خبرنگار المیادین گزارش داد، به دلیل شدت انفجار و آتش‌سوزی تعداد مصدومان و زخمی‌ها بالاست و ده‌ها تن به بیمارستان‌های اطراف منتقل شدند. نیروهای امنیتی به همراه تجهیزات لازم، نیروهای آتش‌نشانی و امداد و نجات در محل حادثه حضور یافتند.
کد خبر: ۸۸۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۱ 05 August 2020

وقوع انفجار هولناک در بیروت/ کشته و زخمی شدن ده ها نفر

به گزارش تابناک سمنان: امروز، سه‌شنبه انفجارها و آتش‌سوزی عظیمی در یک انبار حاوی نیترات و بنزین در بندر بیروت روی داد. خبرنگار المیادین از ده‌ها زخمی در این حادثه خبر می‌دهد. یک منبع امنیتی می‌گوید این حادثه تروریستی نیست.

خبرنگار المیادین گزارش داد، به دلیل شدت انفجار و آتش‌سوزی تعداد مصدومان و زخمی‌ها بالاست و ده‌ها تن به بیمارستان‌های اطراف منتقل شدند. نیروهای امنیتی به همراه تجهیزات لازم، نیروهای آتش‌نشانی و امداد و نجات در محل حادثه حضور یافتند.

***

01:40

بیانیه حزب الله

حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای درباره انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت با ملت لبنان، خانواده شهدا و مجروحان ابراز همدردی کرد.

در بیانیه حزب‌الله آمده است: «به ملت لبنان شریف و خانواده شهدا و مجروحان همدردی و احساس ناراحتی عمیق خود به دلیل این فاجعه ملی بزرگ که لبنان و لبنانی‌ها را در شرایط سختی که کشور عزیزمان در آن هست  هدف قرار داده ابراز می‌داریم.

این فجعه دردناک و ویرانی بی سابقه آن و پیامدهای خطرناک آن در سطوح مختلف انسانی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی همبستگی و یکپارچگی تمامی لبنانی‌ها و همه گروه‌های سیاسی و اقدام مشترک برای عبور از این رنج دردناک را ضروری می‌کند.

ما در این رویداد غم انگیز، به تمامی کادرهای درمانی و پرستانی، گروه‌های کمک‌های بشردوستانه،‌ گروه‌های حفظ امنیت و آتش‌نشانان شجاع به دلیل تلاش‌های بزرگشان برای نجات و کمک ، ‌درود می‌فرستیم و تمامی امکانات خود را در خدمت مردم شریف و هموطنان عزیزمان قرار می‌دهیم.

از خداوند متعال می‌خواهیم که شهدا را غریق رحمت و مغفرت کرده و به خانواده‌هایشان صبر و آرامش دهد و از خداوند می‌خواهیم که به مجروحان شفای عاجل دهد و به ملت عزیزمان صبر و پایداری دهد و کشورمان در عبور از سختی‌ها و ناراحتی‌ها پیروز شود.»

***

00:21

مصدوم و ۵۰ کشته در حادثه انفجار بیروت

وزیر بهداشت لبنان:

تعداد جانباختگان به ۵۰ نفر و تعداد مجروحین به ۲۷۵۰ نفر افزایش یافت که این آمار افزایش نیز خواهد داشت.

فعالیت بیمارستان روم به دلیل آسیب‌های وارده از انفجار به طور کامل متوقف شد. حدود ۷ نفر از کادر پزشکی کشته و ده‌ها نفر از آن‌ها زخمی شدند.

***

یک منبع امنیتی به المیادین گفت، انفجار ناشی از اقدام تروریستی نیست. 

پیشتر دو انفجار قوی با تفاوت ۱۵ ثانیه رخ داد که ساکنان فکر کردند زمین لرزه بود.

المیادین افزود: بسیاری از شیشه‌های ساختمان‌های منطقه و خودروها فروریخت و میزان خسارات مالی بالاست. خبرنگار المیادین می‌گوید انباری که در آن انفجار روی داده حاوی ماده بنزین بوده است.

یک منبع امنیتی نیز به شبکه المنار گفت: انفجار در انبار شماره ۱۲ در داخل کانتینر حاوی ماده نیترات روی داده است.

 

 

به گفته خبرنگار اسپوتنیک، یک خبرنگار برجسته عراقی که دفتر شبکه رسانه‌ای عراق را اداره می‌کرد در انفجار بندر بیروت به شدت زخمی شده است.

خبرنگار اسپوتنیک تاکید کرد: امین ناصر مدیر دفتر شبکه رسانه‌ای عراق (نیمه دولتی) در اثر این انفجار که زیر دفتر شبکه روی داده زخمی شده است. ناصر در صدای ضبط شده‌ای به خبرنگاران عراقی خبر مصدومیتش را داده است

وقوع انفجار هولناک در بیروت/ کشته و زخمی شدن ده ها نفر+ فیلم

 

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که انفجار شدید در نزدیکی خانه سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان در مرکز بیروت رخ داد. این خبرگزاری افزود، حریری حالش خوب است و آثار و پیامدهای انفجار را پیگیری می‌کند.

 

این خبرگزاری همچنین می‌افزاید، در اثر انفجار در بندر بیروت خسارات بسیاری به مسجد "محمد الامین" وارد شده است.

شبکه «ام‌تی‌وی» لبنان نیز از قول خبرنگار خود در اطراف بندر نوشت که شدت انفجار باعث شده بخشی از انبار و سیلوی گندم در بندر بیروت که به محل حادثه نزدیک بوده؛ فرو بریزد.

«حمد حسن»، وزیر بهداشت لبنان گفت که دستور داده همه بیمارستان‌های بیروت برای پذیرش مصدومان این انفجار خود را آماده کرده و اقدامات لازم را سریعاً اتخاذ کنند.

بر اساس گزارش‌های خبری هر لحظه بر تعداد مصدومان انفجار مهیب بیروت افزوده می‌شود. شبکه المیادین تعداد این مصدومان را «صدها» نفر اعلام کرد.

شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع امنیتی لبنان نوشت که انفجار بندر بیروت ناشی از منفجر شدن همزمان مقایر زیادی از مواد آتش‌زا مانند ترقه بوده و به گفته شاهدان عینی، ابتداء انفجار کوچکو سپس انفجار شدید رخ داده است.

رسانه‌های لبنان گزارش دادند که تعداد زیادی از نیروهای ارتش و امدادرسانی به محل حادثه اعزام شده‌اند. صلیب سرخ لبنان نیز شمار زیادی خودروی آمبولانس به بندر بیروت گسیل داشته و گفته است زخمی‌ها صدها نفر هستند که برخی سرپایی مداوا شده و آن‌هایی که جراحت عمیقی داشتند، به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

خسارت‌های وارد شده به بندر بیروت گسترده گزارش می‌شود. شبکه المیادین گزارش داد که آتش همچنان در محل انفجار مشتعل است.

سعد الحریری، که الجزیره مدعی شده بود، انفجار در نزدیکی منزل او رخ داده، دقایقی پیش برای بازدید و بررسی، به محل انفجار رفته است.

اتصال برق علت احتمالی انفجار

شبکه العالم نیز به نقل از منابع لبنانی گزارش داد که علت انفجار اتصال برق بوده و آتش از کانتینر ترقه‌ها به کانتینر مواد نیترات سرایت کرده است.

سرلشکر «عباس ابراهیم»، مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان در پاسخ به رسانه‌ها گفت که علت انفجار احتمالا به دلیل مواد با قدرت انفجار بالا بوده باشد که پیشتر مصادره شده بود.

وقوع انفجار هولناک در بیروت/ کشته و زخمی شدن ده ها نفر+ فیلم

شبکه تلویزیونی «ال بی سی» می‌گوید مواد مورد نظر سرلشکر ابراهیم، ماه ها پیش از یک کشتی کشف و ضبط شده و قرار بود نابود شود.

او گفت که تا زمان پایان یافتن تحقیقات باید منتظر ماند و به محض پایان تحقیقات، گزارش آن را به صورت علنی و عمویم منتشر خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های لبنان، «نزار نجاریان» دبیر کل حزب الکتائب اللبنانیه  جزو زخمی‌ شده‌های انفجار بیروت بوده و گفته می‌شود حال او  «بسیار وخیم» است و به کما رفته است.

شبکه المیادین لبنان که در حال پخش زنده از محل حادثه است، به نقل از خبرنگار خود می‌گوید، صدها زخمی همچنان بر روی زمین هستند و نیاز سریع به کمک دارند. ارتش لبنان هم کشتی‌های اطفاء حریق را برای خاموش کردن آتش مشتعل در بدر بیروت به محل حادثه ارسال کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شد انفجار در بندر بیروت به‌قدر مهیب بوده است که ساکنان جزیره قبرس آن را شنیده‌اند.

شبکه المیادین به نقل از یک نیروی کادر «دفاع مدنی» گزارش داد مه ده‌ها نفر در انفجار بندر بیروت کشته شده‌اند.

خبرنگار شبکه الجدید لبنان می‌گوید، بیم از انفجار یکی کشتی دیگر در بندر بیروت باعث شده است که به خودروی سعد الحریری اجازه ورود به محل حادثه داده نشود.

عزای عمومی در لبنان

حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان، اعلام کرد که به دلیل انفجار و خسارت و تلفات زیاد آن فردا (چهارشنبه) عزای عمومی خواهد بود. میشل عون، رئیس جمهور لبنان نیز شورای عالی دفاع این کشور را به یک نشست اضطراری در کاخ بعبدا فرا خوانده است.

واکنش کاخ سفید به انفجار

کاخ ریاست جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که انفجار مهیب در بندر بیروت را به دقت رصد می‌کند. وزارت خارجه این کشور نیز از اتباع خود خواست از محل حادثه دور شوند.

تل‌آویو: کار ما نیست

رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی در فلسطین اشغالی گزارش دادند که «انفجار در بندر بیروت هیچ گونه ارتباطی به اسرائیل ندارد».

رئیس سازمان صلیب سرخ لبنان در پیام توییتری از همه نیروها و کادر این سازمان خواست هرچه سریعتر در مراکز خدمت خود حاضر شوند.

تعداد زیاد مجروحان عث شده است، حرکت و مرور خودرها در سطح شهر بیروت کاهش محسوسی داشته و تا کار امدادرسانی و نقل و انتقال مجروحان با سرعت انجام شود. بیمارستان‌های بیروت فراخوان اهدای خود داده و گفته کسانی که می‌توانند به مراکز دریافت خود مراجعه کنند.

وزیر کشور لبنان نیز علت مهیب بودن انفجار بندر بیروت را وجود مواد منفجره مصادره شده طی سال‌های گذشته دانست و گفت که انفجار این مواد، علت ویرانی بندر و بخش‌هایی از شهر بیروت است.

نزدیکی بندر بیروت به ادارات دولتی از جمله وزارت خارجه لبنان و اداره برق بیروت باعث تخریب بخش‌هایی از این ادارات شده است. گفته می‌شود رئیس اداره برق بیروت در این حادثه شدیداً زخمی شده است.

انفجار 50 تن مواد منفجره

«بدری ضاهر»، مدیر کل اداره کمرگ لبنان نیز تأیید کرد که ۵۰ تن مواد نیترات در بندر بیروت منفجر شده است.

پیام تسلیت ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توییتری کشته و زخمی شدن شمار زیادی شهروندان لبنان بر اثر انفجار را به مردم و دولت لبنان تسلیت گفت.

وی در پیام توئیتری خود به زبان عربی نوشت: «قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند و صبر و آرامش برای خانوده قربانیان و مجروحان نیز شفا یابند. سلام و درور خدا به این ملت غرورآفرین.

زار نجاریان، دبیرکل حزب «الکتائب اللبنانیه» که جزو منتقل شدگان به بیمارستان بود، بر اثر جراحات وارده فوت کرد.

وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که سفیر این کشور بر اثر انفجار مهیب بیروت زخمی شده و ساختمان سفارت نیز آسیب دیده است.

بیش از ۷۰ کشته و 2200 زخمی

سازمان صلیب سرخ لبنان در تازه ترین آمار خود اعلام کرد که دست‌کم ۷۰ نفر بر اثر انفجارهای امروز در بیروت کشته شده‌اند.

شدت انفجار به ساختمان و مقر نخست‌وزیری لبنان نیز آسیب جزئی وارد کرده و حسان دیاب با حضور در دفتر خود از نزدیک در جریان خسارت‌ها قرار گرفت.

صلیب سرخ لبنان تعداد زخمی‌های را به بیش از ۲۲۰۰ نفر افزایش داد و اعلام کرد که این آمار در حال افزایش است.

پایگاه خبری «المستقبل» (وابسته به جریان المستقبل و سعد الحریری) گزارش داد که ۹۰ درصد انبار داروهای بیماری ناعلاج در منطقه کانتینرهای بندر بیروت بر اثر انفجار تخریب شده و داروها نیز غیر قابل استفاده‌اند.

ظرفیت بیمارستان‌های بیروت رو به اتمام است

وزارت بهداشت لبنان در بیانیه جدید اعلام کرد که ظرفیت بیمارستان‌های شهر بیروت برای پذیرش مجروحان انفجار پر شده و بیمارستان‌های حومه بیروت خود را برای پذیرش مجروحان آماده کنند.

رئیس بیمارستان «رزق» به عنوان مثال اعلام کرده است که این بیمارستان ۴۰۰ مصدوم را پذیرش کرده است.

انفجار چگونه رخ داد؟

منابع آگاه لبنانی به یک رسانه این کشور خبر داده‌اند که انبار شماره 12 بندر بیروت که انفجار مهیب در آن به وقوع پیوسته یکی از حساس‌ترین مواد کشف شده در طول چند ماه اخیر را در خود جای داده بود.

این منابع تاکید کردند: چهار ماه پیش ماموران از داخل یک کشتی ورودی به این بندر، مواد زیادی که قابل انفجار بوده را کشف کرده و به این انبار منتقل کرده بودند.

مسئولان بندر بیروت در همین رابطه چند بار هشدارهایی را در مورد خطرناک بودن نگهداری این مواد در این انبار به ویژه برای شهر بیروت دریافت کرده بودند.

همین امر هم باعث شد تا قاضی کشیک بیروت دستور ممنوعیت ورود و تردد به داخل این انبار را صادر کند.

این مواد تحت اختیار سرویس امنیتی لبنان قرار داشت، اما با وجود نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با دادستانی و دادستانی نظامی تصمیمی در مورد سرنوشت آنها گرفته نشده بود

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار