مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از وقتی زورخانه هم دارای فدراسیون شد فرهنگ پهلوانی از جامعه رخت بربست.
کد خبر: ۸۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 05 September 2015
مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از وقتی زورخانه هم دارای فدراسیون شد فرهنگ پهلوانی از جامعه رخت بربست.

به گزارش فارس؛ فرهاد نظری در نشست تخصصی ثبت میراث ناملموس و ارتباط آن با توسعه گردشگری با اشاره به اهمیت آثار معنوی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی قیم فرهنگ نیست بلکه متولی فرهنگ است و در واقع متولی اصلی این مهم مردم هستند.

وی ادامه داد: وضعیت ایران از لحاظ ژئوجغرافیایی تغییر نکرده و با این اوصاف به عنوان کشوری با قدمت هزاره‌ها، مردم باید در راستای پایداری فرهنگ آن کوشا باشند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران را یک کشور دیرپا خواند و گفت: در جهان فقط چند کشور هستند که قدمت آن‌ها به هزاره می‌رسد که کشور ایران هم در بین اسامی این کشورها جای دارد.

وی بیان کرد: اکنون بین بشریت و میراث ناملموس فاصله‌ای ایجاد شده که در راستای از بین بردن این فاصله‌ها باید اقداماتی را انجام داد.

وی میراث و فرهنگ زورخانه‌ای را یکی از میراث‌های ناملموس دانست که از بین رفته است و گفت: مهمترین میراث پهلوانی و آئین زورخانه‌ای رفتار جوانمردانه ایرانیان است و این روش جوانمردانه از نیاکان به ما رسیده است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: زمانی که دولت‌ها ورود پیدا کردند زورخانه‌ها به یک مراسم آکروبات تبدیل شدند.

وی ایران را مواجه با خطرات زیست‌محیطی دانست و افزود: در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم و در حال حاضر که به بحران‌های زیست‌محیطی در کشور برخورد کردیم باید در پی حل و فصل بحران آب و محیط زیست برآئیم.

نظری خاطرنشان کرد: عمارت و آبادانی در سرزمین ایران زمین به عنوان مهمترین میراث فرهنگی ناملموس به دست ما رسیده و باید آن را درک کرده و به وضعیت سرزمین خود بپردازیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار