کد خبر: ۷۵۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 03 June 2019
اعتراض داروسازان بي داروخانه مازندران به تعيين دستمزد

جمعي از داروسازان مازندراني از آنچه كه تعيين نرخ دستمزد مسئولان فني غير موسس داروخانه هاي استان بدون حضور نمايندگان آنان و كمتر از ساير استان ها ناميدند ، انتقاد كردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين داروسازان با ارسال نامه اي به معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي مازندران ، معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي بابل و شوراي هماهنگي و اعضاي انجمن داروسازان مازندران بر ضرورت اصلاح رويه تعيين دستمزد و احقاق حقوق داروسازان مسئول فني داروخانه ها يا داروسازان غير موسس تاكيد كردند. 
در اين نامه نوشته شده است : ما داروسازان مسئول فني كه بيشترين بار مسئوليت علمي و سلامتي مردم در داروخانه ها و شركت هاي استان را بر عهده داريم معتقديم با توجه به اوضاع اقتصادي كشور و افزايش نرخ تورم، منطقي به نظر مي رسد كه ميزان رشد فوق العاده هاي شغلي و مزايا همچون حق نظارت مانند حقوق پايه حداقل 36.5 درصد افزايش يابد. 
نويسندگان نامه با اعلام اين كه نرخ مصوب انجمن داروسازان استان براي سال 98 شايسته نيست ، تاكيد كردند كه دستمزد تعيين شده نه تنها در بين جامعه پزشكي هم تراز در پايين ترين جايگاه حقوقي و معيشتي قرار دارد ، بلكه در بين جامعه داروسازان كل كشور هم يكي از كمترين نرخ هاي مصوب است كه باعث فشار اقتصادي و روحي به داروسازان مسئول فني شده و بر كيفيت عملكرد آنان و تمركز بر سلامتي بيماران تاثير سوء خواهد داشت. 
داروسازان بي داروخانه مازندران همچنين از انجمن داروسازان استان انتقاد كردند و مدعي شدند كه اين انجمن به علت اين كه تمامي اعضاي آن را داروسازان داروخانه دار تشكيل مي دهند ، در تعيين دستمزد عملا منافع خودشان را بر داروسازان بي داروخانه كه به عنوان مسئول فني غيرموسس شناخته مي شوند ترجيح دادند. 
نويسندگان نامه با اعلام اين كه تضاد منافع تعيين دستمزد داروسازان غيرموسس توسط داروسازان موسس به عنوان متولي امر جاي نگراني فراوان دارد ، هشدار دادند : رويه انجمن داروسازان مازندران چه آگاهانه و چه غير آگاهانه باعث شده تضاد و انشقاقي در بدنه اين جامعه وارد شده و آرام آرام داروسازان موسس را در مقابل داروسازان مسئول فني قرار داده و اين بدبيني رو به افزايش است كه در دراز مدت قطعا اعتماد و سرمايه اجتماعي بين اقشار اين صنف را از بين برده و آسيب هايش در ساليان آينده مي تواند جامعه نحيف داروسازان را بيش از گذشته از هم گسيخته و آسيب پذير نمايد. 
داروسازان بي داروخانه در پايان اين نامه خواستار پيگيري و بازنگري در نرخ دستمزد سال 98 شدند. 
** پايين ترين نرخ در كشور 
نماينده تشكل داروسازان بي داروخانه يا مسئول فني مازندران در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت : انجمن داروسازان استان مازندران كه يك انجمن صنفي است در پي توافقي با دانشگاه علوم پزشكي مازندران در چند سال قبل، هماهنگ با ديگر استان ها نرخ دستمزد براي دكتر داروسازي را كه به عنوان مسئول‌ فني در داروخانه هاي خصوصي و دولتي استان مشغول به كار هستند ، مصوب مي كند. 
محمد محمدطاهري افزود : اما ماجرا از آنجا شروع مي شود كه تمام اعضاي انجمن و هيات‌ مديره اين انجمن ، خود صاحبان داروخانه و سرمايه هستند و در اين نرخ ‌گذاري هميشه نگاهشان معطوف به منافع خودشان يعني موسسان داروخانه است و داروسازاني كه هنوز از خود داروخانه ندارند و به عنوان نيروي مسئول فني در داروخانه‌ ها كار مي كنند ، مورد ناعدالتي قرار مي گيرند. 
وي با اعلام اين كه بيش از نيمي از جامعه داروسازي استان مازندران را مسئولان فني غير موسس تشكيل مي دهند ، گفت : اين تضاد منافع اعضا با متولي بودن اين انجمن جاي نگراني فراوان دارد و تصميمات انجمن كه كاملا مدافع حقوق داروخانه داران و به ضرر مسئولان فني غيرموسس است باعث شد ثابت شود اين نگراني ها بي‌ مورد نبوده است. 
** افزايش درآمد داروخانه 
عضو تشكل داروسازان مسئول فني مازندران با بيان اين كه در سال گذشته به ازاي هر نسخه سه هزار و 500 تومان حق‌ فني سهم داروخانه ها بود كه جداي از سود فروش دارو محاسبه مي شد ، گفت: ولي امسال با پيشنهاد وزارت بهداشت و تاييد دولت، حق فني براي نسخه‌ها به ازاي تعداد اقلام دارويي موجود در نسخه به طور متوسط تا پنج هزار تومان تصويب شد. 
وي افزود : متاسفانه با وجود افزايش درآم داروخانه داران ، اما انجمن داروسازان مازندران با بهانه هاي واهي از جمله اين كه استان مازندران خوش آب و هواست و داروخانه ها سود ندارند حقوق مسئول‌ فني را به كمترين ميزان در كل استان هاي كشور رساندند و نرخي كه تعيين كردند حتي از ميانگين نرخ كشوري و كف قيمت حقوق كه براي استان تهران است كمتر است. 
محمدطاهري گفت: طنز تلخ اينجاست كه انجمن داروسازان مازندران عنوان مي كند داروخانه‌ها در مازندران سود بالا ندارند و افزايش معقول و مطابق ميانگين كشوري حقوق مسئول فني براي آنها ميسر نيست ، اما قيمت مجوز تاسيس داروخانه در استان مازندران بالاترين نرخ در كل كشور را دارد. 
وي توضيح داد : فقط مجوز يك داروخانه در مازندران به قيمت ميانگين حدود 1.4 ميليارد تومان خريد و فروش مي شود و اين فقط قيمت مجوز تاسيس است و قيمت ملك و قيمت داروها و اجناس موجود در آن جداست. 
اين داروساز گفت : تلخ تر و جالب تر اين كه يك داروساز جوان و تازه فارق التحصيل شده حداقل بايد حدود ۱۸ سال در صف تاسيس بايستد تا مجوز داروخانه دريافت كند ، اما داروسازان قديمي‌ تر و صاحبان داروخانه اين مجوز را به رايگان گرفتند و همين مجوز رايگان كه چندين سال پيش دريافت كردند الان به قيمت حداقل يك و نيم ميليارد تومان مي فروشند. 
محمدطاهري با بيان اينكه دستمزد داروسازان مسئول فني در تهران هفت و نيم ميليون تومان ، در تبريز هشت و نيم ميليون تومان، در اهواز هفت ميليون و 900 هزار تومان و در اردبيل هشت ميليون تومان است ، گفت : انجمن داروسازان مازندران اين رقم را در استان ما هفت ميليون تومان اعلام كرده در حالي كه پايين ترين نرخ دستمزد متعلق به استان تهران هفت و نيم ميليون تومان است.
** نشست مشورتي براي رفع مشكل 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي مازندران هم در اين زمينه به خبرنگار ايرنا گفت : تعيين دستمزد مسئول فني داروخانه جزو وظايف معاونت غذا و دارو نيست و اين رقم بر اساس شاخص هايي تعيين مي شود. 
محمدرضا شيران با بيان اينكه انجمن داوسازان موسس و تشكل مسئولان فني داروخانه ها در زمينه تعيين قيمت دستمزد با هم به توافق مي رسند، افزود : اين 2 گروه، تفاوت نظر فاحش ندارند و بحث هاي آنها به هم نزديك است و قرار است هفته آينده نشستي با هر 2 گروه داشته باشيم تا مشكل حل شود. 
وي ادامه داد : اين مساله، بحثي صنفي است و معاونت غذا و دارو نمي تواند براي تعيين دستمزد، ورود كند و مستقل نظر دهد و اقدامات ما در راستاي مشاوره و راهنمايي است تا حقوق هر 2 طرف قضيه محقق شود. 
اين مسئول با بيان اينكه تعيين دستمزد مسئول فني داروخانه در هر استان متفاوت است و حتي ممكن است در شهرهاي مازندران هم اين شاخص ها يكسان نباشد، گفت : دستمزد بر اساس پارامترهاي هر استان تعيين مي شود. 
شيران با اشاره به اينكه در حوزه دانشگاه علوم پزشكي مازندران 500 داروخانه فعال است ، ادامه داد: 94 داروخانه بيش از سهميه استان، مجوز صادر كرده ايم. 
مازندران داراي دو دانشگاه علوم پزشكي يكي با نام دانشگاه علوم پزشكي مازندران و ديگر دانشگاه علوم پزشكي بابل است كه به صورت مستقل عمل مي كند. 
شيران گفت : دولت به دنبال ارائه خدمات بيشتر در سطوح مختلف است و با تغييراتي كه در وزارتخانه اتفاق مي افتد مانند نسخه پيچي الكترونيك و نسخه نويسي الكترونيك به سمت گسترش اين خدمات هستيم. 
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه تلاش اين مجموعه هم بر گسترش اين خدمات بويژه در سطوح روستايي است و گام هايي در اين زمينه برداشته شده است ، افزود: در چند نقطه شهرستان نور و در روستاهاي فريم، سنگده و محمد آباد شهرستان ساري با اين هدف، از طريق بخش خصوصي داروخانه هايي تاسيس شده چرا كه اين روستاها جمعيت شناور قابل ملاحظه دارند ضمن اينكه جمعيت بومي اين روستاها هم قابل توجه است. 
** پاسخ نمي دهم 
خبرنگار ايرنا براي دريافت نظر انجمن داروسازان مازندران با مسئول اين انجمن دكتر فريبرز تيرگر طبري هم تماس تلفني گرفت كه وي حاضر به پاسخگويي نشد. 
وي با اظهار اين كه موضوع طرح شده تنها يك خواسته صنفي است و خبرنگاران نبايد ورود كنند ، در نهايت هرگونه اظهار نظر در اين باره را به ملاقات حضوري با همراه داشتن كارت شناسايي خبرنگاري و نامه داروسازان مسئول فني يا غير موسس مشروط كرد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار