سخنگوی هیئت رئیسه مجلس توضیحاتی درباره تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن نمایندگان ارائه کرد.
کد خبر: ۸۷۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸ 06 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران، درباره حقوق دریافتی و حق مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی نمایندگان که امروز منتشر شد، گفت: این مبلغ حق مسکن نیست و در واقع تسهیلات مسکن است و طبق رسم ادوار گذشته به حساب نمایندگانی که فاقد محل سکونت در تهران هستند، واریز می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دور‌ه‌های گذشته مجلس این مبلغ را برای تأمین هزینه‌های جاری به نمایندگان پرداخت می‌کرد و در این دوره هم مجلس اعلام آمادگی کرد که به جای یک جا پرداخت کردن این مبلغ، به طور ماهانه در پرداخت تأمین اجاره بها به نمایندگان کمک کند و باید یادآور شوم این امر از نظر تعریف سازمانی، بخشی از ابزار‌های مدیریتی است نه امکانات رفاهی.

وی ادامه داد: امکانات رفاهی همان حقوق ۱۱ میلیون تومانی است که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری به نمایندگان داده می‌شود و همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها طبق قانون این حقوق را دارند، اما سایر هزینه‌ها مانند اجاره دفتر، پرداخت حقوق کارکنان این دفاتر و غیره را در اختیار نماینده قرار می‌دهند.

فرهنگی ادامه داد: با توجه به پراکندگی نمایندگان در سطح کشور، مجلس امکان این را ندارد در هر شهری اداره‌ای تهیه کند و امور نمایندگان را تأمین کند؛ زیرا هزینه‌ها چندین برابر می‌شود؛ بنابراین مبلغی را در اختیار نماینده قرار می‌دهد تا هزینه‌های جاری حوزه انتخابیه خود را مدیریت کند.

وی تصریح کرد: با توجه به آنکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان در تهران مستقر هستند، به تبع از این ودیعه مسکن نمی‌توانند استفاده کنند که به صورت وام و تسهیلات در اختیار این نمایندگان قرار می‌گیرد که به تدریج از دریافتی‌شان کسر می‌شود.

فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا آمار دقیقی از نمایندگانی که تسهیلات مسکن را دریافت نکرده‌اند، وجود دارد یا خیر، گفت: تهیه این آمار کار مشکلی نیست و طبق مصوبه هیئت رئیسه مقرر شد حسب درخواست و تقاضای نمایندگانی که در تهران فاقد مسکن هستند این امکان فراهم شود.

 سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: نمایندگانی که این مبالغ را دریافت می‌کنند، معترض هستند، زیرا معتقدند مجلس باید خانه‌هایی را اجاره کند و در اختیار نمایندگانی که فاقد مسکن هستند و در هتل به سر می‌برند، قرار دهد.

وی ادامه داد: در گذشته، مجلس خانه‌هایی را تهیه و در اختیار نمایندگان قرار داد که با حواشی مواجه شد، بنابراین تصمیم گرفته شد تسهیلات مسکن در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا آنها خودشان محلی را برای زندگی انتخاب کنند.


بیشتر بخوانید


فرهنگی درباره برررسی اعتبارنامه تاجگردون در جلسه چهارشنبه مجلس گفت: طبق بحث‌هایی که دیروز  در هیئت رئیسه مجلس صورت گرفت، اعضا در این باره اختلاف نظر داشتند و بعضا معتقد بودند که لازم است آیین نامه اصلاح شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: اختلاف‌نظر نمایندگان بر سر عبارت «تصمیم‌گیری» بود که برداشت به رأی‌گیری می‌شود، همچنین چون در جلسه علنی گزارش شعبه خوانده شده و رأی‌گیری صورت گرفته است، بنابراین نمایندگان معتقدند که اگر بازهم اعتراضی وجود داشته باشد باید اعتبارنامه آقای تاجگردون به رأی گذاشته شود.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: قرار شد کارگروه حقوقی برای بررسی این موضوع تشکیل شود، اما تصمیم هیئت رئیسه‌ این بود که در ابتدا نظر کمیسیون تحقیق را به رأی بگذاریم که اگر رأی اعضا مثبت بود، رأی‌گیری در صحن علنی منتفی خواهد شد، اما در غیر این‌صورت اعتبارنامه به رأی گذاشته خواهد شد. مشابه این امر در مبحث تحقیق و تفحص ها وجود دارد و روال به همین صورت خواهد بود.

فرهنگی گفت : ویروس کرونا چندین موج داشته و در روزهای اخیر باز هم اوج گرفته است  و ما در مجلس تصمیماتی گرفته‌ایم. وزیر بهداشت و  مسئولان ذیربط این وزارتخانه  در جلسه روز چهارشنبه حضور خواهند داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار