در کمتر از ٣٠روز مانده به بازگشایی مدارس مطرح شد:
صدای آژیر خودرو‌های آتش‌نشانی حکایت از بروز حادثه‌ای دیگر دارد؛ حادثه‌ای که این‌بار به جان مهد‌کودکی در مشهد افتاد و زبانه‌های سرکش آن قلب کودکان معصوم را دریده بود.
کد خبر: ۸۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸ 23 August 2015
صدای آژیر خودرو‌های آتش‌نشانی حکایت از بروز حادثه‌ای دیگر دارد؛ حادثه‌ای که این‌بار به جان مهد‌کودکی در مشهد افتاد و زبانه‌های سرکش آن قلب کودکان معصوم را دریده بود. درحالی‌که این حادثه خوشبختانه خسارت جانی نداشت، بیش از ٧٠‌درصد ساختمان این مهدکودک در آتش بی‌توجهی به نکات ایمنی سوخت. همین حادثه سبب خیری دیگر شد و زنگ خطر را برای مسئولان استانی به صدا درآورد و از همان چند سال پیش تا‌کنون اهمیت اطفای حریق در مهدکودک‌ها و مدارس جدی گرفته شد و حادثه قابل‌توجه دیگری در مهدکودک‌ها یا مدارس مشهد به وجود نیامد؛ اما امروز وقتی می‌شنویم که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد در کمتر از یک ماه مانده به بازگشایی مدارس خبر از نداشتن تاییدیه آتش‌نشانی مدارس مشهد می‌دهد، دوباره زنگ‌های خطر به صدا درمی‌آیند.

بازرسی از ١٥٠مدرسه

آتشپاد دوم حسن جعفری، درخصوص ایمن‌سازی مدارس در مقابل حوادث، به ایرنا گفته است: مدارس مشهد فاقد گواهی و تاییدیه ایمنی هستند؛ همچنین در سال جاری هیچ‌یک از مدارس تاییدیه ایمنی از آتش‌نشانی نگرفته‌اند.

وی بابیان اینکه داشتن تاییدیه و گواهی ایمنی از الزامات واحدهای آموزشی است، ادامه داده است: برای اجرایی‌شدن این امر از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ‌بر ١٥٠‌مدرسه توسط کارشناسان این سازمان مورد بازدید ایمنی قرار گرفتند که تمام آن‌ها ازنظر ایمنی، ضعیف و دارای مشکل بودند.

فعالیت ٢هزار مدرسه در مشهد

جعفری همچنین گفته است: پس از بازدیدهای انجام‌شده برای مدارس اخطار قضایی ارسال می‌شود و چنانچه نسبت به رفع نقص و اخذ تاییدیه اقدام نکنند، به شورای حل اختلاف شهرداری‌ها معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرده است: در‌حال‌حاضر بالغ‌بر دوهزار مدرسه در مشهد فعالیت می‌کنند و این درحالی است که مسئولان آن‌ها می‌بایست هرچه سریع‌تر جهت تاییدیه ایمنی یک‌ساله اقدام کنند.

چهار سال زمان برای ایمن‌سازی

اما معاون آموزش و پیشگیری این سازمان نیز وقتی مقابل خبرنگار ما قرار می‌گیرد، با تایید سخنان مدیرعامل این سازمان درخصوص اقدامات انجام‌شده در مبحث ایمن‌سازی ساختمان‌های آموزشی می‌گوید: به کلیه این مراکز آموزشی ابلاغ شده تا در یک بازه‌زمانی چهارساله مسائلی ازقبیل رفع مشکلات سیم‌کشی، اطفا و اعلام حریق و رفع مشکلات راه‌های خروج اضطراری را برطرف سازند.

غلامحسین حاجی‌زاده بابیان اینکه مهدکودک‌ها تا سال آینده استاندارد‌سازی می‌شوند، اظهار می‌کند: از سال٩٢‌ به مهد‌کودک‌ها ابلاغ شده تا در زمینه رفع مشکلات ایمنی اقدام کنند که تا‌کنون موفق به انجام رفع مشکلات سیم‌کشی، تجهیز اعلام و اطفای حریق شده‌اند. همچنین مراکز آموزشی درصورت رفع‌نکردن این مشکلات تاییدیه ایمنی آتش‌نشانی را دریافت نمی‌کنند.

مهدکودک‌ها باید پاسخ‌گو باشند

وی ادامه می‌دهد: فضاهایی که مهد‌کودک‌ها انتخاب می‌کنند، عموما خانه مسکونی ویلایی فرسوده است که باعث بروز حوادث می‌شود. چنانچه حادثه‌ای در این مراکز رخ دهد، همه پرسنل و مسئولان مهدکودک‌ها باید پاسخ‌گو باشند.

حاجی‌زاده می‌افزاید: طبق نظر قانون‌گذار مکان‌هایی که افراد دارای هوشیاری و بیداری کامل هستند، مانند مهدکودک‌ها و مدارس احتیاجی به سیستم‌های اعلام حریق و جعبه آب آتش‌نشانی ندارند.

افزایش متقاضیان مهدکودک

ازآنجاکه متولی اصلی نظارت بر مهدکودک‌ها بهزیستی است، به سراغ رئیس سازمان بهزیستی مشهد می‌رویم و درخصوص اقدامات انجام‌شده چنین می‌شنویم: در‌حال‌حاضر تعداد متقاضیان مهدهای ‌کودک در مشهد رو‌به‌افزایش است.

مهدی نخعی درخصوص رعایت نکات ایمنی در این مراکز آموزشی می‌گوید: متقاضیان قبل از اخذ مجوز ملزم به رعایت یک‌سری نکات ایمنی تعریف‌شده در سازمان بهزیستی هستند.

وی ادامه می‌دهد: تجهیزات و سخت‌افزارهای ایمنی، اعلام و اطفای حریق و پله‌های اضطراری از موارد مهم در زمینه تاسیس مهد کودک است و چنانچه موارد انجام‌شده مورد تایید آتش‌نشانی نباشد، تا رفع موانع ایمنی هیچ مجوزی برای مهد‌های کودک صادر نخواهد شد.

نخعی با اشاره به سلامت روانی پرسنل و معلمان فعال در این مراکز عنوان می‌کند: این افراد پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و حکم تایید روان‌پزشک مجاز به فعالیت در مهدکودک‌ها هستند.

پلمب ٦٠مهد غیر‌مجاز

رئیس سازمان بهزیستی مشهد همچنین می‌گوید: درحال‌حاضر بالغ‌بر ٤٧٠‌مهدکودک دارای پروانه در مشهد فعالیت می‌کنند و از ابتدای سال جاری تاکنون حدود شصت‌ مهدکودک غیر‌مجاز و زیرنظر بهزیستی به‌دلیل تخلف طبق کمیسیون ماده٢٦‌ با همکاری اداره اماکن پلمب شده‌اند.

وی بابیان اینکه مهدهای قرآن هیچ‌گونه مجوزی از بهزیستی دریافت نکرده‌اند، اظهار می‌کند: از مشکلات اساسی پیش‌روی سازمان بهزیستی فعالیت مهدهای قرآن فعال در مساجد است. چنانچه این مجموعه‌ها بخواهند درقالب مهد فعالیت داشته باشند، ملزم به رعایت نکات و اخذ مجوز از بهزیستی هستند؛ در غیر این صورت در چار‌چوب قانون با آنان برخورد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار