کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از این رو علاوه بر مصرف روزانه دو تا سه واحدی محصولات لبنی شامل شیر، ماست، کشک، قره قوروت و پنیر، مصرف سبزی‌های دارای برگ سبز تیره، میوه‌ها از جمله آلو سیاه، پرتقال، انگور، توت فرنگی، خرمالو و کشمش، حبوبات و آجیل از قبیل بادام، پسته، گردو و منابع پروتئینی همچون سویا، ماهی و مرغ در قالب رژیم غذایی سالم در کنار افزایش فعالیت بدنی، بهترین و مفید‌ترین درمان در کنترل و مدیریت پوکی استخوان است.
کد خبر: ۷۷۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 03 September 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: «استئوپروزیس» یا پوکی استخوان، کاهش دانسیته استخوانی با از دست رفتن استحکام استخوان‌ها و افزایش بروز ضعف و شکنندگی استخوان‌ها است.
نسرین نسیمی افزود: به این بیماری، «بیماری خاموش» نیز می‌گویند، زیرا ضعیف شدن بافت استخوانی بدون هیچگونه علامتی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه احتمال بروز پوکی استخوان، با افزایش سن بیشتر می‌شود، اظهارداشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، نیمی از زنان ۶۵ سال و بالاتر به آن مبتلا هستند و شیوع آن در زنان چهار برابر مردان است.
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از مهمترین عوامل خطر موثر در ابتلا به پوکی استخوان می‌توان به جنسیت مونث، بالا رفتن سن، سابقه خانوادگی، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، سیگار کشیدن و مصرف الکل اشاره کرد.
نسیمی افزود: برای اینکه تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت استخوان‌ها تامین شود، باید طیف گسترده‌ای از مواد غذایی دارای کلسیم، ویتامین‌های D، K و C، آهن، منیزیم و پتاسیم مصرف شود.
وی اضافه کرد: از این رو علاوه بر مصرف روزانه دو تا سه واحدی محصولات لبنی شامل شیر، ماست، کشک، قره قوروت و پنیر، مصرف سبزی‌های دارای برگ سبز تیره، میوه‌ها از جمله آلو سیاه، پرتقال، انگور، توت فرنگی، خرمالو و کشمش، حبوبات و آجیل از قبیل بادام، پسته، گردو و منابع پروتئینی همچون سویا، ماهی و مرغ در قالب رژیم غذایی سالم در کنار افزایش فعالیت بدنی، بهترین و مفید‌ترین درمان در کنترل و مدیریت پوکی استخوان است.
کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی تاکید کرد: از مصرف مواد غذایی کنسروی، فست فود، سرخ کردنی ها، مواد غذایی نمک سود، نوشیدنی‌های الکلی و کافئین باید پرهیز شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار