کد خبر: ۸۷۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 05 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: سال‌هاست که شبکه ملی اطلاعات به موضوعی عجیب و غریب برای مردم تبدیل شده و کلافی سردرگم برای مسئولان است، اما واقعیت شبکه ملی اطلاعات بحث دیگری است. درواقع شبکه ملی اطلاعات که سال‌ها در دست اقدام و اجراست، تهدید ویروس کرونا به کمکش آمد و به سرعت طرح توسعه‌اش به مرحله اجرا رسید و حالا پس از اوج گرفتن عصر دیجیتال در جهان بالاخص توسعه ارتباطات و فناوری در کشورمان، نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی به دبیری ابوالحسن فیروزآبادی و با حضور حجت الاسلام حسن روحانی پیرامون مباحث طرح توسعه معماری جدید شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۹ برگزار شد. 

در این جلسه نیز سندی مشتمل بر ۵ ماده در طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات به تصویب رسید، ۵ ماده‌ای که ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی چنین می‌گوید.

 

شبکه ملی اطلاعات حلال تمام مشکلات فضای مجازی کشور نیست

فیروزآبادی در ابتدای این گفت‌وگو با ذکر این موضوع که نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی روز دوشنبه نهم تیرماه تشکیل شد، بیان کرد: در اولین جلسه سال ۹۹ طرح کلان و سند ملی شبکه ملی اطلاعات به بحث کشیده شد. درواقع سند طرح توسعه شبکه ملی اطلاعات را با همکاری و همراهی دستگاه‌های زیربط از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. سندی که از ۵ ماده تشکیل شده است که خوشبختانه ما توانستیم هر ۵ ماده اصلی را به تصویب برسانیم و امیدواریم که در جلسه بعد مابقی موارد را هم به بحث و بررسی بگذاریم.

جزئیات نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۹/بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف اجرایی شدن فاز جدید شبکه ملی اطلاعات خواهد شد/

وی در ادامه با بیان دلایل طراحی طرح توسعه معماری شبکه ملی اطلاعات، گفت: طراحی معماری جدید شبکه ملی اطلاعات بر مبنای تجارب، تحولات فضای مجازی جهانی و همچنین اختلافات بر سر تعاریف شبکه ملی اطلاعات بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، با بیان هر ۵ ماده تصویب شده در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی با رئیس جمهور، تشریح کرد: در جدیدترین سند طراحی شده در شبکه ملی اطلاعات تمامی ۲۱ جزء شبکه به طور کامل مشخص شده است. درواقع در شبکه ملی اطلاعات بیش از ۳۰ خدمت برای خدمت‌رسانی کاربران تعبیه شده و ۵۳ اقدام از جمله وظایف شبکه ملی اطلاعات برنامه‌ریزی شده در اجرای این شبکه است. همچنین در راستای خدمات کاربردی و محتوایی که بایستی صورت بگیرد تا شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای موفق باشد، مجموعا ۵۱ گام طراحی شده است.

فیروزآبادی ضمن ابزار امیدواری گفت: از ۵ ماده اصلی، فقط خدمات محتوایی و خدماتی باقی مانده است که ان‌شالله در جلسه آینده به تصویب خواهد رسید. با تصویب این سند ما تصور می‌کنیم که اختلاف بر سر تعریف شبکه ملی اطلاعات در سطح مردم و مسئولان برطرف خواهد شد و در زمانی مناسب طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شبکه ملی اطلاعات به نتیجه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تعابیر و تعاریف بسیاری درباره شبکه ملی اطلاعات کشور وجود دارد، یادآور شد: برخی از دوستان نگاه‌ حداکثری و برخی دیگر نیز نگاهی حداقلی به شبکه ملی اطلاعات دارند و در هر باری که فضای سایبر و  مجازی کشور با مشکلی روبرو می‌شود، ریشه حل آن را شبکه ملی اطلاعات می‌دانند. این در صورتی است که شبکه ملی اطلاعات یعنی ایجاد فرصتی برای تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور و قرار نیست که همه مشکلات فضای مجازی را برطرف کند.

بیش از ۹ میلیون کاربر فعال در پلتفرم آموزشی «شاد» حضور دارند

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، افزود: فضای مجازی زیست بومی برای زندگی بشر امروز است. اما اینکه تا چه اندازه زیست بوم بشر در فضای مجازی صورت بگیرد بستگی به توسعه زیرساخت‌هایی از قبیل شبکه ملی اطلاعات دارد. درواقع تمهیداتی که سال گذشته در زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات تعبیه شد، امسال همزمان با شیوع ویروس کرونا توانست کمک شایانی به ما کند، و ما توانستیم با وجود ترافیک بالایی که در مسئله اینترنت کشور داشتیم، پاسخگو مردم باشیم.

جزئیات نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۹/بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف اجرایی شدن فاز جدید شبکه ملی اطلاعات خواهد شد/

فیروز آبادی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای شبکه ملی اطلاعات در ایام کرونا، شبکه آموزشی «شاد» برای دانش‌آموزان بود، گفت: ما در بحث آموز بیش از ۹ میلیون کاربر فعال در پلتفروم آموزشی «شاد» داشتیم و همچنین در بخش خدمات رسانی در معاملات بانکی، خدمات بیمه‌ای تأمین اجتماعی و چرخش بورس کشور، حضور پررنگ شبکه ملی اطلاعات احساس شده است، اما یکی دیگر از وظایف شبکه ملی اطلاعات بحث سرگرمی مردم در قرنطینه خانگی بود که آن هم به واسطه سینمای خانگی و ... برای مردم عزیز کشورمان فراهم شد.

دو میلیون گوشی تلفن همراه تا پایان سال تولید خواهیم کرد

وی ضمن ابزار امیدواری در راستای کسب اعتماد و امنیت برای مردم در شبکه ملی اطلاعات، ادامه داد: طبق بیانات رهبر انقلاب و تاکیدات رئیس جمهور برای برنامه‌های امسال نیز بودجه مناسبی تعبیه شده که قرار است طبق اولویت در اختیار نهادهای ذی‌ربط بگذارند. درواقع ما امیدوار هستیم که بتوانیم در تولیدات مستقل خودمان به سمت تولید دو میلیون گوشی تلفن همراه پیش رویم و خلاءهایمان را در عرصه پیامرسان و موتور جستجوگر فراگیر ملی برطرف کنیم و شاهد تحولی چشمگیر باشیم.

فیروزآبادی با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها از جمله مراکز دیتاسنترها و پروژه VDSL روی به پایان است، یادآور شد: بخشی از برآورد مالی ما مردمی و در اختیار شرکت‌هاست و بخشی دیگر نیز مربوط به دستگاه‌های خصوصی و دولتی می‌شود، به این معنا که در قسمت تسهیلات مالی حدود ۵۰۰ میلیون تومان از سمت دولت در اختیار مردم و شرکت‌ها قرار می‌گیرد و برای اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات نیز ۵۰۰ میلیون تومان دیگر از سمت دولت سرمایه گذاری شده است، درواقع برآورد ما با سرمایه گذاری که بخش خصوصی و دولتی که قرار است انجام بدهند، من برآوردم بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار