کد خبر: ۷۶۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷ 10 July 2019
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت که دسترسی به مراکز ترک اعتیاد، اولویت دستگاه های مرتبط برای مقابله با اعتیاد و درمان افراد مبتلا در این استان است.

محمود رضا روحانی فر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: مطابق گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان، ۳۱ هزار و ۹۹۱ معتاد در ۱۵۶ مرکز درمان مستقیم اعتیاد با داروهای جایگزین، متادون درمانی می شوند.

به گفته وی علاوه بر مراکز درمان مستقیم اعتیاد با داروهای جایگزین، گلستان چندین مرکز دی. آی. سی (مراکز کاهش آسیب اعتیاد)، مرکز تی. سی (اجتماع مدار) ۳ سرپناه، مرکز تخصصی درمان اعتیاد کودکان زیر ۱۷ سال کشور و ۳۴ کمپ و مرکز اقامت میان مدت و یک مرکز نگهداری معتادین متجاهر دارد.

وی افزود: اکنون بیشترین امکانات برای درمان معتادان در استان به صورت سم زدایی است که سرمایه گذاری برای ماندگاری درمان این قشر، مهم ترین اولویت شورا است و با همکاری دستگاه های مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و اداره کل فنی و حرفه ای، در حال برنامه ریزی و گسترش آن هستیم.

روحانی فر اضافه کرد: نخستین خانه بین راهی (مرکز جامع توانمندسازی) استان خرداد سال جاری با ظرفیت ۳۰ نفر راه اندازی شده و آموزش لازم را به فرد مراجعه کننده برای بازگشت به زندگی عادی تا حداکثر چهار ماهه ارایه می دهد.

به گفته وی، این مرکز به آن دسته از معتادانی اختصاص دارد که سم زدایی شده و برای ماندگاری درمان خود و آلوده نشدن دوباره به اعتیاد، نیاز به خدمات دارند.

دسترسی به مراکز ترک اعتیاد اولویت دستگاه ها در گلستان است

*تشکل های مردم نهاد ظرفیت موثر برای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر

روحانی فر با اشاره به نقش موثر فعالیت تشکل های مردم نهاد برای مقابله با آسیب های اجتماعی مواد مخدر افزود: اکنون در این استان ۸۳ تشکل مردم نهاد در حوزه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر زیر پوشش شورای هماهنگی مبارزه بامواد مخدر فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: امروز تشکل های مردم نهاد ظرفیت بسیار با ارزش برای این شورا در زمینه اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر محسوب می شوند و می توانند کمک شایانی به این شورا در حوزه های فرهنگی، صیانت از خانواده، ماندگاری درمان و اشتغال افراد مبتلا به مواد مخدر در استان داشته باشند.

وی گفت: تشکل هایی که تمایل به همکاری با شورای مبارزه با مواد مخدر استان دارند می توانند از طریق فرمانداری شهرستان های محل فعالیت خود با این شورا ارتباط برقرار کنند.

*مقابله با عرضه مواد مخدر گلستان اولویت اصلی است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان گفت: مقابله با عرضه مواد مخدر در این استان شمالی اولویت اصلی مبارزه توسط دستگاه های مرتبط به شمار می رود.

روحانی فر افزود: تاکنون پشتیبانی خوبی توسط دستگاه های مرتبط با امر مقابله با عرضه مواد مخدر در استان و ناامن کردن منطقه برای فعالیت قاچاقچیان صورت گرفته که کشف حدود ۱۵ تن انواع مواد مخدر در سال گذشته از جمله آنها است.

به گفته وی اکنون در استان گلستان ۱۵ ورودی مواد مخدر شناسایی شده وجود دارد.

طبق آخرین شیوع شناسی اعتیاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشوردر سال ۹۴، میانگین نرخ شیوع اعتیاد در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال در کشور ۵.۳ درصد بوده و این رقم در گلستان ۱۳.۸۱ درصد است.

مطابق این آمار، ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت گلستان بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال معتاد هستند.

گلستان واقع در شمال کشور، از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار