پیمانه اقتصادی
در حالی که ویروس کرونا سراسر دنیا را درنوردیده است و علاوه بر تبعات بهداشتی و اجتماعی ، حوزه اقتصادی را هم دستخوش تلاطمات گاها سنگینی کرده است اما این ویروس گویا در مناطق محروم در مقایسه با مناطق برخوردارتر ، به صورت معکوس عمل کرده است و نرخ تورم ماهانه را در این مناطق که معمولا از اقتصاد ضعیف تری برخوردار هستند ، بالاتر برده است.
کد خبر: ۸۴۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ 28 April 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در حالی که ویروس کرونا سراسر دنیا را درنوردیده است و علاوه بر تبعات بهداشتی و اجتماعی ، حوزه اقتصادی را هم دستخوش تلاطمات گاها سنگینی کرده است اما این ویروس گویا در مناطق محروم در مقایسه با مناطق برخوردارتر ، به صورت معکوس عمل کرده است و نرخ تورم ماهانه را در این مناطق که معمولا از اقتصاد ضعیف تری برخوردار هستند ، بالاتر برده است.
بنابر گزارشاتی که مرکز امار ایران اعلام کرده است ، در فروردین ماه امسال، دومین ماهی که کشور درگیر ویروس کرونا بوده بالاترین تورم ماهانه مربوط به استان‌های کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است!
بالاترین تورم کرونایی کشور در کهگیلویه و بویراحمد! / ویروسی که در اقتصاد معکوس عمل کرد!

بیشترین تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در فروردین ماه امسال مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
در آخرین اطلاعیه مرکز آمار تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین ماه امسال به ۱۹٫۸ درصد رسید که نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.
همچنین تورم ماهانه در فروردین ماه امسال در کل کشور معادل ۲٫۱ درصد بوده اما در برخی استان‌ها تورم ماهانه بیشتر و در برخی کمتر از ۲٫۱ درصد بوده است.
آمارها نشان می‌دهد در بین ۳۱ استان کشور بیشترین تورم ماهانه مربوط به استان‌های کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده، به طوری که نرخ تورم ماهانه این استان‌ها در فروردین ماه امسال معادل ۳٫۸ درصد بوده است.
نکته جالب اینجاست که شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای هر دو استان ۲/ ۲۰۹ است که نشان می‌دهد از سال ۹۵ به‌طور کلی قیمت‌ها در هر دو استان به یک میزان افزایش یافته است و رفتار قیمتی کالاها در این دو استان شبیه به یکدیگر است.
بالاترین تورم کرونایی کشور در کهگیلویه و بویراحمد! / ویروسی که در اقتصاد معکوس عمل کرد!

استان‌های خراسان جنوبی و ایلام در رتبه‌های بعدی قرار دارند که هر کدام به ترتیب با تورم ماهانه ۳٫۷ و ۳٫۶ درصد همراه شدند.
همچنین بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین ماه امسال مربوط به استان هرمزگان و معادل ۲۷٫۴ درصد بوده است.
بررسی آمارها نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال، دومین ماهی که کشور درگیر ویروس کرونا بوده بالاترین تورم بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری بوده است.
کمترین تورم ماهانه بخش خوراکی و آشامیدنی‌ها در فروردین ماه امسال مربوط به استان زنجان و معادل ۳٫۱ درصد بوده است.
باید به این نکته توجه داشت که استان‌هایی که به‌عنوان استان‌هایی با بیشترین تورم ماهانه ذکر شد، هیچ‌کدام از استان‌های با درآمد بالا درکشور نیستند و در ایام شیوع ویروس کرونا که بسیاری از افراد یا درآمدشان کاهش پیدا کرده یا حتی شغل‌های خود را از دست داده‌اند، افزایش قیمت‌ها می‌تواند به مردم ساکن این استان‌ها فشار مضاعفی وارد کند.
استان‌های با تورم پایین
نکته دیگری که در تحلیل آمار اعلامی مرکز آمار برخی رسانه های فعال در حوزه اقتصادی به آن پرداخته اند ، استان های با تورم پایین است .
دنیای اقتصاد با طرح این سوال که " در ایامی که تقاضای موثر کاهش پیدا کرده است، در کدام استان‌ها این موضوع توانسته است سطح تورم را پایین نگه‌ دارد؟می نویسد: در میان تمامی استان‌های کشور، آذربایجان غربی با افزایش ماهانه تورم به مقدار ۱/ ۱ درصد، استانی محسوب می‌شود که قیمت کالاها در استان فروردین کمترین میزان رشد را داشته است؛ شاخص قیمت مصرف‌کننده در این استان نیز برای انتهای فروردین‌ماه ۲/ ۲۰۰ به ثبت رسیده است.
دو استان دیگر که جزو مناطق با کمترین تورم محسوب می‌شوند نیز با فاصله‌ای اندک نسبت به آذربایجان غربی، تورم نسبتا مشابهی را در فروردین‌ماه تجربه کردند. تهران، استان دوم از انتهای لیست تورم ماهانه در کشور است. تهران با ثبت شاخص قیمت ۹/ ۲۰۹ واحدی در اولین ماه سال جاری، تنها شاهد افزایش ۲/ ۱ درصدی قیمت کالاها بوده است. به نظر می‌رسد، کاهش بسیار زیاد تقاضا به دلیل اینکه تهران یکی از مناطق شیوع اولیه ویروس کرونا در کشور بوده است، باعث شده تا سطح عمومی قیمت‌ها با سرعت پایینی رشد کند. همدان هم با تورم ماهانه ۳/ ۱ درصدی و ثبت شاخص قیمت مصرف‌کننده ۸/ ۲۰۵ از استان‌هایی بود که فروردین آرامی از لحاظ قیمت کالاها را سپری کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار