کد خبر: ۹۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 10 September 2015

گردنه حیران، دفترچه خاطرات همه ما

سبحان است خدایی که نه ظهور جمالش را کرانی است و نه سپاس جلالش را توانی ، خدای عزوجلی که وفور نعمتش را تجلی جلوه های شهودی معرفت کیمیایی خود ساخته تا مخلوق نامقدار از دریای موهبتش تلذذ نموده و بر عظمتش تکریم نماید .

شاکرم خداوندی را که نعمت زیستن در مهد مذهب شیعه و همجواری با آرامگاه زرتشت پیامبر را مایه ی رٌجحان و امتنانمان ساخته است . از مواهب آسمانی که بگذریم به نعمات طبیعی اش می رسیم که برشمردن زیبایی های استانمان اردبیل زبان را که نه ، جان را بر می انگیزاند و ذهن را بر آن می دارد تا از قبل این همه احسان بهره ای در جهت تامین آسایش و تسکین آرامش جسته و تلاش فکر و تقلای جان را با هم آمیخته تا فردایی نیکو برای آیندگان را رقم زند.

در این میان نزدیکی به طبیعت یکی از اهرم های اساسی در تامین رضایت ، سعادت و رازپویی انسان است و شناسایی عرصه ها و ارزیابی توانایی های سیستم های طبیعی به منظور تامین نیازهای تفریحی و تفرجی ، جذب گردشگر، ایجاد اشتغال و حِرَف در راستای آن اهمیت و ضرورت می یابد.

اکوتوریسم یا طبیعت گردی همان جذب گردشگر از طریق آثار و پدیده ها و چشم اندازهای طبیعی مفهومی شناخته شده در جهان امروز است و یکی از منابع مهم تامین درآمدهای ارزی بسیاری از کشورهاست .

صنعت گردشگری با گرایش طبیعت گردی متکی به تفرج ، گستره ای از فعالیت های ورزشی آموزشی و تفریحی را در برگرفته و تأثیر بیشتری بر مناطق گردشگری دارد.

از آنجا که یکی از عوامل قرارگرفتن در مسیر توسعه ای در هر استانی، مشارکت در امر سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار می باشد، استان اردبیل به شکرانه الطاف خداوندی به مراتب دارای پتانسیل های بالقوه ی طبیعی بسیاری در مقایسه با استان های همجوار می باشد اینجاست که دست طبیعت آغوش پر مهرش را بر انسان تلاشگر گشوده تا با اتکال به سرشت پاک آن به خلق نیکی ها بپردازد.

اردبیل از جمله استان های کم نظیری است که انواع جاذبه های گردشگری مطابق با سلایق و علایق افراد را تواما داراست : جاذبه های طبیعی ، جاذبه های تاریخی و یادمانی ، جاذبه های فرهنگی، جاذبه های اقتصادی و بازارهای سنتی ، جاذبه های ورزشی که عامل مهمی در جذب گردشگر و فراهم کننده ی بستر مناسب برای سرمایه گذاری می باشد.

مهمترین نوع گردشگری رایج شامل گردشگری سلامت یا درمانی و گردشگری طبیعی است که برای نوع اول شهرستان سرعین و آب های گرم و معدنی مقصد اصلی و برای نوع دوم پارک جنگلی فندقلو و گردنه حیران نمونه های اصلی آن می باشند.

قبل از پرداختن به تک تک موارد فوق اشاره مختصری دارم بر امکانات و تمهیداتی که برای فراهم آوردن بستر مناسب جهت سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار شرط لازم می باشد. تهیه و تجهیز زیر ساخت ها مهمترین و موثرترین عامل در این امر می باشد که به اعتقاد بنده باید مستقیما توسط دولت برنامه ریزی و اجرایی گردد تا امکانات زیر ساختی مهیا نگردد هیچ گامی در جهت سرمایه گذاری برداشته نخواهد شد از جمله این موارد بحث تکمیل راه آهن اردبیل می باشد که بیشتر به شعار تبلیغاتی کاندیداهای محترم به جهت اخذ آرای بیشتر تبدیل شده و تاکنون به عنوان دستاویزی بوده است تا با توسل به آن و میان کشیدن برنامه های دروغین اتمام پروژه ی راه آهن و تحمیق افکار عموم به خواست خود رسیده و در نهایت مردم را در انتظار شنیدن صدای قطار در خواب نگاه دارند.

اما بندر آستارا با داشتن کمترین مرز زمینی با کشور همسایه آذربایجان، نسبت به استان اردبیل گوی سبقت را در احداث راه آهن ازما ربوده است و این بی مهری جز بی کفایتی و بی درایتی مسئولان معلول علت دیگری نیست جایی که افتخار هم استانی بودن با وزیر راه و ترابری را چندین سال به یدک کشیده ایم با این دست نیز گره ای از کار فرو بسته راه آهن بخت برگشته اردبیل گشوده نشد و این درحالی است که معاون محترم ریاست جمهور و نماینده ی چندین دوره ی رشت طرح امتداد و توسعه راه آهن گیلان از آستارا به آذربایجان را نیز در دست اجرا دارد و به منزله ی زنگ خطری است که به جای شنیدن سوت قطار باید به گوش مسئولین استان اردبیل رسانده شود.

لازم می بینم توجه کاندیداهای محترم را به این نکته معطوف دارم که تقدیم طرح و برنامه هایی که در انتهای هر دوره نمایندگی دست نخورده باقی مانده اند پس از این به لطف شبکه های اجتماعی از منظر عموم دور نخواهند ماند و طرح های ناتمام کارنامه ی نمایندگان را لکه دار خواهد نمود.

شاید این نمونه از بیشمار مسائلی است که به دیده ی اغماض در آن نگریسته شده اما بی گمان یکی از حیاتی ترین المان های جذب گردشگر فراهم آوردن شاهرگ های ارتباطی و راه های مواصلاتی امن و مناسب می باشد که با توجه به موقعیت جغرافیایی کوهستانی و برفگیری جاده ها و معابر در فصول سرد سال امکان بازدید گردشگر را تا حدود زیادی تقلیل می دهد.

وجود پیست اسکی آلوارس که در 12کیلومتری شهر سرعین با ارتفاع 2060 متر از سطح دریا قرار گرفته یکی از بی نظیرترین پیست های اسکی ایران به شمار میرود که بر طبق آخرین آمار شاهد 110 روز یخبندان می باشد که برای ورزش اسکی یکی از مطلوب ترین شرایط محسوب می گردد.

با امکان تجهیز زیر ساخت های مواصلاتی دسترسی به این جاذبه ی طبیعی که جاذبه ی ورزشی را نیز به همراه دارد مقدور میگردد و شکوفایی اقتصاد و اشتغال و رونق گردشگری را در تمام فصول به همراه خواهد داشت. برگزاری تورهای ورزشی و دعوت از تیم ها و اردو های اسکی با دستیابی به راه های ارتباطی امن و مطمئن از جمله استفاده از قطار میزان گردشگرپذیری را افزایش خواهد بخشید.

موضوع مورد بحث دیگر که عنوان یادداشت بنده را نیز شامل می شد گردنه ی حیران و رسانه ای شدن اخباری مربوط به آن می باشد. آنگونه که مستحضرید حیران روستایی است در 30 کیلومتری بندر آستارا که به سبب مشرف بودنش از یک سو به کوه های پوشیده از جنگل و از سوی دیگر دره ای نه چندان عمیق که جاده ای پر پیچ و خم رادر میان گرفته اند هر بیننده ای را حیران زیبایی خود می نماید که چندی پیش جناب آقای صفر نعیمی نماینده ی آستارا در مصاحبه ای با شبکه خبر و عنوان مسئله ی زمین خواری بیش از 160 هکتار و مرتبط ساختن آن با برخی نمایندگان فعلی و قبلی اردبیل و یکی از مدیران کل این قضیه را رسانه ای نمود.

این ادعاهای جناب نعیمی نماینده آستارا در حالی مطرح شده است که اکنون شاهد تخریب قسمت اعظمی ازکوهها وجنگلها در5 کیلو متری آستارا می باشیم با نیتی که تنها خدا عالم است و آنچه نمود یافته از بین رفتن منابع طبیعی ست و تنها علتی ست که سکوت جناب نعیمی را توجیه میکند بی ارزش بودن این مسئله برای استفاده تبلیغات انتخاباتی است درمقابل موضوع زمین خواری که ایشان را بیشتر مطرح و رسانه ای می سازد .

به هر حال جای امیدواری است که آقای اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و آقای رئیسی دادستان کل کشور مستقیما برای بررسی بیشتر وارد این پرونده شدند. خوشبختانه آقای رئیسی در مصاحبه ای با خبرنگاران عنوان نمودند که با متخلفان برخورد قاطع شده است و با قرارگرفتن این موضوع در تیتر روزنامه های جمهوری اسلامی، آرمان، شهروند و شرق، استاندار گیلان جناب آقای دکتر نجفی مجوز تخریب سازه های غیر مجاز را صادر و کمیته ای را برای مقابله با زمین خواری در این منطقه تشکیل نمودند.

جای امید داریم که این برخورد کلیه سازه های غیر مجاز را شامل گردد و با اغماض موارد خاص و برخورد محافظه کارانه با بعضی افراد ، به صعود قیمت در اراضی این منطقه منجر نگردد و این میسر نیست مگر با بررسی های کارشناسی دقیق بدون در نظر گرفتن ارتباطات

و اتصالات ...

از آجا که گردنه ی حیران حداقل ورقی از دفتر خاطرات تک تک هم استانی های ماست و کمتر اردبیلی است که یک هفته کاری را به شوق دامان زیبای طبیعت حیران نگذرانده باشد امیدواریم که مسئولین محترم در خصوص حفظ و سیانت از این منابع و مواهب خدادادی و تحویل آن به آیندگان تصمیمات منصفانه ای را اتخاذ نمایند.

یعقوب نعمت اللهی (فعال اجتماعی و اقتصادی)


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ggteka
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
سیانت یا صیانت؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار