کزارش کامل مناظره «زیباکلام» و«جبرائیلی»
مناظره صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و سیدیاسر جبرائیلی، معاون پژوهشی خبرگزاری فارس عصر امروز با موضوع«گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» در دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۳ 24 February 2015

در ابتدا صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران بیان داشت: بنده معتقدم سیاست خارجی هر کشور از جمله ایران باید تابع منافع ملی آن کشور باشد زیرا منافع ملی ما جهت حرکت ما در سیاست خارجه را نشان می‌دهد.

وی افزود: جمله معروف یکی از سیاستمداران انگلیس این است که یک کشور نه دوستان و نه دشمنان ثابت دارد؛ اما برای یک کشور آنچه ثابت است منافع ملی است.

زیباکلام بیان داشت: کشور عراق ابتدا دشمن و پس از جنگ رابطه ما با آن خصمانه بود؛ اما الان ۱۰ سال است که دوست ماست.

زیباکلام با بیان اینکه اصل برای جمهوری اسلامی ایران، ایدئولوژی است خاطرنشان کرد: زمانی هاشمی می‌خواست شرایط را در ارتباط با غرب و آمریکا کمی ازتنش خارج کند، هدف هاشمی راخاتمی با سیاست تنش زدایی دنبال کرد تا نگاه به آمریکا به این شکل در میان مردم جلو برود؛ اما این سیاست در تیر سال 84 تعطیل شد و ما به یکباره دیدیم در سیاست خارجه ما غرب ستیزی و آمریکاستیزی و نابودی اسرائیل جزو اصلی ترین شعارهای دیپلماسی ما در بین الملل شد.

وی ادامه داد: در زمان احمدی‌نژاد کشورهایی مانند بورکینافاسو و گینه بیسائو به عنوان دوستان ما شدند در حالی که هیچ نفی از آنها به ما نمی‌رسید.

استاد دانشگاه تهران اهداف بنیان سیاست خارجه ایران را براساس ایدئولوژی دانست و با بیان اینکه در این سیاست مهم نیست چه بلایی بر سر مردم می‌آید، گفت: برخی دولت‌های پس از جنگ تلاش کردند تا سیاست خارجه ما را براساس منافع ملی جلو ببرند؛ اما با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته امروزه می‌بینیم آنچه تعیین کننده روابط بین الملل ما می باشد ایدئولوژی های جمهوری اسلامی ایران است.

فردا چین در نظام بین الملل جای آمریکا را بگیرد زیباکلام کنفوسیوسی می‌شود!

درادامه جبرائیلی با بیان اینکه سیاست های خارجه یک کشور چه براساس منافع ملی و چه استراتژیک باشد متضاد هم نخواهند بود و تشکیل پارادوکس نخواهند داد، افزود: از نظر ما ایدئولوژیک‌ترین کشور جهان آمریکاست که به جهت کسب منافع خود هر آنچه دلش بخواهد در جهان انجام می‌دهد پس نمی توان درک کرد منظور زیباکلام از گنجاندن آرمان ها و منافع انقلاب اسلامی در لفظ ایدئولوژیک چیست؟

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس ادامه داد: اگر ایدئولوژی ایران در سیاست خارجه به این شکل که اکنون است وجود نمی‌داشت؛ نه عراق، نه یمن و نه هیچ کشور دیگری که اکنون در کنار ایران است جزئی از منافع ما محسوب نمی‌شدند.

وی به سخنان بازرگان به عنوان پدر لیبرال ایران اشاره کرد و افزود: پس از انقلاب یک گفتمان و مبنایی را بازرگان به عنوان مبنای سیاست خارجه ایران تعریف کرد که من با پوزش از جمع به قسمتی از آن اشاره می کنم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: بازرگان می‌گوید بنای ایران بر پوفیوض است و وقتی بنا باشد در مقابل دشمن ایستادگی نکنید تاآخرین نفس نجنگید و پس از جنگ مقاومت نکنید و به هر کس تحکم نکنید دلیلی دیگر وجود نخواهد داشت که نام شما از جهان حذف شود.

جبرائیلی گفت: لیبرال دمکرات مسلمان که ایدئولوژی آن را بازرگان نوشته، بر مبنای پوفیوضی شکل می‌گیرد و این برای ما تعجب ندارد اشخاصی مانند زیباکلام که مدام می‌گویند عاشق آمریکا هستند و با تمام سلول‌های خود لیبرال می‌باشند همان کسانی هستند که تافروپاشی جماهیر شوروی ما آنها را به عنوان مارکسیست و کمونیست و چپی می‌شناختیم.

وی در قسمت پایانی اول خود با بیان اینکه این افراد معتقدند که باید دم کدخدا را ببینیم خاطرنشان کرد: این را با قاطعیت می‌گویم که اگر فردا چین در نظام بین الملل جای آمریکا را بگیرد همین آقای زیباکلام کنفوسیوسی است.

چرا جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود «مرگ بر آمریکا» را دنبال می‌کند؟

در ادامه زیباکلام در پاسخ جبرائیلی من چه کنفوسیوس، مارکسیست و چپی باشم مهم نیست من یک سوال دارم و جای پاسخ آن در دانشگاه حقوق باشد، چرا جمهوری اسلامی ایران آنقدر اصرار دارد در سیاست خارجی خود «مرگ بر آمریکا» را دنبال کند؟ در حالی که این سیاست از نظر سیاسی، اقتصادی و به هر شکل به ضرر این کشور می‌باشد آیا پاسخ این نیست که ایدئولوژی این کشور، این را می‌خواهد.

وی ادامه داد: 36 سال منافع ملی مردم را قربانی ایدئولوژی خود کرده ایم و اکنون در بحث هسته ای به شکل دیگری در حال از بین بردن منافع مردم هستیم.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه سیاست دولت‌های ما در خصوص انرژی هسته ای در طول ۱۰ سال گذشته به سه شکل متفاوت دنبال شد بیان کرد: در دوران خاتمی با سیاست کج دار و مریض، در دوران احمدی نژاد با سیاست «مرگ بر آمریکا» و هر آنچه ما می‌گویم درست است و کسانی که در دوران خاتمی دو سال انرژی هسته ای را تعلیق کردند خائن می‌باشند، کار جلو رفت به نحوی که پرونده هسته ای ایران از شورای حکام در وین به شورای سازمان ملل در نیویورک منتقل شد.

وی به دولت روحانی اشاره کردو افزود: در دولت روحانی نیز با سیاستی متفاوت در حال گفتگو با جهان هستیم و می‌بینیم در سیاست هفتگی، ایدئولوژی‌های ما تا حدی تعیین کننده می‌باشد.

نامه زیباکلام به سفارت سوئد برای دادن جایزه نوبل به علی مطهری!

در بخش دوم جبرائیلی با بیان اینکه متأسفانه نداشتن درک درست از سیاست خارجه موجب می‌شود زیباکلام این سخنان را بگوید افزود: اخیرا زیباکلام نامه ای را به جای سفارت نروژ به سوئد نوشت که در این نامه خواسته شده است تا جایزه نوبل را به علی مطهری بدهند!!!!

وی ادامه داد: در زمان خاتمی همین افراد می‌گفتند ما می‌توانیم برویم باگفتمان تمدن‌ها رابطه خود را با غرب خوب کنیم، حال من به زیباکلام می‌گویم غرب ورود محصولات شما را تحریم کرده است و شما جز در کشورهایی مانند ونزوئلا و بروکینافاسو و چنین کشورهای نخواهید توانست محصولات خود را به فروش برسانید.

جبرائیلی خاطرنشان کرد: خاتمی روزی با CNNمصاحبه کردو در قسمتی از سخنانشان ابراهام لینکن به عنوان شهید مقدس خطاب کرد، خاتمی با بیان ابراهام لینکن در راه آزادی برده‌ها در آمریکا تلاش کرد و به شهادت رسید به نحوی درک ناصحیح خود را از سیاست خارجه ایران نشان داد که در کتاب آرمان گرای و واقع گرایی از زبان خود لینکن آمده است که هدف اصلی من نجات اتحادیه بوده است و اگر در مسیر این هدف نیاز بود همه بردگان را نابود کنم، نابود می‌کردم؛ نیاز بود بردگان را نجات دهم، نجات می‌دادم و اگر بدون آزادی یک برده می‌توانستم نجات اتحادیه را به دست بیاورم این کار را خواهم کرد.

۱۱ دور گفتگوی خاتمی با اتحادیه اروپا به هیچ کجا نرسید

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ۱۱ دور گفتگوی خاتمی با اتحادیه اروپا به هیچ کجا نرسید، گفت: متأسفانه برخی نمی دانند دعوای ایران درجهان بر سر چیست. اگر بنا بود با چاپلوسی در برابر اروپا به جایی برسیم، آن زمان که خاتمی در ۱۱ دور گفتگو بیان کرد از سر حقوق بشر و حمایت حماس خواهیم گذشت و با اسرائیل دیگر دعوا نمی‌کنیم، اتحادیه توجهی به آن نشان می‌داد و به او نمی‌گفتند فعلا مسائل دیگر را حل کنید تا به مقصود برسیم.

وی بیان کرد: من کاری به احمدی نژاد ندارم و معتقدم جریان اصولگرایی واقعی به فکر منافع جمهوری اسلامی ایران است؛ اما در زمان احمدی نژاد با وجود تمام آن ایراداتی که شما می‌گیرید نفت بالای ۱۰۰ دلار بود.

نقاط ضعف و اشکالاتی در مقطع خاتمی و پس از آن اتفاق افتاد

زیباکلام در بخش سوم سخنان خود بابیان اینکه یک نقاط ضعف و اشکالاتی در مقطع خاتمی و پس از آن اتفاق افتاد، گفت: حال اینکه من نامه ام رااشتباهی به جای سفارت نروژ یه سوئد فرستادم مشکلی را حل نخواهد کرد. شما پاسخ دهید اصرارتان به آمریکا ستیزی به عنوان یک نماد استکبار ستیزی چه دردی از روزگار مردم دوا می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک نمونه به من نشان دهید که سود حاصل شده از آمریکاستیزی چیست؟ افزود: من نمونه های زیادی از لغو قراردادها و معاملاتی که کشورهای دیگر قصد انجام آن را با ایران داشتند دارم که متأسفانه به دلیل دشمنی آمریکا با ما این اجازه از سوی آمریکا به آنها داده نشده، از جمله انتقال گاز آذربایجان از طریق ایران به اروپا و نمونه‌های بسیاری دیگر.

وی با بیان اینکه هزینه«مرگ بر آمریکا» را ملت باید بدهند یادآور شد: مسئله «مرگ بر اسرائیل» نیز مانند مسئله «مرگ بر آمریکا» می باشد و من دراین خصوص دو سوال دارم یک اینکه وظیفه نابودی اسرائیل را چه کسی به ایران داده است؟ آیا رفراندومی در این خصوص در کشور انجام شده است؟ آیا نابودی اسرائیل را مجلس قانون کرده است که تا این حد بر این پافشاری داریم؟ البته اکنون صداوسیما، رادیو، مجلس، کیهان ونماز جمعه در اختیارشماست و برای این دو دقیقه که من می‌خواهم از شما سوالی چنینی بپرسم تحملی ندارید.

وی در پایان بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه یک نظرسنجی در خصوص شعار «مرگ بر امریکا» انجام بدهید تا متوجه شوید آیا مردم موافق این شعار هستند یا خیر؟ بیان کرد: من مطمئنم در برابر این شعار تنها همان هشت درصدی که به جلیلی رای دادند، پاسخ مثبت خواهند داد و بقیه مردم مخالف مرگ بر آمریکا خواهند بود.

بهترین فرصت است که ما در برابر لغو تحریم‌های ایران به اروپا گاز بدهیم

جبرائیلی در بخش سوم سخنان خود با بیان اینکه به احترام زیباکلام در برابر توهین‌های که امثال وی به ما کرده اند سکوت می‌کنم. اینکه زیباکلام می‌گوید ما به دلیل دشمنی با آمریکا از معاملات بسیاری جا مانده‌ایم و نتوانسته‌ایم نقش حمال و وانت بار را برای انتقال گاز از آذربایجان به اروپا انجام دهیم نشان از روحیه وی دارد.

وی ادامه داد: آیا لوله کشی 450 کیلومتری از عسلویه به پالایشگاه ستاره خیلج فارس در بندرعباس و تبدیل میعانات گازی به 36 میلیون لیتر بنزین، نگاه اقتصادی به داخل است یا این نگاه حمالانه که زیباکلام به آن اشاره داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ما بر ایرانی متصور هستیم که با تکیه بر جوانانش سانتر فیوژ تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی مانند زیباکلام معتقدند که باید نفت و گاز را بفروشیم و پول بگیریم؛ اما من سوالم این است که وقتی نفت و گازمان تمام شد چه چیزی بفروشیم و پول بگیریم؟

وی به تحریم گازی اروپا اشاره کرد و افزود: در سال ۲۰۱۲ اروپا واردات و صادرات گاز ایران را ممنوع کرد و در حالی که معامله‌ای با سوئیس از سوی ایران درحال انجام بود این معامله را به لغو کشاند. اکنون که با روسیه دچار مشکل شده است بهترین فرصت است که ما در تولید گاز اروپا آنها را دچار مشکل کرده و در برابر لغو تحریم‌های ایران به آنها گاز بدهیم؛ اما متأسفانه دوستان به جای اینکه این سیاست را اتخاذ کنند به اروپا گفته اند ما به شما گاز خواهیم داد و گاز شما را تأمین خواهیم کرد.

جبرائیلی در پایان بخش سوم سخنانش با بیان اینکه ایران و روسیه تا سال ۲۰۲۵ بیش از نیمی از گاز جهان را در اختیار خواهند داشت، گفت: اگر اروپای آزمند می‌خواهد از گاز ایران بهره ببرد ابتدا ارتباط خود با آمریکا را قطع و در نهایت ببیند ما دوست آنها هستیم یا دشمن آنها.

زیباکلام در بخش چهارم خود با بیان اینکه من سوال خود را تکرار می‌کنم افزود: لطفا اصولگرایان و انقلابی ها به ما بگویند دستاورد«مرگ بر آمریکا» در طول ۳۶ سال گذشته چه بوده است؟ خاطرنشان کرد: حتی اگر ۱۹ میلیون نفری که به روحانی رای دادن نیز طرفدار «مرگ بر آمریکا» باشند باز هم در نظرسنجی این شعار تنها همان هشت درصد باقی خواهند ماند که به جلیلی رای دادند.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس در پاسخ به زیباکلام با بیان اینکه چه کسی گفته است «مرگ بر آمریکا» از اصول سیاست خارجه و نگاه ایران است، گفت: آنچنان که مقام معظم رهبری فرمودند آن زمان که من احساس کنم ارتباط با آمریکا به نفع جمهوری اسلامی ایران است اولین کسی که ارتباط با امریکا را اعلام خواهد کرد خود من خواهم بود.

وی ادامه داد: عطریانفر در اعترافات خود در خصوص رفتار اصلاح طلبان در شیوه به ثمر رساندن اهدافشان می‌گوید« اصلاح طلبان می‌گویند دو دو تا پنج تا، پنج پنج تا ۲۵» و این یعنی اینکه ما سنگ بنای ابتدایی را اشتباه می‌گذاریم و پس از آن تلاش داریم به حقیقت دست پیدا کنیم.

جبرائیلی گفت: شما می‌گویید مبنای آمریکا ستیزی، سیاست خارجه ایران را تشکیل می‌دهد این دروغ بزرگی است که فقط شما به آن اعتقاد دارید زیرا روحیه شما به شکلی است که در یک مجموعه از «دکتر سلام» گفته بودید چرا گندم تولید کنیم به نظر من گندم را نیز باید از آمریکا وارد کنیم.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس در پایان با بیان اینکه اگر مشکلات نفت توهم توطئه است پس چرا این توهم را روحانی و زنگنه قبول دارند و اعلام کردند در مشکلات نفت ما با توطئه روبه رو شده ایم؟

وی در پاسخ به خردپور دانشجوی که پرسید اگر مذاکرات هسته ای که مورد حمایت رهبری است در مسیر درست حرکت می‌کند چرا عده ای ظریف را خائن می‌نامند؟، گفت: من در دیدار با مرندی این را گفتم که اگر ظریف بتواند مذاکراتی انجام دهد که هم چرخ سانترفیوژها بچرخد و هم تحریم‌ها برداشته شود من در فرودگاه برگردن آن گل خواهم انداخت؛ اما این را بدانید یک جریانی خواهان این است که تحریم‌ها لغو نشود و در دراز مدت با لغو تحریم‌ها برنامه هسته ای کاملا تحلیل شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار