کد خبر: ۸۸۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵ 19 August 2020

 

 


خداحافظی بورس با سودهای فانتزی؟

 

تحلیلگران مالی بازار امروز را متعادل پیش‌بینی می‌کنند

 

 

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سرمایه دیروز در ساعت اول معاملات بیش از 30 هزار واحد رشد کرد، اما در ادامه این رشد کم و کمرنگ‌تر شد. برخی از معامله‌گران انتظار داشتند پس از روزهای به شدت ریزشی ابتدای هفته و حمایت از بورس در مرز یک میلیون و 800 هزارواحد، اصلاح پایان یابد و بورس به تنظیمات اولیه بازگردد، یعنی رشدهای شارپی. اما چنین اتفاقی نیفتاد. 

دیروز شاخص بورس حتی رشد 30 هزار واحدی را هم پس گرفت و متعادل شد. برخی از تحلیلگران مالی معتقدند که از این زمان، راه جدایی بسیاری ‌از سهم‌ها از یکدیگر خواهد بود. دیگر نمی‌توان به صورت تصادفی یک سهم را انتخاب کرد و از آن انتظار بازدهی بالا داشت. تنها سهم‌های در بازار رشد خواهند کرد که از نظر بنیادی حرفی برای گفتن دارند. به همین دلیل، نمی‌توان چندان انتظار رشدهای شارپی در بازار را داشت. چرا که دیگر تمامی سهم‌ها، به صورت گله‌ای رشد نخواهند کرد. 

البته برخی از معامله‌گران معتقدند که اگر اتفاقات اقتصادی و سیاسی منجر به افزایش نرخ ارز شود، در این حالت بازار سهام بار دیگر سوخت لازم برای پرواز را خواهد یافت. 

برخی معتقدند که امروز بسیاری از سهام، دیگر دلیلی برای فروش ندارند، چرا که به اندازه کافی اصلاح کرده‌اند، اما باید توجه داشت که بازار به سهامداران، به خصوص تازه واردان نشان داد که دیگر چک سفید امضا نیست. همین اثر می‌تواند همچنان برخی از سهامداران را مجاب کند که فعلا از بازار خارج شوند. ضمن اینکه هنوز بسیاری از معامله‌گران در سود خوبی به سر می‌برند و این مسئله می‌تواند در رفتار معامله‌گران اثر گذار باشد. 

برخی بر این نکته تاکید دارند که رفتار هیجانی و احساسی سهامداران، موجب صف‌های فروش در روزهای اخیر بوده است و دانش ناکافی آنها، در این جو منفی موثر بوده است. این در حالی است که پیش از این، بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که رشدهای شارپی را هم همین افراد و همین احساسات بوجود آورده است، استراژی آنها تنها خرید سهامی بود که صف‌های خرید چند روزه را تجربه کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار