کد خبر: ۷۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 16 August 2015

انزلی - ایرنا - ایرج روغنچی فعال محیط زیست که سفرش را در حمایت از فک خزری از آستارا در شمال غربی گیلان با دوچرخه آغاز کرده امروز در بندرانزلی به جای سفرنامه از رنجنامه اش برای طبیعت کشور سخن گفت.

به گزارش ایرنا، این ورزشکار حامی طبیعت هشدار داد : اکنون فقط صحبت از نابودی فک خزری و ماهیان خاویاری نیست بلکه رودها و تالابها و جنگلهای هیرکانی و یخچالهای طبیعی کشور را نیز خطر نابودی تهدید می کند.

او با دریغ و درد از خشک شدن تالاب شادگان در جنوب خوزستان بعنوان یک فاجعه زیست محیطی و منشاء ایجاد ریزگردها در خوزستان یاد کرد.
این دوستدار طبیعت خاطرنشان کرد : ما همه چیزمان را از زمین و طبیعت بدست می آوریم اما نه تنها از آن حفاظتی انجام نمی دهیم بلکه به آن نامهربانی نیز می کنیم .
روغنچی با توجه دادن به این که زنجیره حیات تمامی زیستمندان خزر از ماهیان خاویاری و سفید گرفته تا فک خزری به هم متصل است هشدار داد : لطمه به یک موجود به معنای صدمه رساندن به تمامی آنها است.
وی با بیان این که بیشترین تلفات فک کاسپین در بخش شمالی خزر تحت حاکمیت روسیه و قزاقستان صورت می گیرد متذکر شد : در بخش جنوب خزر پسابهای صنعتی و انسانی و گرفتار شدن در تور ماهیگیران فکهای خزری را تهدید می کند .
وی با افسوس از این سخن گفت : که هنگام پیمایش این مسیر که یکی از زیباترین سواحل دنیا است به جای لذت بردن از ویرانی طبیعت از آلودگی شدید کناره جاده ها و جنگلها و چشمه ها خون دل خورده است .
روغنچی از گردشگرانی یاد کرد که به دل مهربان طبیعت می آیند و با خود خاطرات خوش می برند اما زباله هایشان را به جا می گذارند و از مردم خواست که طبیعت را بعنوان یک هدیه آسمانی حرمت بنهند و پاس بدارند .
وی خاطرنشان کرد : همانطور که از سفره غذای خودمان در مقابل آلودگی حشره ای مانند مگس مراقبت می کنیم باید از آلوده شدن طبیعت نیز خودداری کنیم .
روغنچی یادآور شد : پارسال ساحل کشورهای حاشیه خزر را رکاب زدم مردم همه این کشورها سواحلشان را پاک و زیبا نگه می دارند اما چه شده که ما ایرانیان با تمدن غنی خود آن را این گونه بی رحمانه آلوده می کنیم .
اکبر ایلدرم معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان در آیین استقبال و اهدای لوح تقدیر به این همیار سازمان محیط زیست با اشاره به کاهش جمعیت فکهای خزری در سالهای اخیر گفت : ماهی گیران با اطلاع رسانی هایی که شده اکنون حتی در صورت مشاهده فکهای زخمی یا گرفتار اطلاع رسانی و کمک می کنند .
معاون توسعه اداره کل شیلات گیلان نیز در این مراسم اظهار کرد همه بعنوان شهروند و مسوول باید در حفظ زیستمندان خزر تلاش کنیم .
مهدی واعظی با اشاره به این که فک خزری در مقطعی از سال میهمان ما است متذکر شد : شرایط نامناسب ، آلودگی و صید آنها تهدید می کند .
وی افزود : همانگونه که ماهی سفید را که در معرض تهدید بود با تکثیر و بازسازی توانستیم حفظ کنیم می توانیم با فرهنگسازی از فک کاسپین ، دریای خزر و طبیعت زیبایمان نیز حفاظت کنیم .
در خاتمه مراسم ایرج روغنچی سفرش را در طول ساحل جنوبی خزر از سر گرفت .
سفرهای او می تواند به جای سوگنامه ، سیاحتنامه هایی جذاب از آبی خزر و فکهایی که بازیگوشانه از آن سر بیرون می آورند ، از سواحل پاک و کودکانی که در آن قلعه های شنی می سازند ، رودهای زلال و پرآب و گلها و پروانه ها و پرندگان و انبوه جنگلهای سبز باشد، اگر.....
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار