اقتصاد مقاومتی یکی از ارکان پیشرفت مطلوب کشور از شهرها گرفته تا دورترین نقاط آن است که در همین راستا سپاه ملایر نیز حمایت‎های خوبی از برنامه‌های اشتغالزایی اقتصاد مقاومتی دارد.
کد خبر: ۹۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹ 10 September 2015
اقتصاد مقاومتی یکی از ارکان پیشرفت مطلوب کشور از شهرها گرفته تا دورترین نقاط آن است که در همین راستا سپاه ملایر نیز حمایت‎های خوبی از برنامه‌های اشتغالزایی اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش فارس؛ هدف عمده از مطرح شدن اقتصاد مقاومتی، استفاده بهینه از منابع داخلی، خودکفایی، خودباوری و رهایی از وابستگی اقتصادی است که بعد از ابلاغ این دستور، در برخی از نهادهای دولتی اجرای آن را شاهد هستیم.

یکی از مهمترین نهادهایی که در راستای منویات رهبری به این مهم جامه عمل پوشانده، سپاه و قرارگاه سازندگی است که با اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی موفقیت‌های چشمگیری را در رشد اقتصاد و اشتغالزایی برای جوانان داشته‌اند.

فرمانده سپاه ناحیه ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه تکیه بر درون و توانمندی‌های درونی کشور در بخش‌های صنایع، کشاورزی، آب، معادن و... است.

مصطفی رستمی با بیان اینکه سپاه و بسیج با اجرای اقتصاد مقاومتی توانسته بیش از 1.5 میلیون شغل در کشور ایجاد کند، گفت: ایجاد این تعداد شغل بحث گسترده‎ای است که اگر در همه نهادها اجرایی شود شاهد رفع مشکل بیکاری در جامعه خواهیم بود.

وی بیان کرد: رهبر مقام معظم به مسئولان دولت نیز بارها تاکید داشته تا از توان و تجارب بسیج برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در دیگر برنامه‌های کشور استفاده شود.

فرمانده سپاه ناحیه ملایر افزود: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های موجود بتوانیم در آینده نیز در بخش‌های مختلف به‌ویژه صنایع تبدیلی شاهد ایجاد طرح‌های جدید اقتصاد مقاومتی و اشتغال بیشتر جوانان باشیم.

وی با بیان اینکه در ملایر نیز اجرای طرح‌های اقتصادی مقاومتی با موفقیت انجام شده است، گفت: شهرستان ملایر دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ویژه‌ای است که باید از همه آنها در راستای شکوفایی شهرستان در بخش‌های مختلف استفاده شود.

رستمی با اشاره به اینکه در شهرستان فارغ‌التحصیلان و نخبگان زیادی داریم که در برخی موارد به دلیل عدم حمایت و بی‌مهری‌ها از مسئولان گله دارند، گفت: در این زمینه بسیج و قرارگاه سازندگی این افراد را مورد حمایت قرار داده است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از نخبگان و جوانان برای شکوفایی استعدادهای این نسل و رسیدن به خودباوری تصریح کرد: اگر نخبگان مورد حمایت‌ ویژه قرار گیرند شاهد شکوفایی استعدادها و رشد اقتصاد کشور در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

در ادامه مسئول قرارگاه بسیج سازندگی شهرستان ملایر نیز با اشاره به اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان ملایر بیان کرد: امسال 2 میلیارد و 50 میلیون تومان تسهیلات در عرصه اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی در شهرستان ملایر توسط قرارگاه سازندگی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

حاتم زندی مجموعه طرح‌های صنایع تبدیلی طرح‌های اقتصادی مقاومتی ملایر را شامل اسانس‌گیری گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی، بسته‌بندی، خشک‌کن، روغن‌گیری، صنایع تبدیلی لبنیات، ترشیجات و شوریجات دانست.

وی مبلغ تسهیلات این طرح‌ها را از 5 میلیون تومان تا سقف 30 میلیون تومان دانست و افزود: متقاضیان با داشتن شرایط که مهمترین آن عضویت در بسیج است و ارائه مدارک لازم می‌توانند با توجه به ایده و طرح خود از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

مسئول قرارگاه بسیج سازندگی شهرستان ملایر داشتن مدرک و گواهینامه برای اجرای طرح را از ضروریات برای استفاده از تسهیلات طرح‌های اقتصاد مقاومتی دانست.

وی گفت: در این زمینه بسیج سازندگی با همکاری جهاد کشاورزی دوره‌های آموزشی را برای متقاضیان برگزار کرده که به افراد نیز گواهینامه داده می‌شود.

زندی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مباحث برای استفاده از تسهیلات به‌ویژه در صنایع تبدیلی داشتن مجوزهای بهداشت از نهاد مربوطه است، گفت: در برخی طرح‌ها نیز مجوزهای دیگر نیز نیاز است.

وی در ادامه طرح‌های اجرا شده اقتصاد مقاومتی قرارگاه سازندگی ملایر را شامل پرورش زنبور عسل، پرورش قارچ خوراکی، پرورش شتر مرغ، مرغ بومی، گیاهان دارویی، پرورش دام سبک و سنگین، اصلاح باغات، پرورش آبزیان و... دانست.

مسئول قرارگاه بسیج سازندگی ملایر با اشاره به اشتغالزایی طرح‌های اقتصاد مقاومتی بیان کرد: سال گذشته بیش از 800 شغل برای افراد توسط این طرح و از سوی بسیج سازندگی ایجاد شد.

وی تعداد اشتغالزایی طرح‌های اقتصاد مقاومتی را نیز در سال جاری 180 نفر دانست و گفت: این تعداد تا پایان سال افزایش دارد.

زندی با بیان اینکه تسهیلات به متقاضیان با کارمزد 16 درصد برای طرح‌های اقتصاد مقاوتی و 18 درصد برای صنایع تبدیلی است، تصریح کرد: این کارمزد در سایر بانک‌ها 26 تا 28 درصد است که مابه‌التفاوت آن برای هر طرح توسط قرارگاه بسیج سازندگی به بانک پرداخت می‌شود.

وی گفت: مبلغ تسهیلات، تا 15 میلیون تومان در اقساط 36 ماهه و وام‌های 15 تا 30 میلیون تومان در اقساط 45 ماهه پرداخت خواهد شد.

مسئول قرارگاه بسیج سازندگی ملایربا بیان اینکه بیشتر طرح‌های اجرا شده تاکنون پایدار بوده است، خاطرنشان کرد: برخی طرح‌ها نیز که در سال‌های گذشته تعطیل شده به دلیل نبود سرمایه از سوی متقاضی و نبود بازار مصرف بوده است.

مدیر شرکت تعاونی نوشیجان گیاه ملایر نیز که شرکت تعاونی‎اش از طرح‌های اقتصاد مقاومتی ملایر است با بیان اینکه با کمک تعدادی از همکلاسی‌هایش ‌در سال 90 توانسته این شرکت را ثبت کند، اظهار کرد: در ابتدای کار با حداقل امکانات مالی و سرمایه اندک نسبت به کشت گیاهان دارویی اقدام کردم.

مهدی پیریایی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد داروهای گیاهی است، افزود: با توجه به وجود مشکلات و عدم شناخت مردم نسبت به داروهای گیاهی در اوایل کار با مشکلاتی مواجه شدیم که مجبور شدیم به سمت صنایع تبدیلی گام برداریم.

وی بیان کرد: با وجود مشکلات طی دو سال توانستیم مجوزهای لازم را برای این شرکت گرفته و فعالیت خود را شروع کنیم.

مدیر شرکت تعاونی نوشیجان گیاه ملایر گفت: حال حاضر این شرکت در زمینه تولید انواع اسانس و عصاره‌گیری، تولید عرقیات مختلف، تولید چیپس میوه و فعالیت دارد.

وی بیان کرد: عرقیات ما بیشتر شامل عرق نعنا، گلاب و تهیه اسانس آن که مصرف دارویی دارد؛ بوده و آن را به بازار مصرف وارد می‌کنیم.

پیریایی با بیان اینکه تاکنون بیشتر عرقیات مصرفی شهرستان و استان از کاشان وارد شده است؛ گفت: با تولیدات این شرکت علاوه بر سودآوری برای شهرستان محصولات تولیدی ما نیاز بازار استان را برطرف کرده و تعدادی از استان‌های همجوار نیز جزو مشتریان شرکت ما هستند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ تولید ما می‌تواند بیشتر از وضع موجود باشد، گفت: با توسعه کار شرکت در آینده می‌توانیم علاوه بر بازار داخلی محصولات خود را به سایر کشورها به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشیم.

مدیر شرکت تعاونی نوشیجان گیاه ملایر با بیان اینکه در حال حاضر پنج نفر به صورت مستقیم در این شرکت تولیدی فعالیت دارند، گفت: تولیدات این شرکت توانسته برای بیش از 15 نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند که با تولیدات فصلی این تعداد بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از دستگاه‌های مورد نیاز این شرکت نیز توسط کارشناسان خود شرکت اختراع و به ثبت رسیده است؛ گفت: هدف ما استفاده از ظرفیت موجود و خودباوری برای رسیدن به موفقیت بوده که تاکنون نیز با توکل بر خدا و همراهی قرارگاه سازندگی موفق بوده‌ایم.

پیریایی با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات این شرکت تولیدی با مجوز و کد بهداشتی تولید می‌شود، بیان کرد: امیدواریم با حمایت‌های قرارگاه سازندگی و استفاده از تسهیلات دیگر بتوانیم دستگاه جدید را نیز برای تهیه دمنوش‌های گیاهی خریداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد مصرف زیاد تنقلات مضر بین کودکان و نوجوانان هستیم تصریح کرد: یکی از مهمترین تولیدات شرکت ما تولید انواع چیپس میوه بدون هیچ نوع افزودنی و به صورت کاملاً بهداشتی در بسته‌بندی شکیل و باکیفیت است.

مدیر شرکت تعاونی نوشیجان گیاه ملایر به دیگر تولیدات این واحد اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ما تولید پودر گوجه‌فرنگی به جای استفاده از رب است.

وی با اشاره به مصرف بالای رب گوجه‎فرنگی و مضرات استفاده آن برای سلامتی به خاطر مواد نگهدارنده و افزودنی گفت: محصول تولیدی جدید بدون مواد نگهدارنده و افزودنی می‌تواند جایگزین مناسب به جای رب برای استفاده در مواد غذایی باشد.

مدیر شرکت تعاونی نوشیجان گیاه ملایر ضمن تقدیر از قرارگاه سازندگی سپاه ملایر در خصوص حمایت از جوانان در طرح‌های اقتصاد مقاومتی، این طرح‌ها را باعث توسعه اقتصاد شهرستان و اشتغالزایی جوانان دانست.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم همه جوانان با استفاده از این تسهیلات بتوانند اشتغالی پایدار برای خود و سایر افراد جویای کار ایجاد کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار