خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می‌تواند به رشد مو کمک کند، به خصوص اگر به دلیل تغذیه ضعیف دچار ریزش مو هستید.
کد خبر: ۸۵۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹ 05 June 2020

چگونه مو‌های خود را تقویت کنیم که سریعتر بلند شود؟

به گزارش تابناک سمنان: بسیاری از افراد مو‌های قوی و سالم می‌خواهند، این موضوع به خصوص با افزایش سن همیت بیشتری پیدا می‌کند. جالب اینجاست که مو‌های شما در حدود ۰.۵ اینچ (۱.۲۵ سانتی متر) در هر ماه و ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) در سال رشد می‌کند. اما سرعت رشد آن به عواملی مانند سن، سلامتی، ژنتیک و رژیم غذایی بستگی دارد.

اگرچه شما نمی‌توانید عواملی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید، اما رژیم غذایی چیزی است که شما بر آن کنترل دارید. در حقیقت، رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب می‌تواند منجر به ریزش مو شود. از طرف دیگر، خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مواد مغذی مناسب می‌تواند به رشد مو کمک کند، به خصوص اگر به دلیل تغذیه ضعیف دچار ریزش مو هستید.

اما چه خوراکی‌هایی بخوریم تا مو‌هایی قوی‌تر داشته باشیم؟

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است، دو ماده مغذی که ممکن است رشد مو را تقویت کند. خوردن پروتئین کافی برای رشد مو از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا فولیکول‌های مو از پروتئین‌ها ساخته شده اند. کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث افزایش نرخ ریزش مو می‌شود. بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است، به همین دلیل مکمل‌های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه می‌شوند. تحقیقات همچنین نشان داده است که مصرف بیشتر بیوتین می‌تواند به بهبود رشد مو در افرادی که کمبود بیوتین دارند کمک کند.

تخم مرغ همچنین منبع خوبی از روی، سلنیوم و سایر مواد مغذی سالم برای مو است. این باعث می‌شود تخم مرغ یکی از بهترین مواد غذایی برای رشد بهینه مو‌ها باشد. انواع توت‌ها با ترکیبات مفید و ویتامین‌های خود می‌توانند باعث رشد مو شوند. این شامل ویتامین C. است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در محافظت از فولیکول‌های مو در برابر آسیب مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد کمک کنند. این مولکول‌ها به طور طبیعی در بدن و محیط وجود دارند. همچنین بدن از ویتامین C. برای تولید کلاژن استفاده می‌کند، پروتئینی که به تقویت مو کمک می‌کند تا از شکنندگی آن جلوگیری کند. از این گذشته، ویتامین C. بدن را در جذب آهن از رژیم غذایی کمک می‌کند. سطح پایین آهن ممکن است باعث کم خونی شود که با ریزش مو در ارتباط است.

اسفناج یک سبزی سبز سالم است که دارای مواد مغذی مفیدی مانند فولات، آهن و ویتامین‌های A؛ و C. است که همگی باعث رشد مو می‌شوند. ویتامین A. به غدد پوست کمک می‌کند تا سبوم تولید کنند. این ماده روغنی به مرطوب شدن پوست سر کمک می‌کند تا مو‌ها را سالم نگه دارد. یک فنجان (۳۰ گرم) اسفناج تا ۵۴ ٪ از نیاز‌های ویتامین A. روزانه شما را تأمین می‌کند.

اسفناج همچنین یک منبع عالی آهن است که برای رشد مو ضروری است. آهن به سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را در بدن حمل کرده و سوخت و ساز بدن شما را تقویت کرده و به رشد و ترمیم آن‌ها کمک می‌کند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و میگو دارای مواد مغذی هستند که ممکن است باعث رشد مو شوند.

آووکادو خوشمزه، مغذی و منبع خوبی از چربی‌های سالم است. آن‌ها همچنین منبع عالی ویتامین E. هستند که ممکن است رشد مو را تقویت کند. یک آووکادو متوسط (حدود ۲۰۰ گرم) ۲۱ ٪ از نیاز‌های روزانه ویتامین E. شما را تأمین می‌کند. مانند ویتامین C. ویتامین E. یک آنتی اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

آجیل حاوی انواع مواد مغذی هستند که می‌توانند رشد مو را تقویت کنند. به عنوان مثال، یک اونس (۲۸ گرم) بادام ۳۷ درصد از نیاز‌های روزانه ویتامین E. شما را تأمین می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها همچنین طیف گسترده‌ای از ویتامین‌های گروه B. روی و اسید‌های چرب ضروری را تأمین می‌کنند. کمبود هر یک از این مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است.

علاوه بر رشد مو، آجیل به طیف گسترده‌ای از مزایای سلامتی دیگری نیز مرتبط است، از جمله کاهش التهاب و خطر کمتر بیماری قلبی. لوبیا منبع عالی پروتئین گیاهی است که برای رشد مو ضروری است. مطالعات نشان داده اند که ترکیبات موجود در سویا ممکن است رشد مو را تقویت کند. یکی از این ترکیبات، اسپرمیدین است که در سویا فراوان است. به عنوان مثال، یک مطالعه بر روی ۱۰۰ فرد سالم نشان داد که یک مکمل غذایی مبتنی بر اسپرمیدین فاز رشد مو‌های فعال به نام فاز آناژن را طولانی‌تر می‌کند. هرچه یک فولیکول مو در مرحله آناژن بماند، رشد آن طولانی‌تر خواهد بود.

منبع: انتخاب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار