کابینه موقت ترکیه معرفی شد
به گزارش تابناک تبریز ، سرانجام نخست وزیر ترکیه اسامی اعضای دولت موقت ویژه برگزاری انتخابات را دیروز به رئیس جمهور این کشور ارائه کرد و اردوغان به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور آن را تایید نمود. هیئت دولت موقت ترکیه تا زمان برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام در ترکیه که اول نوامبر برگزار خواهد شد ، اداره امور ترکیه را بر عهده خواهد داشت.
کد خبر: ۸۴۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳ 29 August 2015
به گزارش تابناک تبریز ، «فریدون سینیرلی اوغلو» قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه در دولت موقت به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده است.همچنین برای نخستین بار دو تن از اعضای جنبش سیاسی کردهای ترکیه در دولت این کشور به سمت وزارت منصوب شدند.

«مسلم دوغان» نماینده ازمیر از حزب دموکراتیک خلق ها به سمت وزیر توسعه و «علی حیدر کُنجا» نماینده کوجاعلی به سمت وزیر امور اتحادیه اروپا منصوب شدند. «طغرل تورکش » نماینده حزب حرکت ملی در دولت موقت به سمت معاون نخست وزیر منصوب شده است.

رئیس حزب حرکت ملی پس از آنکه «تورکش» با پیشنهاد «داوداوغلو» ، نخست وزیرترکیه برای مشارکت در دولت موقت موافقت کرد ، پرونده وی را با درخواست اخراج به کمیته انضباطی این حزب فرستاد.

احزاب جمهوریت خلق و حرکت ملی با پیوستن به دولت موقت مخالفت کردند.«سلامی آلتینوک» رئیس سابق پلیس استانبول نیز در دولت موقت به سمت وزیر کشور منصوب شد.

16 تن از اعضای کابینه موقت که 14 تن از آنان از وزیران فعلی هستند در دولت موقت نیز حضور دارند.

 همچنین برای نخستین بار یک بانوی محجبه نیز در ترکیه به سمت وزارت منصوب شد.«آیشَن گورجان» استاد دانشگاه تجارت استانبول در دولت موقت ترکیه به سمت وزیر تجارت منصوب شد.

نارضایتی از ناکامی در تشکیل دولت ترکیه

اکثریت مردم ترکیه رئیس جمهور این کشور را مسئول شکست تلاش ها برای تشکیل دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه می دانند و نتایج تازه ترین نظرسنجی صورت گرفته حاکی از آن است که حزب عدالت و توسعه حاکم بر ترکیه در انتخابات زودهنگام ، آرای کافی را برای تشکیل دولت تک حزبی به دست نخواهد آورد.

بر اساس نتایج نظرسنجی که موسسه « گزیچی » آن را انجام داد به نظر نمی آید حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه آرای کافی در انتخابات زودهنگام اول ماه نوامبر به منظور تشکیل یک دولت تک حزبی به دست بیاورد زیرا میزان محبوبیت این حزب از 40.7 درصد در انتخابات ماه ژوئن به 38.9 درصد کاهش یافته است.

این در زمانی است که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه ترکیب کابینه موقت این کشور را به ریاست احمد داوود اوغلو پیش از برگزاری انتخابات تایید کرد.

در انتخابات هفتم ماه ژوئن، حزب عدالت و توسعه برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن در ترکیه در سال 2002، اکثریت خود را از دست داد و احمد داوداوغلو نخست وزیر این کشور و رهبر این حزب از شخصیت های مخالف دعوت کرده است به یک کابینه موقت بپیوندند.نتایج نظرسنجی گزیچی حاکی از آن است که میزان حمایت فعلی از حزب اصل مخالف سکولار موسوم به «حزب جمهوری‌خواه خلق» 27.8 درصد است.براین اساس، میزان محبوبیت حزب ملی گرای «حزب حرکت ملی» 16.3 درصد و میزان حمایت از حزب حامی کردها موسوم به «حزب دموکراتیک خلق ها» نیز 13.5 درصد است.

در انتخابات ماه ژوئن، حزب جمهوریخواه خلق 25.1 درصد آرا را به دست آورد.حزب حرکت ملی 16.5 درصد آرا را کسب کرد و حزب دموکراتیک خلق ها نیز 13 درصد ارا به دست اورد.

در سایه ناکامی تشکیل دولت اگرچه آنچنان که باید نظرسنجی‌های صورت گرفته قابل اعتماد نیستند اما حفظ سبد رای پیشین حزب عدالت و توسعه همراه با کمی افول طبیعی‌ترین نتیجه انتخابات پیش‌رو است. این وضعیت ادامه ناکامی در تشکیل دولت را در پی دارد که در نهایت با توجه به بحران پیش‌آمده در جنگ با نیروهای پ.ک.ک و بحث امنیتی تروریست‌های تکفیری داعش ، می تواند وضعیت بغرنجی را برای آنکارا رقم بزند.

منبع:خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار