خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛
از آغاز اعتراضات در شیلی که از پنج هفته پیش شروع شد، ۲۳ نفر کشته و بیش از ۲ هزار تن نیز زخمی شده‌اند.
کد خبر: ۷۹۹۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ 23 November 2019

به گزارش تابناک سمنان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت شیلی در برابر افزایش خشونت‌ها در اعتراضات اجتماعی که از پنج هفته پیش آغاز شده است و تاکنون ۲۳ کشته و بیش از ۲ هزار زخمی برجای گذاشته است مردم را به آرامش دعوت کرد.

«گونزالو بلومل» وزیر کشور شیلی در این باره گفت: من امیدوارم همه نیرو‌های سیاسی مردم را به صلح دعوت کنند. وی افزود: برقراری صلح ماموریتی بسیار مهم است که هم اکنون ما در سراسر کشور برعهده داریم.

مقامات شیلی روز جمعه اعلام کردند شمار افرادی که از ابتدای این اعتراضات در ۱۸ اکتبر کشته شدند با کشته شدن یک نوجوان ۱۳ ساله در «آریکا» در روز پنجشنبه به ۲۳ نفر رسید. بنابر اعلام دادستانی آریکا یک راننده با خودروی خود به معترضان حمله کرد که منجر به کشته شدن این نوجوان و زخمی شدن شدید بزرگسالی شد که وی را همراهی می‌کرد. این راننده دستگیر شد.

اعتراضات در شیلی روز ۱۸ اکتبر در پی افزایش قیمت بلیط مترو در سانتیاگو آغاز شد. مطالبات معترضان به سرعت گسترش یافت و به یکی از بدترین بحران‌های اجتماعی سه دهه اخیر شیلی تبدیل شد.

پنجشنبه شب بسیاری از مناطق حومه پایتخت شاهد حمله به فروشگاه‌ها، ادارات پلیس و یک پمپ بنزین بودند. روز جمعه بار دیگر هزاران نفر در میدان ایتالیا در مرکز پایتخت برای پنجمین تظاهرات بزرگ شیلی تجمع کردند. از زمان آغاز اعتراضات معترضان هر جمعه در این میدان تجمع می‌کنند.

طی ۹ روز ابتدایی اعتراضات «سباستین پینیه را» رئیس‌جمهور شیل ارتش را راهی خیابان‌ها کرد و مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. اما در حال حاضر تنها پلیس تلاش می‌کند نظم را برقرار کند.

از میان بیش از ۲ هزار نفری که از ابتدای این بحران زخمی شده‌اند بیش از ۲۰۰ نفر به دلیل استفاده نیرو‌های پلیس از تجهیزات ویژه به شدت از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار