استفاده از ماسک از امروز اجباری شد، البته باید توجه داشت که زدن ماسک برای مقابله با کرونا کافی نیست.
کد خبر: ۸۷۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ 05 July 2020

به گزارش گزارش سمنان: «اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیر»، خبری که رییس جممهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد، روز گذشته هم جزئیات و ضمانت‌های اجرایی استفاده از ماسک اعلام شد.

به گفته روحانی ادارات دولتی، بانک‌ها یا شهرداری از این پس به افرادی که ماسک نداشته باشند، خدمت نمی‌دهند، همچنین اگر کارمندی بدون ماسک در محل کار حاضر شود، غیبت خواهد خورد و باید به منزل بازگردد، افزون بر این‌ها اجازه سوار شدن بدون ماسک در مترو واتوبوس داده نشود.

با افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا سیاست استفاده از ماسک و فاصله گذاری پویا را اجرایی کرد و اعمال محدودیت‌های استانی در دستور کار است و شهر‌های قرمز کرونایی خود می‌توانند محدودیت‌های کرونایی اعمال کنند چرا که وضعیت شهر‌ها متفاوت است و رعایت دستوراعمال‌های بهداشتی از ۸۰ به ۲۰ درصد رسیده است و در برخی شهر‌ها مثل تهران فقط ۱۰ درصد مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان یک نسخه واحد برای کل کشور پیچید.

 

توصیه رهبر انقلاب به استفاده از ماسک

رهبر معظم انقلاب هم در جلسات از ماسک استفاده می‌کنند و ایشان خود الگوی بزرگی برای همه جامعه محسوب می‌شوند، به طوری که باید استفاده از ماسک را یک تکلیف دانست و از آن استفاده کرد تا گرفتار ویروس مرگبار کرونا نشویم.

رهبر انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری روز هفتم تیرماه ۹۹ با مسئولان قضایی نسبت به عدم استفاده از ماسک توسط برخی مسئولین که در اجتماعات حاضر می شوند، گلایه کردند و گفتند: اگر دو سه نفر دور من باشند، بنده هم حتماً ماسک میزنم، کما اینکه آدم میبیند این ماسک زده نمیشود؛ خب وقتی که شما که مسئول دولتی هستید، در یک اجتماع مردمی ماسک نمی زنید، این جوانی هم که در خیابان دارد راه میرود و حوصله‌ی ماسک ندارد، تشویق می شود که ماسک نزند.

ماسک زدن رهبر انقلاب

رشد ۲.۵ برابری استفاده از ماسک در تهران

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: خوشبختانه استفاده از ماسک در شهر تهران ۲ تا ۲.۵ برابر بیشتر شده است.

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه هنوز اکثر مردم تصور می‌کنند رعایت متوسط تا بالایی را دارند، گفت: متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی محل‌های ارائه دهنده خدمات و صنوف در سطح کشور کاهش یافته و تکلیف شده است تا مسئولان ادارات این مسئولیت را برعهده بگیرند.

او افزود: نظارت کار را در حلقه اول وزارت کشور و کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا بر عهده دارد و وزارت بهداشت این نظارت را از سوی دیگر انجام خواهد داد لذا با متخلفان برخورد لازم صورت خواهد گرفت و مردم می‌توانند گزارشات خود را به سامانه ۱۹۰ ارائه دهند.

حریرچی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور از ماسک استفاده می‌کنند، افزود: سفارش به استفاده از ماسک یک کنش اجتماعی و امر به معروف است و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ضرورت دارد.

ماسک زدن

اعمال محدودیت‌های کرونایی در ۹ استان کشور

او ادامه داد: به ۹ استان مجوز داده ایم تا شهرستان‌هایی که وضعیتشان قرمز تشخیص داده شده در آن‌ها مشاغلی که در رده ۳ و ۴ قرار دارند تعطیل شوند لذا رستوران‌ها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های سینما، تئاتر، مصلی‌ها و مساجد نیز در این استان‌ها تعطیل شدند، ممکن است تعطیلی‌ها برگردد، همانطوری که در ۹ استان تعطیلی‌ها برگشته است.

حریرچی گفت: نسبت به وضعیت استان‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، شهر تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته، اما در مرحله هشدار است و اگر لازم باشد در تهران برخی از رده‌های ۳ و ۴ تعطیل خواهد شد.

یادمان نرود زدن ماسک برای مقابله با کرونا کافی نیست

حمید سوری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ماسک یکی از موثرترین راه‌ها در پیشگیری از انتقال ویروس کروناست و باید زودتر از این‌ها استفاده از ماسک اجبار می‌شد، اما باید توجه داشت که ماسک به تنهای کافی نیست و نباید انتظار داشته باشیم که با ماسک زدن شیوع اپیدمی به صفر برسد

او ادامه داد: ماسک به تنهایی برای پیشگیری از کرونا کافی نیست و باید از ماسک مناسب به شکل درست استفاده کرد و افراد پر خطر باید بیشتر مراقبت کنند و رعایت بهداشت دست، فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از تراکم جمعیتی و ماسک زدن می‌تواند تا ۹۵ درصد مانع انتقال ویروس کرونا شد.

ماسک و کرونا

 در چه صورتی می‌توان ماسک را درآورد؟

سوری بیان کرد: افراد در صورتی که از هر طرف ۲ متر با سایرین فاصله داشته باشند می‌توان از ماسک استفاده نکرد و در این صورت حداکثر ۳ نفر در یک اتاق ۱۲ متری می‌توانند حضور داشته باشند و در غیر اینصورت شانس ابتلا به کرونا افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا بیان کرد: در اماکن عمومی افراد باید حتما از ماسک استفاده کنند و خطر ابتلا در اماکنی مثل مترو واتوبوس و فروشگاه‌ها بیشتر است و باید توجه داشت که ماسک در پیشگیری از کرونا لازم است، اما کافی نیست و همچنان باید از حضور در اجتماعات و سفر پرهیز کرد و به رعایت بهداشت دست توجه داشت و مردم توهم نزنند که با استفاده از ماسک می‌توانند همه کار‌ها را انجام دهند و دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شوند.

سوری تاکید کرد: در بسیاری از کشور‌ها استفاده از ماسک اجباری شده و از ورود گردشگران همچنان جلوگیری می‌کنند و حتی سفر‌های بین استانی ممنوع است و اینطور نیست که فکر کنیم می‌توانیم مساک بزنیم و مثل دوران پیش از شیوع کرونا عمل کنیم.

ماسک زدن مردم

در چه فضاهایی باید از ماسک استفاده کرد؟

مسعود یونسیان، استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان  درباره استفاده از ماسک در پیشگیری از کرونا بیان کرد: با استفاده از ماسک می‌توان انتشار ویروس را کاهش داد، ولی همانگونه که دبیر کل سازمان جهانی بهداشت بار‌ها تذکر داده و در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه نیز تاکید کرده، این استراتژی تنها یک جزء از مجموعه اقدامات جامعی است که برای کنترل پاندمی باید انجام شود. بیماریابی فعال و جداسازی بیماران، پیگیری و قرنطینه تماس ها، رعایت فاصله فیزیکی، تامین وسایل حفاظتی برای پرسنل بهداشت درمان و بهداشت و آموزش همگانی ضوابط بهداشتی به مردم از جمله رعایت بهداشت تنفسی و بهداشت دست از اهم این اقدامات هستند.

او ادامه داد: توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که در فضا‌های بسته‌ای که افراد زیادی حضور دارند یا در فضا‌های روبازی که با تراکم جمعیت رو به رو هستیم و امکان فاصله گذاری فیزیکی وجود ندارد، باید از ماسک استفاده کرد.

مردم عادی از چه ماسکی استفاده کنند؟

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: باید ماسک به میزان لازم با قیمت مناسب در دسترس مردم باشد و افراد برای تهیه ماسک پارچه‌ای آموزش‌های لازم را ببینند و در عین حال استفاده از ماسک N-۹۵ برای مردم عادی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

استاد دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران درباره استفاده مجدد از ماسک یک بار مصرف جراحی گفت: از نظر تئوریک می‌توان ماسک جراحی را یک روز کنار گذاشت و مجدد استفاده کرد، اما از نظر عملی چالش‌هایی وجود دارد اینکه ماسک را در محل درست نگهداری کرد و آلودگی به مکان‌های دیگر منتقل نشود، چالش نگهداری و استفاده مجدد از ماسک است و لذا به نظر می‌رسد استفاده از ماسک‌های دست سازی که طبق اصول بهداشتی تهیه شده اند و قابلیت شستشو و استفاده مجدد دارند، برای مردم مقرون به صلاح‌تر باشد.

 او با اشاره به سخنان دبیرکل سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد چنانچه اقدامات جامع برای پیشگیری از انتقال عفونت کووید-۱۹ در جوامع صورت نگیرد و فقط به استراتژی‌های پراکنده و انفرادی توجه شود، راهی دراز و سخت پیش روی ملت‌ها خواهد بود.

ماسک مردم عادی

 

 

زمان تعویض ماسک‌های مختلف

مردانی عضو کمیته ملی مقابله با کرونا درباره استفاده از ماسک در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: ماسک طبی را باید هر ۴ ساعت یک بار تعویض کرد و ماسک‌های پارچه‌ای را می‌توان شست و دوباره استفاده کرد

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: نباید در اماکن عمومی سربسته ماسک را درآورد و استفاده از ماسک می‌تواند تا ۹۰ درصد مانع از انتقال ویروس کرونا شود و اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا ماسک نزند می‌تواند در عرض ۱۵ دقیقه ویروس را به دیگران منتقل کند.

ترفندی برای ترغیب کردن کودکان برای استفاده از ماسک

اگر خودتان ماسک را می‌دوزید از پارچه‌هایی استفاده کنید که کودکتان آن را دوست دارد. می‌توانید از پارچه‌ای با رنگ مورد علاقه یا تصاویر کارتون‌های مورد علاقه کودکتان برای تهیه ماسک استفاده کنید. این موضوع در مورد ماسک‌های مورد استفاده خودتان نیز صدق می‌کند. ماسک‌های جراحی می‌توانند برای کودکان ترسناک به نظر برسند، اما ممکن است یک ماسک ساخته شده از پارچه‌ای رنگارنگ توجه آن‌ها را بیشتر جلب کند.

ماسک‌ها را به صورتی بدوزید که شبیه به ماسک‌های شخصیت‌های کارتونی و ابرقهرمان‌های خیالی باشند تا کودکان به پوشیدن آن‌ها ترغیب شوند. می‌توان این ماسک‌ها را در کنار لباس‌های این شخصیت‌ها برای کودکان تهیه کرد تا برای کودکان جذابیت بیشتری داشته باشد.

قبل از تهیه ماسک با کودک خود یک کاردستی درست کنید. با استفاده از پارچه‌های رنگی به کمک کودک خود شکلک‌ها و عروسک‌های پارچه‌ای درست کنید و در کنار ماسک قرار دهید و به کودک خود اجازه دهید تا در مراحل تهیه ماسک شما را همراهی کند.

پزشکان و پرستارانی که تمام روز ماسک می‌پوشند، اغلب از درد گوششان شکایت می‌کنند. برای اطمینان از این که کودک شما با این مشکل مواجه نمی‌شود، می‌توانید چند تغییر در ماسک آن‌ها ایجاد کنید. دخترانی که مو‌های بلندتری دارند می‌توانند ماسک را پشت مو‌ها یا گل سر خود قرار دهند. هم‌چنین می‌توانید به یکی از هدبند‌ها یا کلاه‌های کودکتان دکمه اضافه کرده و بند‌های ماسک را پشت آن‌ها قرار دهید. با استفاده از سنجاق نیز می‌توان دو بند ماسک را در پشت سر به یکدیگر وصل کنید.

ماسک عروسکی کودکان

نکاتی که باید هنگام ماسک زدن به آنها توجه داشته باشید

ماسک به میزان صد در صد از بیماری پیشگیری نمی‌کند و برای جلوگیری از بیماری باید حتماً اقدامات بهداشتی دیگری را رعایت کنید که عبارتند از:

  •  فاصله بیشتر از یک متر و نیم با افراد به خصوص در مکان‌های عمومی و مکان‌هایی که رعایت فاصله اجتماعی دشوار است.
  • گرفتن دستمال جلوی دهان هنگام سرفه و عطسه و فاصله گرفتن از فردی که عطسه و سرفه می‌کند.
  • شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا ضدعفونی کردن دست‌ها با آب و الکل ۶۰ درصد
  • هنگام بیماری حتما باید در منزل ایزوله شوید، استراحت کنید و از رفتن به بیرون خودداری کنید.
  • تغذیه سالم برای تقویت سیستم ایمنی و تسریع روند بهبودی در دوران اپیدمی کرونا بسیار مهم است.
  • همیشه قبل و بعد از پوشیدن ماسک، دستان خود را با آب و صابون بشویید یا با مایع مخصوص ضدعفونی کنید.
  • هنگام پوشیدن و در آوردن ماسک به قسمت پوشش پارچه‌ای جلوی ماسک دست نزنید و بند‌ها یا کش آن را گرفته و از صورت خود بردارید.
  • ماسک را زمانی که داخل خانه هستید بپوشید و در بیاورید، چرا که محیط آسانسور‌ها و راه‌پله‌ها می‌توانند مناطقی با آلودگی بالا باشند.
  • ماسک‌های پارچه‌ای خود را به طور روزانه شسته و تمیز کنید و سپس آن‌ها را در محیط خشک قرار دهید.
  • ماسک‌ها محافظت محدودی دارند و با وجود استفاده از آن‌ها باید فاصله خود را با دیگران حفظ کرده و دست‌های خود را مرتب بشویید.
  • فراموش نکنید در صورتی که حتی خودتان از ماسک استفاده کنید، نمی‌توانید تاثیرات دیگران بر شیوع ویروس کرونا را خنثی کنید و از همین رو رعایت تمامی نکات ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار