کد خبر: ۷۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۳ 10 August 2015

به گواه تاریخ، هر جا خون شهیدی جوشیده، تحرک و پویایی، به مثابه امواجی خروشان، رکود و ایستایی را در مرداب‌های روزمره زندگی، از میان برده‌است. روز خبرنگار مصداق بارز این جوشش و پویایی است. با گذشت 17 سال از شهادت شهید محمود صارمی، خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف، باید اذعان کنیم که شهادت این خبرنگار مجاهد و روشن‌ضمیر، نقش بسیار موثری در تحقق پایگاه اجتماعی اصحاب خبر داشته‌است.

خبر و خبرنگاری در جامعه ایرانی، در قیاس با سایر جوامع توسعه‌یافته، امر زیاد باسابقه‌ای نیست. از حدود 140 سال پیش که نخستین روزنامه کشور آغاز به کار کرد، نقش اصحاب خبر و رسانه، همواره در جامعه مورد توجه بود؛ اما این خون شهید صارمی بود که این نقش را برجسته و پررنگ کرد.

نامگذاری روز شهادت این مجاهد فرهنگی، به عنوان «روز خبرنگار» در تقویم رسمی کشور، باعث شد نام و رسالت خبرنگاران همزمان با 17 مرداد هر سال، مورد تاکید و تکریم واقع شود. به این ترتیب، عموم مردم که شاید تنها تصوری دور از ذهن، از حرفه خبرنگاری دارند، دریافتند که خبرنگاری، نه یک شغل و حرفه برای تامین خوراک خبری روزنامه‌ها و سایت‌ها، بلکه یک رسالت ارزشمند و فاخر در معرفت‌افزایی و تنویر پایگاه فکری جامعه است. بعلاوه، با این نامگذاری، دشواری‌های خاص خبرنگاری نیز از فرصت‌های مختلف رسانه‌ای مطرح شد، تا عموم مردم بدانند حرفه خبری، در کنار جذابیت‌های خاص خود، چه سختی‌های عجیبی دارد. مضاف بر این، همه‌ساله، در فرصت‌های مختلف بزرگداشت این روز، مطالبات صنفی و دغدغه‌های فکری این قشر نیز عنوان می‌شود؛ و این امر -اگرچه هنوز تارسیدن به نقطه رضایت‌بخش، فرسنگ‌ها فاصله دارد- اما گام مهم و مغتنمی به شمار می‌رود.

امروز، به واسطه رسالت خبری خبرنگاران، عموم مردم از تحولات و رویدادهای ریز و درشت محلی، ملی و بین‌المللی خبر دارند، اما چه تلخ است که منشا این اطلاع‌رسانی –که همان خبرنگاران و مجاهدان گمنام عرصه خبر هستند- کمتر برای عموم مردم شناخته‌شده‌اند.

با نگاهی کوتاه به روند توسعه و عمران شهری، می‌توان گفت بخش قابل‌توجهی از این روند، مدیون پیگیری‌های جامعه خبری است. در واقع، ارتباط مستقیم و بی‌واسطه خبرنگاران با عموم شهروندان و پایگاه اجتماعی این قشر، یکی از منابع مهم و ارزشمند کارشناسان و مدیران شهری، در نیازسنجی و اولویت‌بندی محورهای توسعه و عمران شهر است. به این ترتیب، طبیعی است که این نقش، اگر ریشه در نیازهای شهر و شهروندان داشته باشد، شهر را در مسیر اصلی توسعه خود قرار خواهد داد؛ اما اگر آلوده به هیجانات ذاتی عرصه خبر و حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد شود، حرکت منطقی عمران و آبادانی شهر را تحت‌تاثیر سوء خود قرار خواهد داد.

در این میان، آن‌چه بدیهی است این است که خوشبختانه در مسیر مدیریت شهری تبریز، همراهی ارزنده اصحاب رسانه، همواره پشتیبان برنامه‌های توسعه و عمران بوده‌است.

به عنوان یکی از خادمان فرهنگی و رسانه‌ای در مجموعه مدیریت شهری تبریز، فرا رسیدن 17 مرداد، روز خبرنگار را صمیمانه تبریک گفته و حتم دارم که با وجود جوانان پویا، سرزنده و دلسوز در حوزه خبری این شهر، تبریز عزیزمان، آینده‌ای زیبا و درخشان، پیش رو دارد؛ انشاءالله.

میراعتماد عمادی

مدیرکل روابط‌عمومی و بین‌الملل شهرداری تبریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :