روحانی در جلسه هیئت دولت:
رئیس جمهور گفت: به عنوان رئیس جمهور اینجا اعتراف می‌کنم که در حوزه مسکن عقب ماندگی داشتیم و بعضی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد.
کد خبر: ۸۷۲۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ 08 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت اظهار کرد:  یکی از اهداف دولت یازدهم و دوازدهم توسعه سیستان و بلوچستان بود و طرح‌هایی که برای این استان طراحی شد رساندن گاز بود و وقتی مشعل گاز در زاهدان روشن شد یک روز تاریخی برای سیستان و بلوچستان بود. ظرفیت بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور با اقداماتی که در دولت یازدهم و دوازدهم شد از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسید و این برای خط ترانزیتی جنوب به شمال یک تحول بود.

روحانی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم، مساله راه آهن چابهار و اتصال به راه آهن سراسری کشور و ایجاد خط راه آهن ۷۳۰ کیلومتری از زاهدان به چابهار بود. بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و دیروز ریل گذاری از زاهدان شروع شد و در ماه‌های آینده از سمت چابهار هم آغاز خواهد شد. امیدواریم وزارت راه این خط ریلی را از جنوب به ایرانشهر و از زاهدان به خاش برساند و مابقی هم تا پایان دولت به اتمام برسد.

او ادامه داد: این راه آهن از اقیانوس هند و از چابهار شروع می‌شود به منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و چین و روسیه و حتی اروپا متصل خواهد شد. تجهیز ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی به آبیاری مدرن یکی دیگر از طرح‌ها در استان سیستان و بلوچستان بود. ما امروز از اتحاد بین شیعه و سنی و ایجاد امنیت بسیار خوب در سال‌های اخیر که توسط مردم، اقوام و نیرو‌های مسلح خوشحال هستیم.

رئیس‌جمهور گفت: این هفته تصمیمات خوبی نسبت به مسکن، بورس و ارز اتخاذ کردیم. درخصوص مسکن من به عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم یک عقب ماندگی در دولت یازدهم داشتیم، زیرا برخی طرح‌های مسکن عملیاتی نشد البته طرح‌های ما در زمینه هوایی و ریلی و جاده‌ای و بنادر اجرایی شد، اما در بحث مسکن، چون گرفتار بودیم که مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به جایی برسانیم بنابراین دچار عقب ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم باید این عقب ماندگی را اجرا کنیم.

روحانی تصریح کرد: اولین قدم این بود که ۲۵۰ هزار هکتار زمین اطراف شهر‌ها و روستا‌ها به وزارت مسکن تخصیص داده شد. البته این رقم، رقم اولیه است و به یک میلیون هکتار خواهد رسید. اولویت اول ما این است که آن‌هایی که پول را در بانک به عنوان مسکن یکم گذاشتند، که حدود ۳۰۰ هزار نفر هستند، تأمین مسکن آن‌ها در اولویت است. مستاجرینی که امروز شرایط اقتصادی سختی دارند هم در اولویت ما هستند تا مسکن آن‌ها تأمین شود.

او ادامه داد: وزارت مسکن سامانه را باز کردند و آنهایی که اعلام نیاز کردند ثبت نام کردند و غربالگری هم شده است. الان معلوم است چه کسانی نیازمند هستند و چه کسانی اولویت دارند. فشار زیادی به مستاجران وارد شده است. تصمیم ما در ستاد مقابله ملی کرونا این بود که محدودیت اجاره بها اعمال شود که در تهران حداکثر ۲۵ درصد افزایش یابد. این تصمیم در بازار استیجاری مسکن تأثیرگذار بوده است.

او ادامه داد: وزارت مسکن سامانه را باز کرده است و آن‌هایی که اعلام نیاز کردند ثبت نام شدند و غربالگری اول انجام گرفته است. الان معلوم است چه کسانی نیازمند هستند و چه کسانی اولویت دارند. فشار زیادی به مستاجرین وارد شده است. تصمیم ما در ستاد مقابله ملی کرونا این بود که محدودیت افزایش اجاره بها اعمال شود که مال الاجاره در تهران حداکثر ۲۵ درصد افزایش یابد. این تصمیم بر بازار استیجاری مسکن تاثیرگذار بوده است. البته تصمیمات دیگری هم اتخاذ کردیم و اقدامات دیگری را هم باید انجام دهیم، ولی چون این مساله نیاز به هماهنگی بین بانک‌ها دارد، یکی دو هفته دیگر این طرح را نهایی می‌کنیم تا کمک بسیار خوبی برای مستاجرین خواهد بود. مردم تا پایان دولت شاهد یک تحول خوب در زمینه مسکن خواهند بود.

عرضه‌های اولیه در بورس زیاد شود

رئیس‌جمهور با اشاره به بازار سرمایه گفت: بورس باید با استحکام راه خودش را ادامه دهد و مردمی که وارد بورس شدند اعتمادشان به سازمان بورس و وزارت اقتصاد و دولت است. ما مسئول هستیم که از امول مردم حراست کنیم. برای اینکه بورس بتواند در حرکتی که امروز دارد راه خودش را مطمئن انجام دهد باید عرضه‌های اولیه را زیاد کنیم. دیروز به سازمان بورس اعلام کردیم که خودشان سهم شناور را مستقیما عرضه کنند. وزارت خانه‌هایی که باید سهام لازم را عرضه کنند، این کار را انجام دهند. سهام هلدینگ سیمان و بخشی از شستا عرضه شده است که باید ادامه پیدا کند. در زمینه وزارت نیرو بزودی یک شرکت عرضه خواهد شد که ارزش آن ۶ هزار میلیارد تومان است.

روحانی ادامه داد: ما بورس را موظف کردیم از بررسی‌هایی که برای شرکت‌ها انجام می‌دهد، که هفته‌ای یکی دو شرکت بیشتر نیست، به هفته‌ای ۵ شرکت افزایش دهد. با اقداماتی که وزرا انجام خواهند داد ما شاهد استحکام بورس خواهیم بود.

او داد: سهام عدالت هم که در شرایط فعلی کمک خوبی برای مردم بود، ۳۰ درصد این سهام قبلا آزاد شده، ۳۰ درصد دیگر برای عید غدیر و ۳۰ درصد هم برای ۲۲ بهمن آزاد خواهد شد. ما نسبت به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هم مقرراتی وضع کردیم. چارچون کانونی که قرار بوده در تهران تشکیل شود هم مصوب کردیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به مساله ارز گفت: کسی که صادرکننده کالایی یا خدماتی به خارج است، نباید فکر کند که این ارز مال اوست و به هرشکل و هر زمان خواست می‌تواند به کشور بیاورد. هرکسی کالایی را به خارج صادر می‌کند موظف است ظرف ۳ ماه پول آن را برگرداند. اگر ظرف سه ماه برگرداند طبق معمول در سامانه نیما ارز خود را می‌فروشد، اما اگر عرضه نکرد و به تاخیر افتاد، بانک مرکزی ارز او را به قیمت پایان مهلتش خواهد خرید و دیگر او حق ندارد ارز را در بازار نیما و به روز عرضه کند.

او افزود: به محض اینکه سه ماه تمام شد همان روز، روز قیمتی است که بانک مرکزی از او می‌خرد و اگر قیمت پایین آمد بانک مرکزی پایین‌تر می‌خرد، ولی اگر بالا رفت، به قیمت بالاتر از او خریداری نخواهد شد، زیرا متاسفانه برخی از صادرکنندگان ارز خود را نمی‌آورند تا قیمت ارز بالاتر برود و در فضای مجازی می‌دمند که قیمت ارز بالاتر رفته تا خودشان بتوانند به قیمت بالاتری ارز خود را بفروشند. این کار خیانت به ملت ایران، اقتصاد کشور است.

روحانی گفت: ما همه آزاد هستیم در صادرات فعال باشیم و باید کالایی که در این کشور یارانه‌ای در اختیار صادرکننده قرار می‌گیرد، او صادر کند، سودش را هم ببرد و آزاد است که هر زمانی خواست، تا سه ماه، ارز را وارد کشور کرده و در سامانه نیما عرضه کند و با خریدار ارز توافق کند. اما اگر خواست تخلف کند و خواست به مردم فشار بیاورد این برای ما قابل تحمل نیست و ان شالله از این به بعد این اقدام انجام خواهد گرفت و من از هر دو رئیس قوه مقننه قضائیه تشکر می‌کنم که هردوی آن‌ها در سخنرانی‌ها و مواضع شان رسما از این مسیر حمایت کردند که کسی که ارز خود را برنگرداند با او برخورد قضائی خواهد شد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این یکی از نمود‌های هماهنگی سه قوه بود که ما در همین روز‌های اخیر شاهدش بودیم. این بسیار ارزشمند است و همه باید بدانند نظر درخصوص این مساله در کشور واحد است و کل دولت یک نظر دارد و کل قوای سه گانه یک نظر واحد دارند و هرکسی کالایی صادر می‌کند باید ارز آن را به ملت و کشورش برگرداند مخصوصا در این شرایطی که آمریکایی‌ها می‌خواهند علیه ما توطئه کنند و ما همه موظفیم در برابر این توطئه ایستادگی کنیم.

سمبل وزارت خارجه، شخص وزیر امور خارجه است

او با اشاره به ۲۳ تیر روز توافق برجام، اظهار کرد: این روز یکی از روزهای تاریخی و ماندنی ما در کشور بود. من از ملت ایران بخاطر حمایت هایشان و از رهبر انقلاب بخاطر هدایت هایشان در سیاست خارجی و شورایعالی امنیت ملی که همیشه در این زمینه کمک کرده است و مخصوصا از وزارت امور خارجه تشکر کنم.

روحانی ادامه داد: در هر کشوری که دارای قدرت هایی ملی است، یعنی قدرت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی؛ یک سمبل دارد که سمبل قدرت سیاسی ما وزارت امور خارجه است. سمبل وزارت خارجه شخص وزیر امور خارجه است. امام(ره) در دوران رهبری خود همیشه برای این مساله اهمیت خاصی قائل بودند که وزیر خارجه مورد احترام باشد. رهبر انقلاب نیز همیشه ما هرکجا بودیم، شاهد این بودیم که از دولت و وزیر امورخارجه حمایت کردند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: درمدت این ۷ سال کارهای بزرگی انجام گرفته است. این کارها آنقدر با عظمت است که دشمنان هم ناچارند در برابر این عظمت کار پذیرا باشند. در این مدت قطعنامه های شورای امنیت و فصل هفتمی کنار گذاشته شده است. یعنی یک کار بی نظیر انجام گرفته است. شما در تاریخ نظیر این را پیدا نمی‌کنید که ۶ قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در فصل ۷ تصویب شود و بدون اینکه یک روز و یک لحظه اجرا شود همه این‌ها در یک روز لغو گردد. در تیر ۹۴ این قطعنامه‌ها لغو شد. این کاری بزرگ در تاریخ ایران بود. این کار هیچ وقت تحت تاثیر هیچ چیزی قرار نمی‌گیرد، این یک پیروزی سیاسی دائمی در تاریخ ایران است. جمهوری اسلامی پرونده PMD را بست، پرونده ای که آمریکا و اسرائیل سال‌ها آرزو داشتند که آن را بعنوان یک معضل برای ایران طی سالیان دراز و برای همیشه ادامه دهند.

روحانی گفت: FATF بعد از اینکه سال‌ها در دولت دهم حاضر نشدند ایران را بپذیرند دولت یازدهم کاری کرد که ما از تحریمFATF  و لیست سیاه آن خارج شدیم. این کار بزرگی بود که وزارت خارجه و اقتصاد در دولت یازدهم انجام دادند. امروز با یک مشکلی مواجهیم و امیدواریم همه تلاش کنیم از این مشکل خارج شویم ولی به هرحال این کار در دولت یازدهم انجام گرفت. کنوانسیون دریای خزر، توافق با عراق برای لایروبی اروند، توافق اوراسیا و حضور ما در این اتحادیه از جمله اقدامات مهمی بوده که تاکنون انجام گرفته است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما اساسا برای روابط خارجی خود یک نگاه استراتژیک داشتیم و داریم. نگاه ما تعامل بسیار خوب و سازنده با کشورهای منطقه و همسایگان است. البته دو کشور خودشان نخواستند روابط سازنده‌ای با ما داشتند که اگر خودشان می خواستند ما روابط خوبی با آنها داشتیم. روابط خوب با کشورهای مهم آسیایی و اروپایی از جمله چین، هند، روسیه و حتی رابطه خوب با اروپا مدنظر ما بوده است. البته خود اروپایی ها در مقطعی درست عمل کردند و در مقطعی تحت فشار آمریکا نتوانستند درست عمل کنند. ما همیشه به دنبال روابط خوب با آفریقا و آمریکای لاتین بوده ایم.

روحانی ادامه داد: وزارت خارجه همیشه پیگیر بوده و در حال کار روی موضوعات است. الان وزیر خارجه در دولت بود و به خاطر کاری که به لو سپردم، دنبال آن رفت. هدف رژیم صهیونیستی و آمریکا این است که می‌خواهند اولا مردم را از نظام جدا کنند و در ضمن می‌خواهند میان قوای سه گانه اختلاف بیاندازد.

او گفت: دولت به دنبال روابط برادرانه و صمیمانه با قوای سه گانه است و تصمیم ما این است و آن را ادامه می‌دهیم و حتما تصمیم آن دو قوه دیگر نیز همین است.

رئیس قوه مجریه افزود: شرایط امروز شرایط بگو مگو و تنش نیست. کشور تحت تحریم، شرایط شیوع کرونا و فشار است. دولت دست خود را به سوی مجلس، قوه قضائیه و نیرو‌های مسلح دراز کرده است و ما می‌خواهیم در ادامه عمر دولت دوازدهم که حدود یک سال و یک ماه دیگر باقی مانده، با هم کار کنیم تا وعده‌های داده شده به مردم را عمل کنیم و توطئه‌ها را ناکام بگذاریم.

روحانی عنوان کرد: در ۱۹ تیر افتتاح‌های مهمی داریم که یکی از آن‌ها افتتاح خط تولید سه و نیم میلیون تن آهن اسفنجی است. پروژه دیگر مربوط به بافت بلوچ است که فردا در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود.

او درباره ویروس کرونا نیز تصریح کرد: ما تاکنون چند تصمیم اتخاذ کردیم و اجرای آن برای ما مهم است. یک دور در اسفند و فروردین که در موج اول کرونا بودیم، دست به دست هم دادیم و همه از دولت، مردم و نیرو‌های مسلح به میدان آمدیم و از موج اول عبور کردیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: از اردیبهشت و تا اوایل خرداد آرامشی در کشور حاکم بود و از اواخر خرداد ما شاهد موج جدیدی در برخی استان‌ها بودیم که در موج قبلی درگیر نبودند.

روحانی ادامه داد: به تمامی استان‌هایی که شرایط قرمز دارند این اختیار را دادیم که تصمیم‌های لازم برای ایجاد محدودیت را بگیرند و هر تصمیمی که آن‌ها گرفته و به تهران ارائه دهند و کمیته بهداشتی و اجتماعی ما نیز آن را تایید کند، ما تصویب می‌کنیم. یعنی اختیار ایجاد محدودیت‌ها را به استان‌ها سپردیم.

او گفت: موضوع دوم در مورد نقاط پرجمعیت بود که به وزارت بهداشت این اختیار را دادیم که تصمیم بگیرد و با متخلفان برخورد کند. در شرایط کنونی برگزاری مراسم‌های پر تجمع مانند عروسی و عزا ممنوع است.

رئیس قوه مجریه افزود: تصمیم سوم در مورد ماسک بود. ما تصمیم گرفتیم در جا‌های شلوغ مانند مترو، بازارچه‌ها و ادارات ماسک اجباری شود و اگر کسی به اداره مراجعه کرد و ماسک نداشت، خدمت به وی ارائه نمی‌شود.

روحانی عنوان کرد: با همکاری هم تا پایان تیر با اجرای برنامه‌هایی که داریم، می‌توانیم وارد مرداد و شهریور آرام شویم. امیدواریم پاییز آرامی هم باشد تا سلامتی مردم در وهله اول و معیشت و امنیت مردم در وهله دوم تامین باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار