دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس کرونا درباره جنسیت نیز تبعیض قائل می‌شود و مردان بیش از زنان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۵۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 01 April 2020

ویروس کرونا؛ چرا مردان بیشتر از زنان قربانی آلودگی می‌شوند؟

به گزارش تابناک سمنان: با گذشت سه ماه از شیوع ویروس کرونای جدید در چین و سپس در دیگر کشورها، تا الآن مشخص شده است قربانیان این ویروس بیشتر افراد مسن بالای ۶۵ سال سن و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های قبی و ریوی هستند.

اما دانشمندان به این نتیجه دست رسیده‌اند که این ویروس درباره جنسیت نیز تبعیض قائل می‌شود و طبق تحقیقات در کشور چین، مردان بیش از زنان بر اثر ابتلا به این آلودگی جان خود را از دست می‌دهند. یعنی میزان مرگبار بودن این ویروس در بین مردان ۲.۸ درصد و در بین زنان ۱.۷ درصد است و بعد‌ها در فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، کره جنوبی و اسپانیا هم این امر تکرار شد.

۷۱ درصد قربانیان کووید ۱۹ در ایتالیا مردان هستند و طبق آمار منتشرشده در اسپانیا مردان دو برابر بیشتر از زنان در اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست می‌دهند یا به آن مبتلا می‌شوند و آن هم شاید به علت رعایت نکردن زیاد اصول بهداشتی نسبت به بانوان باشد.

چرا مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند؟

پروفسور سارا هاوکز، مدیر مرکز جنسیت و بهداشت جهانی می‌گوید: «پاسخ صادقانه و درست برای این سوال این است که هیچ کدام از ما انسان‌ها نمی‌دانیم چه چیزی باعث این تفاوت می‌شود، اما در آغاز شیوع کرونا سیگاری بودن تاثیر بسیار زیادی در این باره داشته است».

ویروس کرونا؛ چرا مردان بیشتر از زنان قربانی آلودگی می‌شوند؟

نظریه رابطه سیگاری بودن با احتمال ابتلا به ویروس کرونا در مطلبی که ماه گذشته در یک مجله علمی منتشر شد، مورد تاکید قرار گرفت و یافته‌ها حاکی از آن بود که ۱۲ درصد افراد سیگاری با علائم ساده و خفیف به این آلودگی مبتلا می‌شوند، اما ۲۶ درصد مابقی که بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند سیگاری بودند و ناگفته نماند که از سوی دیگر کشیدن سیگار می‌تواند یکی از راه‌های انتقال ویروس به بدن باشد؛ چراکه سیگاری‌ها بیشتر لب‌های خود را لمس می‌کنند و ممکن است از طریق سیگار آلوده، ویروس را به داخل بدن خود راه دهند.

اما عامل دیگر می‌تواند به عادت‌های رفتاری که در هر جنس متفاوت است مربوط باشد؛ چراکه برخی از مطالعات نشان داده است که مردان کمتر از زنان دست‌های خود را با آب و صابون یا مایع می‌شویند و کمتر از بانوان بحث‌های علمی با پزشکی را جدی می‌گیرند.

با تمام این عوامل نظری در بین متخصصان رو به افزایش است که می‌گویند عوامل بیولوژیکی هم در این بیماری نقش دارند و بی تاثیر نیستند. در بسیاری از کشور‌های جهان مردان بیش از زنان سیگار می‌کشند، اما در ایتالیا ۲۸ درصد مردان و ۱۹ درصد زنان این کار را انجام می‌دهند که نشان دهنده این نکته است که باز هم مردان بیشتر از زنان قربانی کووید ۱۹ هستند.

 

سابرا کلین، استاد بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ در خصوص این مورد می‌گوید: «وقتی این موضوع را می‌بینم فکر می‌کنم که باید چیزی فراتر و جهانی در این بین وجود داشته باشد».

واکنش سیستم ایمنی مردان در مقابل عفونت‌ها چگونه است؟

طبق تحقیقات قبلی که پروفسور کلین مشغول آن‌ها بوده است؛ به‌طور ذاتی مقاومت سیستم ایمنی مردان در مقابل بسیاری از عفونت‌ها و بیماری‌های ویروسی از جمله هپاتیت سی و اچ‌آی‌وی واکنش کمتری نشان می‌دهد و کمتر با آن درگیر خواهد شد.

هورمون‌ها هم نیز می‌توانند نقش بسیار زیادی در این مورد داشته باشند؛ چراکه استروژن پاسخ‌های ضدویروسی سلول‌های ایمنی را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر بسیاری از ژن‌ها که سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند، روی کروموزوم ایکس رمزگذاری می‌شوند و همه ما می‌دانیم که زنان دو کروموزوم ایکس دارند و این درحالی است که مردان یک کروموزوم ایکس دارند؛ بنابراین ممکن است که برخی از ژن‌های دخیل در واکنش سیستم ایمنی در بین زنان نسبت به مردان فعال‌تر باشند.

ویروس کرونا؛ چرا مردان بیشتر از زنان قربانی آلودگی می‌شوند؟

دکتر هاوکز نیز هم در این باره تاکید کرده است که زیست شناسی، سبک زندگی و رفتار در ابتلای افراد به ویروس کرونا نقش دارند. اما متخصصان و محققان معتقدند تازمانی که داده‌های تفکیک شده جنسیتی به‌طور گسترده‌تر در دسترس قرار نگیرند نمی‌توان در این زمینه به صورت دقیق نظری داد.

جالب است بدانید که تاکنون تنها شش کشور از ۲۰ کشوری که شیوع این ویروس در آن کشور‌ها بیشتر است چنین اقدامی را انجام داده‌اند و به نتایج قابل توجهی رسیدند. بهترین راه مقابله با این ویروس

شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون یا مایع به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در هر بار است و باید بدانید که مصرف دخانیاتی مانند سیگار، الکل و قلیان شانس ابتلا به این ویروس را افزایش خواهد داد؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید از این عوامل جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار