کد خبر: ۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۱ 23 February 2015
آرزو و شوق دریافت سرپناه برای بسیاری از دریافت کنندگان مسکن مهر، اینک با نبود زیر ساخت های مناسب برای زندگی، به دلمشغولی روزمره ساکنان این مجتمع ها تبدیل شده است.
ساکنان مسکن مهر مازندران، خسته از نبود خدمات اولیه
کمبود یا نبود زیر ساخت های لازم همچون جاده، مراکز خرید، مدرسه، فضای سبز، آب، برق، گاز، مراکز درمانی، بهداشتی و سیستم جمع آوری مناسب فاضلاب از جمله مشکلاتی است که برخی مجتمع های مسکن مهر در مازندران با آن مواجه اند.

ساخت 62 هزار و 492 مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت جزو تعهدات استان مازندران بود که از این تعداد تاکنون 36 هزار و 700 واحد مسکن مهر ساخته و تحویل متقاضیان شده است.

تکمیل 90 درصد پروژه های باقی مانده در شش ماه نخست سال آینده از جمله وعده های مسوولان ارشد استان مازندران بوده که قرار است با افزایش تسهیلات پرداختی به این واحدها بهره برداری از این مجتمع های مسکونی فراهم شود.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از واحدهای مسکونی مهر مازندران نشان می دهد که بسیاری از این واحدها با مشکلات جدی کمی امکانات زیر ساختی مواجه هستند که موجب انتقادات بسیاری از ساکنان این مجتمع ها شده است.

مسکن های مهری که اغلب در حاشیه شهرها و یا در روستاها ساخته شدند حتی از راه به عنوان ابتدایی ترین زیر ساخت برای سکونت برخوردار نیستند و ساکنان مجبور به تردد از زمین های نامناسب و گِلی هستند.

دوری از جاده و همچنین نداشتن راه دسترسی مناسب باعث شده تا خودروهای مسافری رغبتی برای انتقال افراد به این مجتمع های مسکونی نداشته باشند و ساکنان این واحدها برای تردد مجبور هستند ضمن طی مسافت زیاد، هزینه بیشتر نیز بپردازند.

به دلیل نبود سیستم مناسب جمع آوری فاضلاب، مجتمع های مسکونی با مشکل بالا آمدن سریع فاضلاب ها و بوی تعفن ناشی از این مساله نیز مواجه هستند.

در نقشه و طراحی مسکن مهر، ایجاد مراکز و فروشگاه های خرید برای ساکنان پیش بینی نشده که سبب شده است مردم برای تهیه مایحتاج زندگی روزمره خود مجبور به صرف هزینه برای تردد به مسیرهای دورتر برای دسترسی به مراکز خرید باشند.

آنچه بیشتر کمبود و نبود آن در مجتمع های مسکن مهر مازندران به چشم می آید، نبود مدرسه به عنوان اصلی ترین امکانات برای زندگی است.

هرچند در نقشه برخی از مجتمع های مسکن مهر مازندران ایجاد فضای سبز، تفریحی، بهداشتی و درمانی لحاظ شده ولی به دلیل تعلل پیمانکاران این طرح ها اجرایی نشده است.

ر -احسانی یکی از ساکنان مسکن مهر 152 واحدی جویبار از فاضلاب به عنوان یکی از مشکلات اساسی ساکنان این مجتمع نام برد و ادامه داد: به دلیل نامناسب بودن فاضلاب ها، بعد از کوچکترین استفاده ساکنان از آب آشپزخانه، چاه فاضلاب پر می شود.

وی ادامه داد: پرشدن فاضلاب ها و جاری شدن آب علاوه بر انتشار بوی تعفن شدید، تردد را برای ساکنان با مشکل مواجه کرده است.

علی صادقی یکی از دریافت کنندگان مسکن مهر 152 واحدی جویبار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: منازل مسکونی این مجتمع پس از ماهها پرداخت اقساط تسهیلات توسط متقاضیان، به آنها تحویل داده شد.

وی با اشاره به این که پیمانکار با وجود دریافت مبالغ بیشتر از قرارداد خدمات و امکانات متناسب با آن فراهم نکرده است، ادامه داد: پیمانکار به وعده های خود در روند اجرای این پروژه عمل نکرده است.

وی افزود: امکانات رفاهی این مجتمع تنها در حد ساختن خانه است و امکانات رفاهی و خدماتی نظیر فروشگاه، مدرسه، درمانگاه و فضای سبز لحاظ نشده است.

عضو هیات مدیره مسکن مهر رکابدارکلای قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نبود فضای سبز، مراکز آموزشی و خرید را از جمله نواقص این مجتمع نام برد و ادامه داد: نبود این مراکز باعث شده تا اهالی مجبور به طی مسیر طولانی تا شهر برای استفاده از این خدمات باشند.

احمد صادقی افزود: در حالی که سکونت 200 خانوار در یک منطقه که جمعیت حداقل حدود یکهزار نفری را در بر می گیرد، ایجاد چنین فضاهایی ضروری است.

رییس هیات مدیره مسکن مهر رکابدارکلای قائمشهر گفت: 200 واحد از 260 واحد این پروژه به متقاضیان واگذار شده است که البته با نواقص و کمبودهایی مواجه هستند.

محسن میرزایی ادامه داد: تعلل پیمانکار و تاخیر در ساخت این پروژه، افزایش قیمت مصالح و ابزار ساختمانی تحمیل هزینه بیشتر برای ساخت را ایجاد کرد.

وی همچنین افزود: برخلاف قرارداد منعقد شده، پیمانکار از لوازم ساختمانی و تاسیساتی مناسب و با کیفیت در ساخت این پروژه استفاده نکرده است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تایید وجود نواقصی در ساخت واحدهای مسکن مهر مازندران، طولانی شدن مدت اجرا و افزایش هزینه ها را عاملی در کوتاهی پیمانکاران این طرح ها اعلام کرد.

مهران مهردادی گفت: با افزایش قیمت مصالح، ساخت واحدهای مسکن مهر برای پیمانکاران توجیه اقتصادی نداشت و آنان برای تکمیل طرح و کاهش هزینه ها به استفاده از مصالح نامرغوب و بی کیفیت و یا عملی نکردن تعهدات روی آوردند.

وی با اشاره به این که آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی منابع تامین هزینه ساخت مجتمع های مسکونی مهر است، ادامه داد: دیر پرداخت کردن آورده اعضا در برخی پروژه های مسکن مهر نیز در کندی روند اجرای این طرح ها تاثیر گذاشته است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران در خصوص اجرای مسکن مهر در حاشیه شهرها و روستاها گفت: به دلیل کمبود زمین در مناطق شهری، اجرای این طرح ها با تامین زیرساخت های لازم در حاشیه شهرها مدنظر قرار گرفت.

وی ایجاد زیرساخت جاده و فاضلاب را یکی از مطالبات ساکنان دانست و ادامه داد: متاسفانه به دلیل هزینه های بالا، برخی پیمانکاران در اجرای این زیر ساخت ها کوتاهی کردند.

مهردادی همچنین گفت: ایجاد این زیر ساخت ها نیازمند دریافت هزینه بیشتر از قرارداد است تا کارها انجام شود.

وی با اشاره به این که برنامه ای برای رفع نواقص واحدهای مسکن مهر به بهره برداری رسیده وجود ندارد، ادامه داد: تکمیل دیگر طرح های مسکن مهر با نظارت مستمر اداره کل راه و شهرسازی مازندران انجام می شود تا نواقصی وجود نداشته باشد.

مهردادی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل طرح های مسکن مهر در کشور اشاره کرد و گفت: تکمیل 90 درصد این پروژه ها در شش ماه نخست سال آینده برنامه ریزی شده است.

وی همچنین از برنامه این وزارتخانه برای افزایش پرداخت تسهیلات به واحدهایی با پیشرفت بیش از 70 درصد به عنوان تدبیر دیگر برای اتمام این پروژه ها نام برد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران ادامه داد: به هر واحد مسکن مهر 300 میلیون ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد در حالی که پیش از این میزان تسهیلات پرداختی بین 200 تا 250 میلیون ریال بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با تایید وجود نواقص در واحدهای مسکن مهر استان گفت: مسکن مهر به عنوان طرح های مشکل دار باقی مانده از دولت گذشته است که مسایل آن یک شبه رفع نمی شود.

سید علی نبییان ادامه داد: برخی از پروژه های مسکن مهر مازندران اشکالات زیادی دارند که بررسی و مدیریت رفع این مشکلات زمان بر است.

وی نیاز به تامین منابع مالی بیشتر را یکی از راهکارها برای رفع مشکلات مسکن مهر برشمرد و افزود: به همین منظور منابع مالی و تسهیلات پروژه های مسکن مهر به 250میلیون ریال افزایش یافت تا روند رفع مشکلات این مجموعه تسریع یابد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار