کد خبر: ۷۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴ 18 August 2015

تشکیل شورای حل اختلاف ویژه تعاونی ها و شناسایی ۷۰۰ خدمات کشاورزی قابل واگذاری به تعاونی‌ها از جمله مواردی بود که در دومین جلسه ستاد هماهنگی توسعه تعاون استان البرز مطرح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در دومین جلسه ستاد هماهنگی توسعه تعاون استان البرز که پیش از ظهر امروز به میزبانی سالن شهدای دولت برگزار شد استاندار البرز تولید و رونق اقتصادی را یکی از محورهای کاری مهم استان برشمرد و گفت: تقویت تولید بهبود کسب و کار، افزایش صادرات و اشتغالزایی را به همراه دارد و باید در این راستا از توان بالای تعاونی ها بهره گرفت.

حمید طهایی افزود: استان البرز در کنار حضور موثر در بخش های مختلف تولیدی و صنعتی در دومحور عرضه صنایع دستی و فناوری اطلاعات بسیار مستعد است و می توان در این بخش با فعال کردن تعاونی ها کارهای موثری را انجام داد.

از توان علمی فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده کنیم

وی بهره گیری از فارغ التحصیلان دانشگاهی در جهت تقویت بنیه علمی تعاونی ها را یک ضرورت انکارناپذیر دانست و گفت: البرز یکی از مراکز بزرگ دانشگاهی کشور محسوب می شود و هرساله جمع زیادی از جوانان با اخذ مدارک علمی فارغ التحصیل می شوند لذا باید برای بهره گیری از این نیروی ارزشمند برنامه ریزی کرد و تعاونی ها یکی از محورهای مهم تحقق این موضوع است.

استاندار البرز با بیان اینکه دولت خود را ملزم به تقویت تعاونی ها می داند، گفت: درکنار حمایت و پشتیبانی از صنایع بزرگ و کلان باید صنایع کوچک نیز مورد حمایت قرار گیرند و تعاونی ها هم در همین چارچوب جای می گیرند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری البرزهم با بیان اینکه ۹۵ درصد مراجعات مردمی در ملاقات های عمومی استاندار مربوط به موضوع اشتغال است، گفت: تعاونی ها می توانند با فعالیت موثر و جمع کردن سرمایه های بلا استفاده مردم نقشی مهم در رونق تولید و کسب و کار و کاهش بیکاری داشته باشند.

عبادالله کامکار افزود: ایجاد تعاونی های فراگیر یکی از محورهای کاری ما در استان البرز است و در این راستا باید اقشار مختلف مردم با به جریان انداختن سرمایه های خرد خود و قرار گرفتن در قالب تعاونی ها در این مسیر اثرگذار باشند.

توجه به تجربه مدیران تعاونی های موفق

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در این جلسه با بیان اینکه نوع فعالیت و وضعیت تعاونی های البرز در سایت بهینه یاب کشور مشخص شده است گفت: تاکنون ۸۷۲ جواز تاسیس تعاونی جدید صادر شده است که ۱۰۷ مورد آنها دارای پیشرفت فیزیکی هستند و در صورت اجرایی شدن همه آنها پیش بینی تحقق ۷۵۰۰ شغل را خواهیم داشت.

ایرج موفق مجموع سرمایه گذاری این تعداد تعاونی را ۱۲۶۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در رویکردی جدید در شهرک های صنعتی استان تعاونی هایی برای تامین مواد اولیه صنایع مختلف در حال ایجاد است که دو مورد آن مربوط به تشکیل دو تعاونی در خصوص تامین مواد اولیه صنایع پلاستیک و نساجی است.

وی با بیان اینکه باید از تجربه مدیران تعاونی های موفق بهره گرفت گفت: خیلی از تعاونی ها مشکلاتی را در روند کاری خود دارند و پیگیر حل آنها هستند اما باید از توان بالای تجربی تعاونی های موفق استفاده کنند چرا که خیلی از مشکلات کار در روند اجرا خود را نشان می دهد و افراد موفق در این فرایند می توانند راهنمای خوبی باشند.

فعالیت ۱۵ هزار نفر در تعاونی های بخش کشاورزی

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز هم در این نشست با اشاره به فعالیت ۱۵ هزار نفر در قالب تعاونی های بخش کشاورزی گفت: نزدیک به نیمی از ظرفیت های کشاورزی استان در اختیار تعاونی هاست و نشان از جایگاه اثر گذار این تشکل ها در بخش کشاورزی دارد.

سید مجید موسوی افزود: ما در جلسات ماهانه ای که داریم مشکلات و موانع کاری تعاونی های بخش کشاورزی را مورد رصد قرار می دهیم و تلاش داریم تا آنجا که در توان داریم این مسیر را برای حضور کم دغدغه تر تعاونی ها هموار کنیم.

وی از احصا و شناسایی ۷۰۰ نوع خدمات قابل واگذاری جهاد کشاورزی به تعاونی ها خبرداد و گفت: در این خصوص دفترچه ای تدوین شده است و تعاونی هایی که توان کار در این بخش را دارند می توانند پیش قدم شوند.

موسوی بزرگترین مشکل تعاونی های استان را کمبود سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: تاکنون تنها مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان از طریق صندوق توسعه ملی به استان اختصاص یافته است که ناکافی است و نیاز است مسئولان مرتبط با این بخش نگاه جدی تری به مشکلات موجود و سطح درخواست ها داشته باشند.

تشکیل شورای حل اختلاف ویژه تعاونی ها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در دومین جلسه ستاد عالی هماهنگی توسعه تعاون استان البرز با اشاره به راهبردها و محورهای کاری این اداره کل در بخش تعاون گفت: تلاش کرده ایم در یک همکاری مشترک با ارگان های مختلف و برگزاری همایش ها توانمندی های تعاونی ها را معرفی کنیم و سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون را در اقتصاد محقق کنیم.

اسماعیل خلیلی افزود: تخفیف ۲۵ درصدی مالیات تعاونی ها نیز در راستای نیل به همین هدف اجرایی شده است با این حال معتقدیم برای رونق بیشتر بخش تعاون باید کار بیشتری صورت گیرد.

وی از ایجاد تعاونی کاریابی خاص مددجویان و معلولان استان البرز خبر داد و گفت: این تعاونی تخصصی در کنار ۲۵ مرکز کاریابی دیگر استان نیازهای این طیف را پایش و پیگیری خواهد کرد.

خلیلی تشکیل شورای حل اختلاف تخصصی تعاونی ها را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این بخش دانست و گفت: حل مناقشات موجود در میان اعضای تعاونی ها به شکل تخصصی برای این شورای تعریف شده است و می تواند اثر گذاری مثبتی در کاهش اختلافات و به سرانجام رسیدن آنها داشته باشد.

گفتنی است در این نشست برخی از فرمانداران و مسئولان مرتبط با تعاونی ها در ارگان های مختلف نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار