امروزه در صنعت داروسازی پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز کشور توسط داروسازان داخلی تامین می‌شود.
کد خبر: ۸۲۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۱ 11 February 2020

به گزارش تابناک سمنان: در دوران پیش از انقلاب اسلامی، تقریبا تولید دارو در کشور ما بسیارکم بوده است. درصد کمی از داروهای مورد نیاز کشور در داخل آن هم اغلب با کمک برخی شرکت‌های چند ملیتی تامین می‌شد، اما امروزه  بیش از  ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز را در کشورمان تولید می کنیم که این یک رکورد بین‌المللی بوده و تقریبا در هیچ حوزه ای از اقتصاد ملی و صنعت ما شاید نظیر این پیشرفت چشمگیر وجود نداشته باشد.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی درباره واردات داروهای خاص از کشور سوئیس اظهار کرد: تنها ۳ درصد از دارو‌ها که داروهای ضد سرطانی را تشکیل می‌دهند وارد می‌کنیم و در قبال تمام داروهای دریافت شده، هزینه‌هایی هم پرداخت می‌شود. تنها یک کانال مالی درست شده است تا پرداخت هزینه‌ها و ارز دارو‌های خاص راحت تر و  امکان پذیرتر شود.

او در ادامه افزود: این مبالغ پرداختی از لحاظ حجم و مقدار،  ۰.۰۱ هزینه دارو‌های کشور ما هم نمی شود، بنابراین ما نمی‌خواهیم این مسیر را قطع کنیم. اما هر مسئله‌ای باید با مقدار واقعی خودش ارزش گذاری شود. امروز شاهد تحریم‌هایی در خصوص تجهیزات پزشکی و دارویی هستیم که برخلاف تمام حقوق بشری است. نبود امکان تبادل ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی باعث شده آسیب‌هایی به مردم برسد. البته امروزه مسیری باز شده است که بتوان برخی دارو‌های خاص مورد نیاز بیماران را از کشورهای دیگر آن هم با پرداخت هزینه وارد کنیم.

دارو و تولید آن

 

سید حمید خوئی رئیس انجمن داروسازان ایران درباره تولید ۹۷ درصدی دارو‌های مورد نیاز در کشور اظهار کرد: حدود یک یا دو سال است که جامعه داروسازان مورد بی‌مهری و جفا‌هایی از جانب نهاد‌های مختلف قرار گرفته است.

رئیس انجمن داروسازان ایران در ادامه افزود: واقعیت امر این است که مدیون داروسازان کشور هستیم؛ زیرا ما یکی از درخشان‌ترین کارنامه‌های تولید و صنعت دارو را در ۴ دهه بعد از انقلاب در داروسازی داشتیم و داریم. تا قبل از انقلاب حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد داروهایمان را خودمان در کشور تولید می‌کردیم که در حال حاضر توانسته‌ایم حدود ۹۷ درصد آن را در کشور تولید کرده و تنها ۳ درصد از دارو‌ها را از کشور‌های دیگر وارد کنیم.

دارو و تاثیرات آن

خوئی تصریح کرد: در سال‌های نخست پیروزی انقلاب در شرایطی که تمام شرکت‌های خارجی چند ملیتی، کشور را ترک کردند و در بازه زمانی کوتاهی جنگ شروع شد. داروسازان ایرانی بدون منت گرد هم آمدند و توانستند صنایع داروسازی را در چارچوب خود، نوسازی کنند. جامعه داروسازان توانستند در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی که کشور را تهدید می‌کرد حدود ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز مردم را تأمین کنند.

رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: این عمل یک جهاد تمام عیار است. در یکی دو سال اخیر که تحریم‌های ظالمانه از سوی کشور‌های غربی بر ایران شدت گرفت داروسازان کشور ایران به ویژه افرادی که داخل داروخانه‌ها خدمت‌رسانی می‌کردند هیچ سودی را افزایش ندادند تا مردم بتوانند به راحتی از دارو‌های مورد نیاز خود بهره ببرند.

خوئی بیان کرد: متأسفانه شاهد مداخله نهاد‌های متعددی در امر سیاست‌گذاری دارو و نظارت خدمات دارویی هستیم که از جمله این دخالت‌ها حذف تعرفه و ضوابط منطقی بهداشت بوده که در اختیار داروسازان قرار داده شده است.  نتیجه این است که داروسازان کشور به شدت دچار نوعی بی‌توجهی شده‌اند.

انتشار خبر واردات داروی بیماران خاص توسط دیپلمات سوئیسی صحت ندارد

رئیس انجمن داروسازان ایران بیان کرد: بخشی از دارو‌های بیماران تالاسمی و خونی یعنی حدود ۳ درصد از آن‌ها همچنان به کشور وارد می‌شوند. اما به تازگی خبری از جانب منابع دیپلمات‌ سوئیسی درباره واردات دارو‌های بیماران خاص به کشور اعلام شد که در حقیقت یک کار تبلیغاتی بیش نبود و حقیقت نداشت.

تاثیرات دارو بر بدن

خوئی ادامه داد: امروزه حدود ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز مردم را در کشور تأمین می‌کنیم در حالی که اگر پشتوانه و حمایت کافی در صنعت داروسازی وجود داشته باشد می‌توانیم بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشور‌های همسایه را هم تأمین کنیم؛ زیرا ظرفیت تولید دارو در کشور ما ۴ برابر نیاز مردم است.

او افزود: زمانی که اولین داروی بیوتکنولوژی وارد بازار شد ما پنجمین کشوری بودیم که به این فناوری دست یافتیم.

رئیس انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: داروسازان کشور توانایی تولید تمام دارو‌های مورد نیاز مردم کشور را دارند، اما به دلیل نداشتن بودجه کافی این کار برایشان مقرون به صرفه نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار