حافظان قرآن، آیات الهی را در سینه‌هایشان حمل می‌کنند از این رو از شرافت خاصی برخوردار می‌باشند و درجه ‌بالای شرافت به کسانی تعلق دارد که به محتوای قرآن نیز عمل می‌کنند؛ جمعیتی که به این بهترین و کامل ترین کتاب آسمانی عمل کنند و به تفسیر و مفاهیم قرآن عالم باشند اینان اشراف امت اسلامی هستند.
کد خبر: ۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲ 24 February 2015

آیت‌الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در آئین تجلیل از 114 حافظ قرآن کریم مهد قرآن آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: تولد و تجلی ثانوی انسان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت که یکی از دستاوردهای مهم آن بازگشت دوباره قرآن کریم به صحنه بود.

وی با بیان این‌که خوشبختانه روز به روز شاهد ترویج قرآن در سراسر کشور به ویژه شهر تبریز هستیم که در این میان در کنار حفظ و قرائت قرآن به تفسیر و مفاهیم آن نیز توجه می‌شود، خاطرنشان کرد: در احادیث مختلفی به ارزش‌های حافظان قرآن اشاره شده است که از جمله آنها می‌توان به حدیث پیامبر اکرم که می‌فرمایند؛ "اشراف امت من حافظان قرآن هستند” اشاره کرد.

امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به روایتی دیگر از از امام رضا (ع) ادامه داد: آن امام همام می فرماید: «اشراف امت رسول الله حاملان قرآن هستند»؛ در جامعه ما به کسی که ثروتمند است اشراف می گویند اما از نظر امام رضا (ع) حاملان قرآن اشراف امت پیامبر هستند و منظور از حاملان قرآن به کسانی گفته می شود که قرآن را صحیح تلاوت می کنند علی الخصوص کسانی که حافظ قرآن بوده و قرآن را در سینه های خود حمل می کنند چرا که حفظ و تلاوت قرآن مقدمه عمل به قرآن است.

آیت الله شبستری افزود: حافظان قرآن، آیات الهی را در سینه‌هایشان حمل می‌کنند از این رو از شرافت خاصی برخوردار می‌باشند و درجه ‌بالای شرافت به کسانی تعلق دارد که به محتوای قرآن نیز عمل می‌کنند؛ جمعیتی که به این بهترین و کامل ترین کتاب آسمانی عمل کنند و به تفسیر و مفاهیم قرآن عالم باشند اینان اشراف امت اسلامی هستند.

وی با اشاره به این‌که نمونه ای از علوم مختلف در قرآن وجود دارد، افزود: قرآن از نظر کتاب هدایت و سعادت دنیوی و اخروی بهترین، جامعترین و کاملترین است، اما این که برخی می گویند تمام علوم باید از قرآن بیرون بیاید مغالطه ای بیش نیست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقیبا اشاره به آیه شریفه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» و با بیان اینکه منظور از اولی الامر منکم در آیه شریفه ائمه معصومان (ع) و در زمان غیبت معصومان ولی فقیه جامع الشرایط است، افزود: با اینکه ائمه معصومان(ع) منظور از اولی الامر را تبیین کرده بودند اما استکبار نگذاشته بود تا مردم متوجه معنی آن شوند اما مردم در جریان انقلاب متوجه شدند که حضرت امام راحل مصداق اولی الامر منکم است و با امر به معروف و نهی از منکر و اطاعت از فرامین امام خمینی (ره) انقلاب به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: در مورد ولایت فقیه اعتقاد داریم ولایت فقیه ادامه ولایت رسول‌الله و ائمه اطهار است و فقیهی که اسلام شناس بوده و زمان شناس و عادل باشد و مدیر و مدبر و شجاع باشد می‌تواند ولی فقیه باشد و شرایط دیگر در قانون اساسی ذکر شده است.

آیت الله شبستری تصریح کرد: نظریه ولایت فقیه مخصوص زمان امام راحل نبوده و در دوران فقهای دیگر نیز مورد بحث قرار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دلایل نقلی و عقلی در مورد ولایت فقیه فراوان است و یکی از مسلم‌ترین نظریات اسلامی به شمار می‌رود و امام راحل نیز در دروس حوزوی و کتاب خود این تئوری را مطرح کرد و آن را نیز به صورت عملی محقق کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی بیان داشت: امام با عینیت بخشی به این نظریه معجزه قرن را رقم زد و نظریه‌ای را که قرن‌ها امکان تحقق آن وجود نداشت به مرحله ظهور رساند.

نماینده خبرگان رهبری تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه مراجع بزرگی وجود داشت، اما امام راحل با شجاعت تمام این نظریه را اجرایی کرد و این ویژگی امام معجزه بزرگ قرن را رقم زد.

وی با بیان اینکه در اسلام مهم‌ترین واجب برای مسلمانان اقامه نماز است، بیان داشت: نماز امتحانی برای شیعه می‌باشد و شیعه واقعی کسی است که نماز را در اول وقت به پا دارد.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که حجاب مانع از پیشرفت بانوان نیست، ادامه داد: حجاب نماد جامعه اسلامی است و امنیت را برای بانوان ایجاد می کنند و آنها با آرامش ذهنی می توانند در کنار خانه داری و تربیت فرزتدان در دیگر شغل های نیز فعالیت داشته باشند.

وی تصریح کرد: حضرت محمد رسول الله در حدیثی می‌فرمایند؛ کسانی که شرب خمر می‌کنند و اهل ساز و آواز هستند افراد پستی هستند”؛ از این حدیث می‌توان فهمید یکی از محرمات واجب مصرف مشروبات الکلی می‌باشد که کلید انجام سایر گناهان و دشمنی با خداست.

آیت‌الله شبستری با اعلام این‌که حاملان قرآن در روز قیامت با انبیا و سفرای الهی مشهور خواهند شد، خاطرنشان کرد: افرادی که حافظ کل و یا بخشی از قرآن هستند و موفق شدند از این کتاب آسمانی که برترین و جامع ترین کتاب الهی است محافظت کنند در نزد خداوند و مردم مورد احترام هستند.

وی افزود: در قرآن کریم آن قسمت‌هایی که در هدایت بشری مؤثر و مفید است ذکر شده و در کنار آن برخی از علوم تربیتی و علمی نیز آمده است، ولی متاسفانه ما قدر این کتاب گرانقدر را نمی‌دانیم و این درحالی است که مسیحیان به کتاب آسمانی خود که تحریف شده خیلی اهمیت می‌دهند.

نماینده ولی فقیه در پایان با اشاره به ضعف آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ قرآنی، افزود: خوشبختانه با تأسیس مدارس قرآنی و مهد قرآن میزان قاریان و حافظان قرآن افزایش یافته است ولی باید در کنار آن تمامی مدارس و دانشگاه‌ها دروس قرآنی را جزو برنامه‌های خود داشته باشند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار