امروز در مجلس چه گذشت؛
صحن علنی امروز مجلس سرنوشت نمایندگی منتخب گچساران را مشخص کرد.
کد خبر: ۸۷۲۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳ 08 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: جلسه علنی امروز مجلس سرنوشت نمایندگی منتخب گچساران را پس از چند هفته بررسی مشخص کرد، وکلای ملت پیش از آغاز صحن علنی، نشست خود را ساعتی غیر علنی برگزار کردند که طبق گفته رئیس مجلس این نشست برای ارائه نظرات نمایندگان معترض به اعتبارنامه منتخب گچساران و دفاع ۳۰ دقیقه تاجگردون از خود بود.

پس از قرائت گزارش کمیسیون تحقیق از اعتبارنامه این منتخب، کارت‌های مربوط به رأی‌گیری در بین نمایندگان توزیع شد تا نمایندگان آراء خود را اعلام کنند، البته این رای گیری به صورت مخفی انجام شد، در نهایت امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که در غیاب محمدباقر قالیباف، ریاست جلسه را بر عهده داشت و اعلام کرد که بر اساس آراء وکلای ملت، اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران  مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت و بر این اساس اعتبارنامه او رد شد.

تاجگردون هم در حین قرائت آراء نمایندگان به اعتبارنامه‌اش، صحن علنی پارلمان را ترک کرد.

 

خداحافظی «تاجگردون» از پارلمان/ وکلایی که امروز همه نماینده گچساران شدند/ غیبت وزری که موجه بود

همه نمایندگان، نماینده مردم گچساران و باشت هستند

حسن شجاعی نماینده مردم ابهر پس از رای نمایندگان به اعتبارنامه تاجگردون، در نطق میان دستور خود تاکید کرد که از این تریبون به مردم گچساران اعلام می‌کنم درست است اعتبارنامه نماینده مردم گچساران تایید نشد، اما مردم گچساران تصور نکنند که دیگر در مجلس نماینده‌ای ندارند، بلکه  امروز همه ما نماینده مردم گچساران هستیم.

طرح تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس هم امروز در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت، رحیم زارع به عنوان طراح و متقاضی تشکیل کمیسیون مذکور، گفت که با توجه به اهمیت حمایت از تولید در سال ۹۹ تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس، بسیار ضروری است. پس از توضیحات زارع، تشکیل این کمیسیون به رای گذاشته شد اما وکلای ملت با تشکیل آن مخالفت کردند.

حجت الاسلام احد آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس نسبت به مخالفت نمایندگان با این طرح واکنش نشان داد و تشکیل نشدن کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی را تحت تأثیر بررسی اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی دانست. او همچنین گفت که هیئت رئیسه وظیفه اداره مجلس را دارد و در این فضا که متأثر از دستور قبلی مقداری التهاب آور بود، به نظر می‌رسد به تشکیل کمیسیون ویژه توجه نشده است.

البته تذکر آزادی خواه بی پاسخ نماند و امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس درباره رأی گیری نمایندگان درباره تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید گفت که رأی مجلس مخالفت با تشکیل این کمیسیون بوده است، در غیر این صورت مجلس موضوع حمایت از تولید ملی را به صورت جدی در دستور کار خود دارد. حال نمایندگان در نشست امروز تشخیص دادند که فعلا تشکیل کمیسیون ویژه نیاز نیست و می‌توان موارد را از طریق کمیسیون‌های تخصصی پیگیری کرد.

طرحی که در نهایت با یک فوریت به کمیسیون آموزش رفت

در ادامه صحن علنی مجلس حسن شجاعی نماینده مردم ابهر برگزاری کنکور در شرایط کرونایی کشور را برای فرزندان این سرزمین خطرناک اعلام کرد و گفت که ستاد ملی مبارزه با کرونا به این موضوع بیشتر توجه داشته باشند.

او همچنین خطاب به دولت گفت که دولت لااقل چوب لای کار تولید نکند، اگر پنجره واحدی ایجاد نمی‌کند، لااقل پنجره‌های پرتعداد و بی انتها نیافریند. شجاعی همچنین گفت که سوال از رئیس جمهور برای پاسخگو کردن دولتی است که ۷ سال کشور را در اختیار داشته و اینک برخی از حامیان این دولت طلبکار نظام شده‌اند، بنابراین سوال از رئیس جمهور برای حمایت از دولت و تحرک آفرینی در آن است.

در ادامه صحن علنی پارلمان، دوفوریت طرح اصلاح ماده الحاقی به قانون تعیین تکلیف استخدام حق التدریسان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در نهایت هم نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی حق‌التدریسان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش موافقت کردند. بر این اساس، طرح مذکور برای بررسی بیشتر به صورت یک فوریت به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفت.

در حال تکمیل

پای ودیعه ۲۰۰ میلیون تومان مسکن وکلای ملت به مجلس کشیده شد

قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در نشست امروز پارلمان درباره ودیعه مسکن وکلای ملت هم که چند روزی است حاشیه دار شده، گفت که تعداد زیادی از همکاران شهرستان به تهران می‌آیند و موقتاً چهار سالی را برای خدمتگزاری به مردم در پایتخت حضور دارند، این ودیعه در دوره گذشته بیش از ۲۵۰ میلیون تومان بوده است که بنابر همین ملاحظات، آن را کمتر کردیم و به ۲۰۰ میلیون تومان رساندیم، اما عده‌ای خواسته یا ناخواسته از باب دوستی و دشمنی در جهت تخریب افکار عمومی نسبت به مجلس فعلی عمل می‌کنند.

نایب رئیس مجلس همچنین گفت که بسیاری از نمایندگان توانستند خانه‌ای برای رهن و اجاره اطراف همین مجلس که جزء مناطق متوسط تهران محسوب می‌شود، پیدا کنند. قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد که این مبلغ به صورت ودیعه است و صندوقی در مجلس وجود دارد که از محل آن، این موارد پرداخت می‌شود و همچنین نمایندگان در ادوار پارلمان، ودیعه را آرام آرام یا یکجا برمی‌گردانند.

محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز، ابرکوه در مجلس با بیان اینکه ایران در حال انعقاد قرارداد ۲۵ ساله به چین است، گفت که وزیر امور خارجه این خبر را تکذیب نکرد، اما ما تجربه تلخ برجام را داریم، لذا نظارت را نباید فراموش کرد، چرا که احساس می‌شود دولت می‌خواهد با این قرارداد، شکست تلخ برجام را جبران کند، اما نظارت مجلس نباید فراموش شود. در واقع نباید اجازه داد آشی را که آقای ظریف و دولت می‌پزند، ما در ۲۰ دقیقه همچون برجام سربکشیم.

وی خواستار ورود هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون امنیت به مسئله قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین شد و تاکید کرد که رصد این موضوع ضروری است، تا چند سال دیگر نگوییم در این قرارداد نیز مانند برجام به ملت ظلم شد و نباید اجازه داد برجام دیگری به ما تحمیل شود.

غیبت نمکی موجه بود

قرار بود امروز سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در صحن علنی مجلس حضور داشته باشد، اما قاضی زاده هاشمی در مورد عدم حضور وی گفت که در دستور کار امروز قوه مقننه، موضوع جلسه با وزیر بهداشت درباره مسائل بهداشتی و ارائه گزارش درخصوص بیماری کرونا وجود داشت، اما ظاهراً یک مسئله اورژانسی پیش آمده و از طرف دولت با ریاست مجلس برای عدم حضور نمکی در نشست علنی هماهنگی صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار