدن، مجوز انتقالشان به ایران زیر پا گذاشته شد. شروع مسیری که بعد به تحریم کیت تشخیص کرونا و تحریم رپیدتست هم رسید و حالا با مانع تراشی در یک پروژه بین المللی پی گرفته می‌شود.

درباره پروژه کواکس سخن می‌گوییم که متولی اجرایش سازمان بهداشت جهانی است و هدف از آن، توزیع عادلانه واکسن میان همه کشور‌های جهان است، چون بر همگان مسجل شده که مبارزه با کرونا، تنها زمانی موفق خواهد بود و به سرانجام می‌رسد که در همه جای جهان پی گرفته شود، وگرنه محتوم به شکست است؛ شکستی که تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در مسیر تحقق آن گام برمی‌دارد!

اتفاقی که با یک دو دو تای ساده قابل تحلیل به نظر می‌رسد، چو می‌دانیم شیوع ویروس کرونا از یک نفر در کل جهان شروع شده و لاجرم پایانش زمانی است که حتی یک نفر به این ویروس مبتلا نباشد؛ چه یک نفر از شهروندان کشورمان و چه هر فرد دیگری با هر ملیتی در هر نقطه از جهان. نکته‌ای کلیدی که کشور‌های مختلف را مجاب کرده در کنسرسیوم کواکس عضویت پیدا کنند و سهمشان را در مسیر نابودی کرونا ادا نمایند.
اتفاقی که به گفته رئیس بانک مرکزی کشورمان، فعلا برای ایران مقدور نیست و دلیلش هم چیزی نیست، جز تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان. همان تحریم‌هایی که برخی بر هوشمند بودنش تاکید دارند و اصرار می‌کنند که حوزه سلامت را شامل نمی‌شود و بعضی دانسته یا از سر حماقت بر درستی این ادعا درباره تحریم‌ها تاکید می‌کنند، غافل از آنکه این دروغ فعلا واکسن کرونا را از ایشان دریغ داشته، مگر آنکه نسخه وطنی آن به سرعت به نتیجه برسد یا ترفندی نجات بخش در دستور کار مسئولان کشورمان قرار گیرد.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار