خط انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهیدمفتح که پس از پنج ماه عملیات اجرایی به بهره برداری رسید مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت.
کد خبر: ۸۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 24 August 2015
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: اجرای 5 ماهه پروژه خط انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهید مفتح نتیجه اعتماد به پیمانکار بومی است.

به گزارش تابناک همدان،مرتضی عزالدین پس ازبازدیدخبرنگاران از خط انتقال پساب فاضلاب همدان به نیروگاه شهیدمفتح در جمع اصحاب رسانه اظهارداشت : ظرفیت تولید برق در نیروگاه شهید مفتح یک‌هزار مگاوات است که توان تولید همه این ظرفیت را دارد واین نیروگاه به دلیل فقر منابع آبی زیرزمینی در 15 سال گذشته نتوانسته بود از تمام ظرفیت خود استفاده کند، به همین دلیل وزارت نیرو تصمیم گرفت این ظرفیت را احیا کند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه انتقال پساب همدان به نیروگاه تا آغاز به کار دولت تدبیر و امید روی زمین مانده بود، تصریح کرد: با آغاز به کار دولت یازدهم موفق شدیم در بازه زمانی مناسب این پروژه را به بهره‌ برداری برسانیم واین پروژه با کمترین هزینه ممکن و بدون ایستگاه پمپاژ اجرا شده است و این پروژه از معدود طرح‌هایی است که توسط وزیر نیرو کلنگ‌زنی و افتتاح خواهد شد.

عزالدین با بیان اینکه پیمانکار بومی این پروژه پاسخ مناسبی به اعتماد ما داد، گفت: با وجود تمام مشکلات در دو و حتی سه شیفت کاری، پیمانکار بومی این طرح را به خوبی و با یک رکورد به یاد ماندنی اجرا کرد وهمچنین کشاورزان منطقه نیز دولت را در این کار یاری کردند وهمکاری لازم را با پیمانکار این پروژه داشتند وتمام حق و حقوق کشاورزان و مالکان زمین‌های طرح به طور کامل پرداخت شد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه به نوعی پایلوت در کشور به حساب می‌آید، افزود: این اتفاق در صنعت کشور نیز به ندرت رخ داده و اکنون شاهد انتقال پساب به نیروگاه برق هستیم وایجاد این خط انتقال باعث شد نیروگاه با تمام ظرفیت به تولید برق بپردازد و مصرف نیروگاه 470 لیتر بر ثانیه است که انتقال پساب و استفاده آن برای نیروگاه از میزان برداشت از چاهها کاهش می یابد و به مرور برداشتها متوقف و چاهها خاموش می شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: امکان استفاده از این پساب برای صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی نیز دیده شده است و این در حالی است که ریسک این پروژه بالا بوده و در حال حاضر و بر اساس آزمایش‌های انجام شده، این آب بدون هیچ تغییر و تحولی در نیرو گاه مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت بالیز همدان پیمانکارطرح انتقال پساب به نیروگاه شهید مفتح نیزدر این برنامه بازدید در جمع اصحاب رسانه گفت : انتقال خط ۴۴ کیلومتری و 10 گذر عرضی پساب تصفیه‌خانه به نیروگاه از خروجی تصفیه‌خانه آغاز می‌شود و فاضلاب شبکه شهر بعد از طی مسیر به تصفیه‌خانه می‌رسد و بعد از عبور از فرآیند مختلف تصفیه به سمت سرریز خروجی هدایت می‌شود.

خسرو میرابیان با اشاره به اینکه سرریز خروجی تصفیه‌خانه در سال‌های گذشته به سمت زمین‌های کشاورزی و بخشی هم خارج از استان هدایت می‌شد، بیان داشت: با اجرای طرح انتقال پساب تصفیه‌خانه به نیروگاه شهید مفتح گام مؤثری در استفاده بهینه از پساب تصفیه‌خانه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب زیرزمینی و سفره‌های آب زیرزمینی شد.

وی در ادامه افزود: موفق شدیم این پروژه را در مدت پنج ماه به‌طورجدی و یک سال از شروع طرح به اتمام برسانیم که گام کوچکی در راستای توسعه استان و کشور برداشته شود.

مدیرعامل شرکت بالیز بابیان اینکه دبی خروجی پساب از تصفیه‌خانه در حال حاضر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه است، اظهار داشت: علیرغم سختی‌های مختلفی مانند فصل بارش و تملک و غیره با وفاق و همدلی عوامل اجرایی پروژه خط انتقال پساب تصفیه‌خانه به نیروگاه در ۲۰ تیرماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

میرابیان با تأکید بر اینکه نیروگاه شهید مفتح از پساب تصفیه‌خانه برای تولید برق استفاده می‌کند، بیان داشت: هزینه کل طرح ۸۶ میلیارد تومان است که در بخش‌های مختلف مانند هزینه تملک، تأمین هزینه لوله و هزینه‌های جانبی است.

میرابیان با تأکید بر اینکه خط انتقال به شکل ثقلی است، بیان داشت: یکی از ویژگی‌های مهم این پروژه عدم استفاده از ایستگاه‌های پمپاژ است چراکه ایستگاه پمپاژ بار سنگینی را به لحاظ نگهداری و بهره‌برداری در طرح‌ها ایجاد می‌کند اما این طرح به شکل ثقلی و استفاده از عوارض طبیعی منطقه طراحی‌شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

میرابیان با تأکید بر اینکه با توجه به گزارشات آزمایشگاه وزارت نیرو پساب انتقالی کیفیت لازم را دارا است، گفت: از هفته گذشته پساب وارد بهره‌برداری و تولیدشده است و با انتقال پساب به نیروگاه شهید مفتح ۲۸ حلقه چاه آب که تأمین‌کننده آب نیروگاه است به‌مرور از چرخه خارج می‌شود.

در ادامه خبرنگاران از تعدادی از فروچاله های این منطقه بازدید داشتند که در این بازدید مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای همدان از وجود 38 فرو چاله در این منطقه خبر داد وگفت:

برداشت بی‌رویه آب از دشت کبودرآهنگ و در بخش کشاورزی و همچنین وجود سنگ کف آهکی ازجمله عوامل ایجاد فرو چاله در این منطقه است وتعامل گازکربنیک با سنگ‌آهک و برداشت آب از چاه‌ها همه باعث به وجود آمدن این فرو چاله شده است.

عباس معین با اشاره به اینکه این فرو چاله‌ها در کرمان، مشهد و رفسنجان و ورامین نیز دیده‌شده است، بیان داشت: متأسفانه بعد از ایجاد فرو چاله نمی‌توان کاری کرد و باید ۳۰ سال پیش فکر این موضوع را می‌کردیم چراکه خاک ساختار لانه‌زنبوری دارد و حفره‌های آن توسط آب پرشده و با برداشت بی‌رویه آب، خاک این مناطق فرومی‌ریزد.

معین در ادامه اظهار داشت: تنها راه جلوگیری از پیشرفت این موارد جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز، جلوگیری از کف شکنی در چاه‌ها و جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب و حفظ حریم چاه‌ها و غیره است.

وی با اعلام اینکه برای علاج این واقعه دیر شده است، تاکید کرد: سطح آبهای زیرزمینی در دشت کبودراهنگ 13 متر بوده که در حال حاضر به 140 متر رسیده و شاهد حفر چاهها به طول 200 متر نیز در این منطقه بودهایم.

وی با اشاره به اینکه این فرو چاله‌ها در کرمان، مشهد و رفسنجان و ورامین نیز دیده‌شده است، بیان داشت: متأسفانه بعد از ایجاد فرو چاله نمی‌توان کاری کرد و باید ۳۰ سال پیش فکر این موضوع را می‌کردیم چراکه خاک ساختار لانه‌زنبوری دارد و حفره‌های آن توسط آب پرشده اما با برداشت بی‌رویه این آب خاک فرومی‌ریزد.

وی خواستار تعریف حریم برای چاههای کشاورزی استان همدان شد و گفت: اگر این اتفاق برای چاههای کشاورزی رخ ندهد به طور قطع فروچاله‌‌ها در منطقه افزایش یافته و حیات را تهدید میکند

معین درپایان عنوان داشت: تنها راه جلوگیری از پیشرفت این موارد جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز، جلوگیری از کف شکنی در چاه‌ها و جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب و حفظ حریم چاه‌ها و غیره است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار