رئیس اداره مطالعات و تنظیم مقررات بانک مرکزی گفت: هر یک از زوجین در صورت تمایل می‌توانند به جای دریافت تسهیلات 3 میلیون تومان وام بصورت نقدی، تسهیلات 10 میلیون تومانی کالایی دریافت کنند.
کد خبر: ۷۸۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 17 August 2015
به گزارش تابناک تبریز غنی‌آبادی رئیس اداره مطالعات و تنظیم مقررات بانک مرکزی  در خصوص جزئیات تسهیلات ازدواج 10 میلیونی خرید کالا اظهار داشت: این تسهیلات از طریق بانک عرضه نمی‌شود بلکه این مبلغ از طریق فروشندگان کالاهای بادوام داخلی به متقاضیان ارائه می شود لذا بحث قیمت و نرخ بازپرداخت و ... باید در پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت و معدن و تجارت اعلام شود.

وی در ادامه افزود: برهمین اساس مقرر شد که مشخصات تفصیلی این موضوع در این پایگاه ذکر شود اما طراحی نوع و شیوه کار برعهده بانک مرکزی است که به استناد تبصره 26 قانون بودجه سال جاری صورت گرفته است که طبق این تبصره نفری 10 میلیون تومان هر یک از زوجین در صورت تمایل میتوانند از به جای دریافت تسهیلات 3 میلیون تومان نقدی، از این نوع تسهیلات استفاده کنند که 10 میلیون تومان تسهیلات کالایی دریافت کنند.

رئیس اداره مطالعات و تنظیم مقررات بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه بانک در این خصوص نقش عاملیت دارد و تضمین کننده وصول اقساط تسهیلات گیرنده، گفت:در خصوص نرخ کارمزد دریافتی باید بررسی توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت با همکاری اتحادیه‌ها با در نظر گرفتن، بحث کالاهای بادوام هماهنگی صورت گیرد.

وی در خصوص جزئیات سود دریافتی این تهسلات گفت: محاسبه سود این تسخیلات شاید روی قیمت کلا تبلور شود و با عدم دریافت سود از تسهیلات گیرنده، تفاوت آنچنانی با قیمت کالا وجود نداشته باشد.

غنی‌آبادی در ادامه در خصوص نقش بانک در این روند توضیح داد: نقش بانک، تضمین کننده وصول اقساط تسهیلات است به نوعی بانک ضامن خریدار برای فروشندگان می‌شود و در ازای آن نیز کارمزد دریافت می‌کند و نرخ این کارمزد که از سوی فروشنده به بانک پرداخت می شود، توسط شورای پول و اعتبار تعیین خواهد شد.

بانک، پاسخگوی اقساط عقب افتاده

غنی‌آبادی رئیس اداره مطالعات و تنظیم مقررات بانک مرکزی در ادامه گفت: اگر قصوری از سوی تسهیلات گیرنده در خصوص بازپرداخت اقساط تسهیلات وجود داشته باشد مطمئنا بانک باید پاسخگو باشد و اقساط را به فروشندگان پرداخت کند.

امکان سوء استفاده کم است

غنی آبادی افزود: از نظر من به دلیل عدم وجود جذابیت امکان سوری‌سازی بسیار کم است زیرا باید بعد از روند فاکتورسازی و ... فروشنده مبلغی را به صورت نقد به تسهیلات گیرنده پرداخت کند در صورتی که این مبلغ را در بازپرداختی چند ساله دریافت کند.
 
وی در خصو ص زمان اجرای این طرح گفت: این به بانک ابلاغ شده و از نظر ما اجرایی است اما شروع آن باید از طریق فروشندگان صورت گیرد و آنها قراردادهای عاملیت با بانک‌های طرف خود منعقد کنند تا متقاضیان نیز از طریق پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت معدن و تجارت مراجعه کننده به فروشنده‌های خاصی که نام آن‌ها در این پایگاه وجود دارد.

غنی آبادی تاکید کرد: برخی فروشندگان باید با اعلام آمادگی در این طرح شرکت کنند سپس لیست ارائه می‌شود و پس از طی مراحل بانک و فروشنده طی چند روز مشخصی پرداخت می‌شود.

رئیس اداره مطالعات و تنظیم مقررات بانک مرکزی  در پایان گفت: در خصوص نحوه ثبت نام برای دریافت این تسهیلات را بخش اعتبارات بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن تجارت تمهیدات لازم را بیاندیشند باید به پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنعت معدن و تجارت مراجعه کند باید فروشندگان با بانک ها عامل قرار داد لازم را منعقد کنند.
باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار