تابناک گیلان/ کاهش شدید قیمت نفت اختلالات جدی در فضای کسب و کار به ویژه در کشور‌های صادرکننده عمده نفت داشته است؛ اما آیا این وضعیت تاثیری در سرمایه گذاری‌های این کشور‌ها داشته و مشخصاً می‌توان روی رسانه‌های عربی فارسی‌زبان تاثیر بگذارد، یا شیوخ پشت این رسانه‌ها، منابع محدودشان را در این شرایط در راستای حفظ این رسانه‌ها اختصاص خواهند داد و تغییر در ریتم فعالیت این شبکه‌ها رخ نخواهد داد؟
کد خبر: ۸۴۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸ 29 April 2020

تابناک گیلان/ کاهش شدید قیمت نفت اختلالات جدی در فضای کسب و کار به ویژه در کشور‌های صادرکننده عمده نفت داشته است؛ اما آیا این وضعیت تاثیری در سرمایه گذاری‌های این کشور‌ها داشته و مشخصاً می‌توان روی رسانه‌های عربی فارسی‌زبان تاثیر بگذارد، یا شیوخ پشت این رسانه‌ها، منابع محدودشان را در این شرایط در راستای حفظ این رسانه‌ها اختصاص خواهند داد و تغییر در ریتم فعالیت این شبکه‌ها رخ نخواهد داد؟

 

به گزارش «تابناک»؛ افت شدید قیمت نفت، منجر به سیاست‌های اقتصادی انقباضی و صرفه جویی کشور‌هایی شده که صادرکننده عمده نفت بودند. شماری از کشور‌های عربی نظیر عربستان و امارات متحده عربی ـ که علاوه بر نقش عمده در بازار نفت، تکیه اقتصادی‌شان به صادرات نفت بوده ـ جزو کشور‌هایی هستند که مجبور به بهره برداری از ذخایر ارزی و پس انداز‌هایی برای حفظ ثبات اقتصادی شده‌اند و اگر این قیمت نفت و وضعیت اقتصادی تداوم یابد، بحران‌های جدی در پیش دارند.

بخشی از منابع مالی که کشور‌ها در سال‌های اخیر اختصاص داده‌اند، فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران بوده و این فضاسازی از چند طریق رخ داده است. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ـ که منجر به مسدود شدن حجم بالایی از اکانت‌های ضدایرانی توییتر در چند نوبت شده ـ یکی از روش‌های پیچیده است که شواهد نشان می‌دهد توسط دستگاه‌های اطلاعاتی برخی کشور‌های عربی هدایت می‌شود و به عنوان یک وظیفه سازمانی همچنان در جریان است. در کنار این روش‌ها، برخی کشور‌های عربی به ویژه عربستان، اقدامات علنی نظیر راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان یا تاسیس بخش فارسی رسانه‌های انگلیسی‌زبان را نیز اجرایی کرده‌اند.

آیا افت قیمت نفت، رسانه‌های عربی فارسی‌زبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ام بی سی پرشیا و ایران اینترنشنال که علنی با سرمایه این کشورهای عربی و تحت مدیریت آنها اداره می‌شوند، از گران‌ترین سرمایه‌گذاری‌های عربستان و متحدانش برای افزایش نفوذ در میان افکارعمومی و تاثیرگذار بر فضای ایران است. اداره شبکه‌های تلویزیونی به عنوان پرهزینه ترین فعالیت تبلیغاتی در لندن، به هزینه‌ای بسیار کلان نیاز دارد و سالیانه ده‌ها میلیون پوند بودجه می‌طلبد.

در این میان، ایران اینترنشنال، که برای جذاب منابع انسانی بی بی سی فارسی و منوتو به عنوان رقبایش دستمزدهای کلانی پرداخت می‌کند، جزو پرهزینه‌ترین کانال‌های خبری در بریتانیا محسوب می‌شود.

این وضعیت باعث شده این پرسش پیش آید که آیا شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس همچنان توان پرداخت هزینه‌های سرسام آور این شبکه‌های فارسی زبان‌شان را دارند یا در این مرحله تغییر مسیر می‌دهند و همچون بسیاری از اقدامات‌شان یکباره رهایش می‌کنند؟

پاسخ به این پرسش وابسته به مدت زمان بحران کرونا در سطح جهان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دوره زمانی است که رکود تاریخی قیمت نفت تداوم یابد. اگر شرایط بحرانی حاکم بر بازار نفت استمرار یابد، دور از انتظار نیست که این شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس، مجبور به بازنگری در هزینه‌های کلان رسانه‌ای علیه ایران شوند.

بنابراین باید صبر کرد و دید قیمت نفت تا چه زمان در این سطح که حتی استخراجش نیز مقرون به صرفه نیست، باقی می‌ماند و بحرانی که اقتصاد جهان به ویژه کشورهای متکی به نفت را در بر گرفته، فروکش می‌کند؟ تداوم افت شدید قیمت نفت، نه تنها بر تحرکات رسانه‌ای، بلکه بر مجموعه تصمیمات کلان کشورهای عربی تاثیرگذار خواهد بود و می‌توان منجر به تجدیدنظرشان در اقدامات و تحرکاتی شود که تاکنون نیز تنها با تکیه بر منابع حاصل از فروش نفت و درآمدهای بادآورده امکان‌پذیر بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار