نخستين جشنواره ملي نمادهاي شهري رضوي طي مراسمي با حضور جمعي از مسئولان استاني و ملي به كار خود پايان داد.
کد خبر: ۸۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷ 23 August 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، آئين اختتاميه نخستين جشنواره ملي نمادهاي شهري رضوي ظهر امروز به همت شهرداري قم در مركز همايش‌هاي شهرداري مركز برگزار شد.

شهردار قم، آيت‌الله سيد محمد سعيدي امام جمعه قم، استاندار قم، حجت‌الاسلام سعيد روحاني مسئول ديبرخانه كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان قم، ولي‌الله بياتي رئيس شوراي اسلامي شهر قم به همراه جمعي از شهرداران مناطق هشتگانه و مديران عامل سازمان‌هاي تابعه شهرداري قم در اين مراسم حضور داشتند.

در ابتداي اين مراسم شهردار قم طي سخناني با تأكيد بر اينكه جمعيت شهرنشين در حال افزايش است تصريح كرد: اكنون بيش از ۹۶ درصد جمعيت استان قم شهرنشين هستند.

 
وي همچنين با اشاره به تفاوت شهروند و شهرنشين گفت: شهروند نسبت به شهر خود دغدغه دارد اما شهرنشين دغدغه لازم را نسبت به شهر خود ندارد و مسائل و مشكلات آن برايش دغدغه نيست.

سقائيان‌نژاد با اشاره به اينكه سبك زندگي شهروندان بايد با ويژگي‌ها و نمادهاي شهري ارتباط داشته باشد ادامه داد: اگر فرهنگ سبك زندگي در نمادهاي شهري مشاهده شود مي‌توانيم نسبت به تحقق سبك زندگي اسلامي اميدواريم باشيم.

همچنين مدير مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري خاطرنشان كرد: تاكنون شهرداري‌ها شاخص و روش اجرايي مناسبي را براي نقش‌هاي ديواري شهري در نظر نگرفته‌اند و اين امر مشكلاتي براي زيباسازي شهري به دنبال خواهد داشت زيرا شاخص‌هاي زيبايي‌شناسي به خوبي در شهرها رعايت نمي‌شود.

 مرتضي گودرزي ديباج از جايگاه شهر قم در جامعه اسلامي ياد كرد و افزود: آغاز پژوهش‌هاي علمي در زمينه نقش‌ها و نمادهاي شهري مي‌تواند از شهر قم آغاز شود؛ اكنون در برخي از نقاط كلان‌شهرهاي كشور براي نمادهاي شهري هزينه‌هاي بسياري مي‌شود در صورتي كه مكان‌نمايي اين نمادها به خوبي انجام نشده است و آن نمادها بازده‌هاي لازم را نخواهد داشت.

در پايان اين مراسم امام جمعه قم نيز خاطرنشان كرد: نمادهايي كه در شهرها و جاده‌ها ايجاد مي‌شود علاوه بر جاذبه بايد سادگي و معنويت لازم را داشته باشد و سبك زندگي سازندگان آن نمادها نيز بسيار مهم است زيرا در ساخت كعبه حضرت ابراهيم نيز مي‌توانست از كارگران استفاده كند اما خودش براي ساخت كعبه اقدام كرد.
 
آيت‌الله سيد محمد سعيدي از ائمه اطهار(ع) به عنوان نمادهايي براي هدايت مردم ياد كرد و افزود: در طول تاريخ بزرگان ديني از نمادهاي مختلفي براي تبيين جايگاه اسلام استفاده كرده‌اند و اين راهكار تاثير مهمي در گسترش معارف اسلامي در جوامع مختلف داشته است.

لازم به ذكر در اين همايش از برگزيدگان اول تا سوم نخستين جشنواره ملي نمادهاي شهري رضوي به ترتيب با اهداء لوح تقدير، تنديس يادبود و هديه نقدي ۸۰ ميليون ريال، ۶۰ ميليون ريال و ۴۰ ميليون ريال تقدير به عمل آمد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار