محققان به گمانه زنی‌های مردم درباره ارتباط میان شبکه مخابراتی 5G و گسترش ویروس کرونا پاسخ دادند.
کد خبر: ۸۸۴۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵ 06 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: پنجمین نسل ارتباطات تلفن همراه که آن را 5G می‌نامند، امروزه در حال گسترش در کشورهاست. این فناوری قابلیت انتقال بسیار سریع داده‌ها را دارد و از همین رو می‌تواند بستر لازم را برای فناوری‌های دیگر مانند استفاده از ماشین خودران و انجام محاسبات پیچیده ریاضی تسهیل کند.

به تازگی تئوری توطئه‌ای مطرح شده است مبنی بر اینکه فناوری شبکه تلفن 5G می‌تواند باعث ایجاد سرطان در افراد  یا گسترش شیوع ویروس کرونا در جامعه شود که متخصصان به این شایعات پاسخ می‌دهند.

آیا فناوری 5G می‌تواند باعث گسترش ویروس کرونا در جامعه شود؟

یکی از شایعات بی اساسی که در جامعه درباره ویروس کرونا وجود دارد این است که این ویروس می‌تواند از طریق شبکه 5G منتقل شود. برخی استدلال می‌کنند شبکه مخابراتی 5G باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه فرد مستعد ابتلا به کووید ۱۹ خواهد شد!

آژانس مدیریت اضطراری فدرال آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما قاطعانه شایعات درباره ارتباط میان شیوع ویروس کرونا و شبکه مخابراتی 5G را رد می‌کنیم. این شبکه به هیچ عنوان باعث ابتلا به کرونا و یا تضعیف سیستم ایمنی بدن نمی‌شود.

از دیرباز مردم نسبت به امواج رادیویی و الکترمغناطیسی بر سلامت خود حساسیت دارند. از ماکروویو تا گوشی‌های تلفن همراه، همواره موضوعی برای ایجاد شایعات در میان مردم بوده است. برای مثال شایعاتی که مردم درباره امواج رادیویی مطرح می‌کنند این است که این امواج باعث ایجاد تومور مغزی، کاهش باروری، سردرد در کودکان و بیماری‌های دیگر می‌شود.

با این حال، محققان می‌گویند تاکنون هیچ مطالعاتی ارتباط میان امواج 5G و ابتلای افراد به بیماری را تایید نکرده است. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد فناوری 5G بر سلامت انسان تاثیری ندارد.

دانشمندان دانشگاه اورگان آمریکا در این رابطه اعلام کردند براساس تحقیقات ما، امواج 5G برای سلامت انسان مضر نیست. این امواج کاملاً بی خطر است و تاکنون آسیب پذیری انسان در مقابل آن تایید نشده است.

چه امواجی می‌تواند برای انسان مضر باشد؟

در واقع امواج از هر منبعی که انرژی داشته باشد منتشر می‌شود. این بدان معناست که حتی یک شی داغ نیز امواجی از سطح خود ساطع می‌کند. با این حال، برخی امواج می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد.

ما امواج را براساس سطح قدرت الکترومغناطیسشان دسته بندی می‌کنیم. امواج با طول موج بلند و فرکانس پایین کمترین آسیب را برای بدن دارند، در حالی که امواج با فرکانس بالا و طول موج کوتاه بسیار خطرناک هستند. این طیف به دو دسته یونیزه کننده و غیر یونیزه کننده تقسیم می‌شود. امواج غیر یونیزه کننده به امواج بی خطری مانند امواج رادیویی و مخابراتی اطلاق می‌شود.

شبکه مخابراتی فایو جی باعث گسترش ویروس کرونا و ابتلای افراد به سرطان می‌شود؟

امواج یونیزه کننده مانند اشعه ایکس (X)، امواج گاما و پرتو‌های فرابنفش می‌توانند به سلامت افراد لطمه بزنند. انرژی که این امواج دارند می‌تواند باعث متلاشی شدن اتم سلول شود. با از بین رفتن اتم، در روندی که آسیب به دی ان‌ای (DNA) خوانده می‌شود، سلول دچار تغییر کارکرد شده و در نتیجه آن فرد به سرطان دچار می‌شود.

به همین دلیل سازمان غذا و داروی آمریکا تاکید دارد افراد نباید بی دلیل عکس‌های سی تی اسکن، ایکس ری و مانند آن را انجام دهند همچنین قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب نیز با همین سازو کار باعث ایجاد سرطان پوست در افراد می‌شود.

با این حال، امواج مخابراتی و 5G به دلیل آنکه طول موج بلند و فرکانس پایین دارند، باعث ایجاد سرطان و یا بیماری در افراد نمی‌شوند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار