عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: مذهب تشیع بسیاری از معارف خود را از امام جعفر صادق(ع) به یادگار دارد و ایشان نقش بسزایی در تبیین چارچوب‌های نظری و فقهی شیعه داشته است.
کد خبر: ۹۱۴۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 04 November 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام محسن غرویان، عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه امام صادق(ع) مغز متفکر جهان شیعه است و در میان ما شیعیان جایگاه ویژه‌ای دارند، اظهار کرد: مذهب تشیع بسیاری از معارف خود را از امام جعفر صادق(ع) به یادگار دارد و ایشان نقش بسزایی در تبیین چارچوب‌های نظری و فقهی شیعه داشته است.

وی ادامه داد: دوران امام جعفر صادق(ع) منحصربه‌فرد بود و شرایط اجتماعی و فرهنگی عصر آن حضرت در زمان هیچ‌یک از امامان وجود نداشت و این به دلیل ضعف بنی‌امیه و قدرت گرفتن بنی‌عباس بود؛ دگرگونی حکومت اموی به عباسی و پیدایش عقاید مختلف کلامی در میان مسلمانان، بهترین موقعیت را برای امام صادق(ع) فراهم کرده بود تا به بسط و گسترش اسلام بپردازند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام صادق(ع) شاگردان زیادی تربیت کردند که برای مناظره با دیگر مکاتب مانند شافعی، حنبلی، مالکی و حنفی توانایی لازم را داشته باشند و مناظره‌های امروز از زمان این امام بزرگوار به یادگارمانده است.

وی افزود: در مباحث فقهی بیشتر روایاتی که فقهای ما از آن‌ها بهره می‌برند و در درس‌های خارج فقه به آن می‌پردازند همان فرمایشاتی است که از امام صادق(ع) برجای‌مانده و ایشان در فقه دارای مقام بسیار بالایی هستند؛ حوزه‌های علمیه و علما و فقها و مراجع همواره پاسدار راه و آرمان امام صادق(ع) هستند و باید  این مسیر را با استحکام بیشتری ادامه بدهند

غرویان با اشاره به اینکه یکی از سنت‌های علمی امام صادق(ع) تربیت شاگردان در علوم مختلف برای مناظره با صاحبان مکاتب و معاندین بوده، تصریح کرد: در روایات آمده که در اکثر این مناظرات گروه‌های مخالف متوجه می‌شدند که علم آن امام(ع)، علم معمولی نیست و نمی‌توانند حتی با شاگردان ایشان مقابله کنند چه برسد به خود امام صادق(ع).
ا

ستاد حوزه علمیه معتقد است دلیل لقب رئیس مذهب شیعه برای امام صادق(ع) این است که معارف شیعی در دوران ایشان و در سایه تعالیم حضرتش، گسترش بیشتری پیدا کرد و این رئیس مذهب شیعه بودن ایشان به معنای فاصله گرفتن مذهب شیعه از اسلام راستین نیست بلکه به معنای ارج نهادن بر تلاش‌های ایشان برای احیای مذهب شیعه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امام صادق حتی با مخالفین خود نیز برخوردهای نرمی داشتند، بیان کرد: به‌عنوان مثال مالک بن انس از شیعیان امام صادق(ع) نبود، اما او که در مدینه ساکن بود، با امام صادق(ع) ارتباط داشت و به خانه ایشان می‌رفت. خود این رفت‌وآمد مالک به خانه امام صادق(ع) نشان‌گر روی خوش امام صادق(ع) است. مالک بن انس می‌گوید که من به‌صورت مستمر به محضر امام صادق(ع) می‌رسیدم و ایشان به من احترام می‌گذاشت؛ مالک بن انس گرچه جزو سران مخالفین بود، اما از لحاظ اخلاقی تحت تأثیر امام صادق(ع) قرار گرفت و مدح ایشان را می‌کرد، مالک می‌گوید که من هرگاه من بر امام صادق(ع) وارد می‌شدم، ایشان با من گرم می‌گرفت و مرا در جای خوبی می‌نشاند.

غرویان در پایان با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط بیماری کرونا و طلب عافیت و سلامتی از خداوند، گفت: مردم عزیز در این شرایط باید از دعا غافل نشوند همچنان که در کتاب مستدرک الوسائل جلد هفتم آمده که قالَ الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: « داوُوا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَةِ، وَ ادْفَعُوا أبْوابَ الْبَلایا بِالاْسْتِغْفارِ» امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمود: مریضان خود را به‌وسیله پرداخت صدقه مداوا و معالجه نمایید و بلاها و مشکلات را با استغفار و توبه دفع کنید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار