جاری شدن مایه حیات در خیابان های شهر
کارشناسان سال 1341 ظرفیت دشت قزوین را ابتدا تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب و چند سال بعد ۵۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کردند و اکنون پس از گذشت ۴۲ سال از شروع بهره‌برداری از آن شاهد تخلیه بیش از ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب از آن هستیم که البته این برداشت بسیار بیشتر از ظرفیت دشت قزوین است.
کد خبر: ۹۱۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 08 September 2015

آب یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه زندگی در هر شهر یا روستا است که امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که برخی ، جنگ‌های آینده جهان را بر سر آب می‌دانند.این نعمت الهی در تمامی ابعاد زندگی انسان و حتی دیگر موجودات تأثیرگذار است که با کاهش آن در یک منطقه امکان از بین رفتن کامل زندگی وجود دارد از دیرباز تاکنون تمامی تمدن‌ها و شهرهای بزرگ در حاشیه رودها و مناطق پر آب صورت گرفته است .

 دشت قزوین از دیرباز یکی از مناطق حاصلخیز و دارای سفره های زیرمنینی سرشاربوده که شهرت سراسری دارد. ولی چند سالی است که به دلیل کم آبی ، خشکسالی و بارش های بسیار محدود ذخیره های آبی آن بسیار کاهش یافته است بطوریکه منجر به صدا درآمدن زنگ خطر برای این منطقه شده است. 

با توجه به کاهش میانگین بارش برف و باران در ایران و حتی جهان و با در نظر گرفتن نرخ رشد گرم‌تر شدن زمین، لزوم حفظ منابع آبی در کشور احساس می‌شود،دشت قزوین نیز به دلیل کاهش آب های زیرزمینی مشکلات فراوانی را تجربه می کند و بر اساس مشاهدات عینی در حال حاضر تعداد زیادی از زمین های کشاورزی قزوین به دلیل کم آبی به بیابان تبدیل شده است و هر ساله تعداد زیادی از کشاورزان قزوینی بخش قابل توجهی از محصولات خود را از دست می دهند.

این در حالی است که در این شرایط وحشتناک توجه خاصی به منابع آب نمی شود. ماجرای هدر رفت آب آن هم بیش از 8 ماه در میدان جانبازان قزوین شاهدی بر این مدعاست.

حدودا  هشت ماه است که سر میدان جانبازان حفاری برای احداث ساختمانی شده است.

امیر گروسی از ساکنین این منطقه در این باره می گوید: ظاهرا به قناتی چیزی خورده اند که هفت ماه است دو لوله آب هر روز صبح شروع به خارج کردن آب میکنند و هنوز آب آنجا تمام نشده است.

وی ادامه می دهد: یکی نیست بگوید که این آب را هدر ندهید و حداقل برای آبیاری در سطح شهر استفاده کنید. لطفا مسئولینی که این مطلب را می خوانند رسیدگی کنند.

فرخی نژاد نیز از افرادی است که در این خصوص با تابناک تماس گرفته است او میگوید: بخش زیادی از زمین های کشاورزی قزوین به دلیل کمبود آب خشک شده است چرا مسئولین به فکر نیستند لااقل می توان از این آب برای آبیاری چمن های همین میدان استفاده کرد.

در این باره باحق لطفی معاون عمرانی شهرداری قزوین تماس گرفتیم؛ وی در این باره با تکذیب خبر شکستگی لوله دراین پروژه گفت: هیچ شکستگی ای در این پروژه رخ نداده است بلکه در این منطقه سطح آب های زیر زمینی بالاست و به دلیل حفر زمین برای کف ریزی ساختمان به آب های زیر زمینی برخورد کرده اند که به منظور جلوگیری از تجمع آب با یک لوله آب به محیط خارج پمپاژ می شود.

وی ادامه داد: این ماجرا ادامه دارد و نمی توان از این پروژه خصوصی توقع داشت راهی برای استفاده از این آب پیدا کند اما به مردم این اطمینان را می دهیم که این آب از آبهای زیرزمینی است و ربطی به شبکه آب رسانی و یا قنات که در شبکه های مجازی گفته شده ندارد.

اگرچه گفته های حق لطفی توجیه خوبی برای هدر رفت این آب نیست و نیاز است تا مسئولین وقت در این باره چاره ای بیاندیشند اما مسئولیت مردم و البته پیمانکار این پروژه خصوصی نیز در این باره وجود دارد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناهید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
باسلام و عرض تشکر از اینکه این موضوع مورد توجه قرار گرفته ولی جای بسی تأسف دارد که کسانی که مسوولیتی در این شهر دارند با یک جمله که حفاری این پروژه به آیهای زیرزمینی برخورد کرده خود را کنار می کشند و یک بهره بردار در بخش خصوصی می تواند مایه حیات را برای منافع خویش جاری خیابان سازد!!!!!!!!!!!
سلام
|
-
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
پس از اعلام این خبر در وبلاگ آقای گروسی هم اکنون یک لوله تبدیل به سه لوله خروج و هدر رفت آب شده.

حیف این منابع آب
چه قنات باشد، چه چاه باشد و هر چیزی دیگر حیف است به خدا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار