داوطلبان کنکوری با اوج‌گرفتن مجدد کرونا، خواستار تعویق تمامی کنکور‌های سراسری هستند، اما درخواست تعویق چند باره کنکور امکان پذیر است؟.
کد خبر: ۸۶۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱ 28 June 2020

به گزارش  تابناک سمنان:  کنکور در آستانه نیم قرن شدنش در کشورمان با وقایعی رو به رو شد که تاریخ به خود ندیده است؛ ویروسی که ترمز حرکت جهان را کشید و کنکور را نیز فلج کرد.

کنکور‌های سراسری در کشور ما، همیشه با جنجال‌های زیادی همراه بوده است و هیچ چیز نتوانسته حرکت آن را متوقف کند اما حضور این سوغات ناخواسته چینی، برگزاری این آزمون ها را با مشکل مواجه کرده است. اولین تیر ترکش کرونا به کنکور دکتری ۹ اسفند ۹۸ برخورد کرد و آن را به تاریخ دیگری موکول کرد. ادامه شیوع کرونا و افزایش تلفات آن در کشور باعث ایجاد موج نگرانی در بین افراد جامعه از جمله داوطلبان کنکور شد.

این نگرانی‌ها به مطالبه‌ای بزرگ در فضای مجازی تبدیل شد و در نهایت تمامی کنکور‌ها شامل سراسری، دکتری، ارشد، فنی وحرفه‌ای و کاردانی به کارشناسی را به تاریخ جدیدی موکول کرد.

 تاریخ تمامی کنکور‌های سراسری

 

تاریخ برگزاری کنکور‌های سراسری سال ۹۹

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور در همین رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبان کنکور سراسری و بر اساس جلسه ۱۴ اردیبهشت ستاد ملی مبارزه با کرونا، تاریخ برگزاری آزمون‌های سراسری تغییر کرد. کنکور دکتری ناپیوسته سال ۱۳۹۹ در تاریخ ۲۶ تیر برگزار می‌شود.

زرین آمیزی گفت: کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته در ۲ و ۳ مرداد، کنکور سراسری در تاریخ ۳۰ و ۳۱، کنکور کارشناسی ناپیوسته در تاریخ ۱۴ شهریور و کنکور فنی و حرفه‌ای در تاریخ ۱۴ شهریور برگزار خواهد شد.

سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور درباره احتمال تغییر تاریخ برگزاری کنکور‌های سراسری گفت: تاریخ‌های اعلام شده برای برگزاری کنکور‌های سراسری سال ۹۹ قطعی بوده و به هیچ وجه تغییری نمی‌کند.

زرین آمیزی بیان کرد: به دلیل درخواست‌های داوطلبان برای تعویق تاریخ‌های برگزاری کنکور‌های سراسری زمان‌های جدیدی برای برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، دکتری و سراسری سال ۹۹ به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال شد و در نهایت ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۹، تاریخ برگزاری آزمون‌های سراسری سال ۱۳۹۹ را تعیین کرد.

این سخنان پایانی بود بر تمام بحث و جنجال‌ها برای تعویق کنکور، امام به یکباره از اوایل خرداد آمار مبتلایان به کرونا افزایش پیدا کرد و وضعیت حدود ۷ استان کشور قرمز و برخی در وضعیت هشدار قرار گرفت. این امر باعث شد که داوطلبان، چه از سر نگرانی سلامت خود و خانواده‌هایشان و چه به دلیل مطالعه نکردن برای کنکور، درخواست تمدید تمامی کنکور‌های سراسری را مطرح کنند.

با وجود واقف بودن همگان بر لزوم برگزاری کنکور و عواقب تعویق‌های مداوم این سوال مطرح شد که آیا کنکور در شهر‌های قرمز برگزار می‌شود؟

خدایی، رئیس سازمان سنجش در پاسخ به این سوال به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای برگزاری کنکور در شهر‌های قرمز تصمیم‌گیری خواهد شد.

خدایی افزود: هنوز زمان زیادی تا برگزاری کنکور مانده است. براین اساس با توجه به وضعیت قرمز چند استان کشور از لحاظ شیوع کرونا درباره نحوه برگزاری کنکور در این استان‌ها، تصمیم گیری خواهیم کرد.

او ادامه داد: تا زمان برگزاری اولین کنکور در کشور بیش از ۲۰ روز زمان باقی مانده است و مشخص نیست که کدام شهر‌ها وضعیت قرمز داشته باشند. همه‌گیری کرونا در کشور متغیر است به طوریکه بعضی شهر‌ها که هم اکنون در وضعیت قرمز هستند چند روز بعد، از این وضعیت خارج می‌شوند و یا چند شهر دیگر که وضعیت مناسبی داشته اند به جمع شهر‌های قرمز اضافه می‌شوند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: در حال حاضر اولین آزمون ما دکتری است که ۲۶ تیر برگزار می‌شود. باید ببینیم که در زمان آزمون کدام یک از شهر‌ها در وضعیت قرمز خواهند بود قاعدتا درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

آزمون دکتری

کنکور در زمان مشخص حتی در شهر‌های قرمز برگزار می‌شود

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره تجدید نظر در زمان برگزاری کنکور‌های سراسری به دلیل شیوع مجدد کرونا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در زمان برگزاری کنکور هیچ تجدید نظری صورت نخواهد گرفت.

وزیر علوم ادامه داد: برای برگزاری کنکور برنامه زمان‌بندی مشخص و اعلام شده است.

غلامی افزود: سازمان سنجش بارها اعلام کرده است که داوطلبان فرصت دارند محل برگزاری آزمون خود را عوض کنند؛ بنابراین دلیلی برای تعویق مجدد کنکور وجود ندارد.

او تاکید کرد: پیش بینی‌ها برای برگزاری کنکور بر اساس آمار فعلی انجام شده و قرار است فاصله صندلی‌ها به دلیل شیوع کرونا بیشتر از سال‌های قبل شود.

وزیر علوم درباره برگزاری آزمون در شهر‌های قرمز نیز گفت: کنکور حتی در شهر‌های قرمز در زمان اعلام شده برگزار خواهد شد.

آزمون در شهر‌های قرمز

 

خواسته داوطلبان کنکوری چیست؟

داوطلبان، اما در فضای مجازی درخواست‌های زیادی را مطرح کرده اند به گونه‌ای که «تعویق تمامی کنکور‌های سراسری» و  «سلامت دانشجو» در توئیتر به هشتگ‌های داغ تبدیل شده است. این داوطلبان به دو دسته موافقین و مخالفین تقسیم بندی می‌شوند.

مخالفان تعویق کنکور نظرات مختلفی را مطرح کرده اند که در ادامه می‌خوانید:

یکی از داوطلبان کنکور نوشت: به دوستانی که ادعای هوای گرم دارند و می‌گویند که باید هوا خنک بشود و بعد کنکور را برگزار کرد، باید بگوییم که شما همان افرادی هستید که اگر کنکور به تعویق بیفتد در فصل پاییز هم خواهید گفت هم اکنون کرونا و آنفلوانزا شیوع پیدا کرده و بهانه‌هایی از این دست. همان طور که ما در حال شرکت در امتحانات نهایی به صورت حضوری هستیم به همان صورت هم می‌توانیم در کنکور شرکت کنیم. کسی که زمانی را برای درس خواندن قرار نمی‌دهد، تعویق کنکور هم چاره کار نیست.

مخاطب دیگری نوشته است: تعویق کنکور بی عدالتی است، چون شرایط در مهر بدتر از الان است، لطفا منطقی باشید اگر خرداد گرفته بودن تعداد کرونا کمتر بود.

داوطلبی نیز خواستار برگزاری کنکور دکتری در موعد مقرر شد و نوشت: کنکور باید در ۲۶ تیر برگزار شود. خواهش می‌کنیم کنکور دکتری تخصصی را زودتر برگزار کنید.

اما موافقان تعویق کنکور می‌گویند: متقاضی کنکور ارشد هستیم و خواهش می‌کنیم آزمون ارشد را به پاییز موکول کنید.

داوطلبی می‌گوید: من در شرایط بد کاری زحمت زیادی کشیده ام، اما هم اکنون از نفس کشیدن در محیط بیرون هم ترس دارم. تقاضا دارم کنکور در فصل پاییز برگزار و ترم جدید از بهمن شروع شود.

داوطلب دیگری نیز نوشته است: پدر و مادر من سنشان بالاست و نگران این هستم که با حضور در جلسه کنکور کرونا گرفته و به پدر و مادر خود منتقل کنم، برگزاری کنکور در این شرایط بسیار خطرناک است. خواهش می‌کنم کنکور را به تعویق بیندازید.

داوطلب دیگری با بیان اینکه هر کرونایی ۴۰۶ نفر را آلوده می‌کند از برگزاری کنکور ابراز نگرانی کرد.

این داوطلبان معتقدند؛ با توجه به تعطیلی‌های متعدد مدارس کشور در سال گذشته، مطالب درسی به خوبی تدریس نشده است و بالتبع این اتفاق، یادگیری دانش آموزان برای شرکت در این آزمون کافی نیست.

در تمامی صحبت‌های موافقان و مخالفان تعویق کنکور، نکات قابل تأملی دیده می‌شود. اما توجه به چند نکته اساسی شاید هر مخاطبی را بر لزوم برگزاری کنکور قانع کند.

کنکور تنها راه ورود به دانشگاه‌ها است و هیچ راهی جز این وجود ندارد. مسئولان نیز از ابتدای شیوع کرونا چندین بار برای حفظ سلامت دانشجویان کنکور را به تعویق انداخته اند، ولی با توجه به شیوع زیاد کرونا و پیش بینی ادامه دار بودن این ویروس، تعویق‌های مجدد چاره کار نیست.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
من خواهرم ضعف سیستم ایمنی دارد مادرم دیابت دارد مادربزرگ سالخورده مبتلا به فشار خون در منزل داریم ۵ ماه است رعایت میکنیم و در هیچ گونه تجمعی شرکت نکرده ایم و بیرون رفتن را به حداقل ممکن رسانده ایم ولی حالا در شرایط اوج بیماری باید در کنکور شرکت کنم . قطعا شرایط در شهریور ماه بهتر خواهد بود کنکور ها را در شهریور برگزار کنید نگذارید فاجعه به بار بیاید سرعت انتقال ویروس شوخی بردار نیست همه ی ما شاهد بودیم چگونه در مدت کوتاهی با وجود سختگیری ها و بستن مرزها از چین به همه ی کشور ها سرایت کرد. آخر مگر ماسک چه قدر میتواند ایمنی ایجاد کند ؟اگر حتی یک درصد هم احتمال کشف واکسن یا بهتر شدن شرایط وجود دارد که دارد اگر مسئولید وظیفه تان تعویق کنکور است ایران فقط تهران نیس به خدا خوزستان هرمز گان و کرمانشاه هم ایرانیند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار