رییس سازمان جهاد کشاورزی قم:
رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: تغییر الگوی کشت و بهینه سازی مصرف آب در دستور کار این سازمان قرار دارد.
کد خبر: ۷۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳ 10 August 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی قم، محمدرضا طلایی در دیدار مدیران جهاد کشاورزی با استاندار قم با بیان اینکه بخش عظیمی از اشتغال و تولیدات استان را بخش کشاورزی به خود اختصاص داده است، افزود: سال گذشته حدود دو هزار و 500 هکتار از اراضی کم بازده قم را حذف کردیم، به طوری که 10 هزار و 746 هکتار اراضی زیر کشت گندم را به هشت هزار و 240 هکتار کاهش دادیم، ولی عملکرد نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه امسال شاهد افزایش 25 تا 30 درصدی عملکرد نیز بودیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 17 درصد مصرف آب را در بخش کشاورزی قم کاهش دادیم، تصریح کرد: برنامه ما برای سه سال آینده این است که با کاهش 10 هزار هکتار سطح زیر کشت راندمان آب را که در حال حاضر 35 درصد است به 65 درصد برسانیم. 

طلایی به اعتبارات مناسبی که در حوزه بهینه سازی مصرف آب به قم اختصاص پیدا کرده اشاره کرد گفت: در سفر هیات دولت به استان قم 12 میلیارد تومان برای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده و با پیگیری های صورت گرفته آخرین ابلاغی که در این خصوص به استان قم شده بیش از 22 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده که رقم بسیار قابل توجهی است. 

وی به موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز اشاره کرد و از استاندار خواست تا در این زمینه مجموعه جهاد کشاورزی را کمک کند.

وی در ادامه به موضوع ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: در خصوص ایجاد صنایع تکمیلی به چند موضوع مهم از جمله ایجاد اشتغال و کم آب بر بودن توجه ویژه شده است و در نظر داریم بتوانیم در کنار هر روستایی یک صنایع تبدیلی ایجاد کنیم تا ضمن ایجاد اشتغال، ارزش افزوده تولیدات بخش کشاورزی که در همان روستا وجود دارد را با استفاده از صنایع تبدیلی بالا ببریم. 

طلایی احداث شهرک های کشاورزی و گلخانه ای را نیز از جمله اولویت های جهاد کشاورزی قم اعلام کرد و بیان داشت: به دلیل محدودیت های آبی که در استان وجود دارد، احداث شهرک های گلخانه ای می تواند بسیار موثر باشد، در حال حاضر 40 هکتار گلخانه در استان قم وجود دارد که از این میزان 21 هکتار در داخل سه شهرک گلخانه ای استان و 18 هکتار بیرون شهرک می باشد. 

وی در ادامه گفت: 100 هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان قم شناسایی شده است که از این میزان 70 هزار هکتار زیر کشت محصولات مختلف زراعی و باغی قرار دارد. 

وی با اشاره به اینکه از لحاظ کیفیت پسته در رتبه دوم کشور قرار داریم، ادامه داد: در خصوص کشت پسته طی چند سال گذشته با ایجاد هشت هزار و 500 هکتار باغ پسته توانسته ایم جایگاه اول کشور را به دست بیاوریم.

طلایی اضافه کرد: در حال حاضر حدود پنج هزار هکتار باغ انار در استان قم داریم و در مناطق سردسیری هم باغات فندق و گیلاس وجود دارد که برخی از آنها مانند فندق وشنوه دارای شهرت ملی است. 

وی با اشاره به اجرای طرح تولید محصول سالم و ارگانیک در استان قم گفت: این طرح در هفت هزار هکتار از اراضی قم اجرا شده و توانستیم رتبه دوم کشور را به دست بیاوریم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت مناسب استان قم در حوزه دام، گفت: دو درصد گوشت سفید، دو درصد شیر خام، پنج درصد گوشت قرمز و هفت درصد تخم مرغ کشور در استان قم تولید می شود که بیش از 65 درصد تولیدات محصولات دامی قم مازاد بر نیاز استان است که به استان ها و کشورهای دیگر صادر می شود. 

وی با اشاره به اینکه پنج مجتمع دامی در استان قم وجود دارد، افزود: سه مجتمع بزرگ دامی در استان قم فعالیت دارند که یکی از آنها مجتمع دامشهر است که در کشور یک استثنا است و بیش از یک هزار واحد دامداری در این مجتمع مستقر می باشند. 

طلایی اضافه کرد: به رغم اینکه این مجتمع یک ظرفیت بسیار بزرگ برای تولیدات دامی در استان قم است، می تواند یک خطر بسیار بزرگ هم باشد که در این زمینه تلاش های بسیار خوب همکاران ما در اداره کل دامپزشکی بسیار مثمر ثمر بوده و تا به امروز شاهد مشکل خاصی در این مجتمع نبوده ایم. 

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در محصول تخم مرغ اعلام آمادگی کردیم که تنظیم بازار کشور را بر عهده بگیریم، افزود: در این خصوص طرحی به وزارتخانه ارسال شده که در حال بررسی است و وزیر جهاد هم تاکید کرده که این موضوع اجرایی شود. 

وی بیان داشت: در گذشته تنظیم بازار در اختیار سازمان جهاد کشاورزی نبود و ما فقط دنبال تولید و افزایش آن بودیم، اما امروز تنظیم بازار نیز به جهاد کشاورزی واگذار شده و ما باید هم تولید کنیم و هم بازار را تنظیم کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم تصریح کرد: در حال حاضر جلوی تولید را نمی توانیم بگیریم به دلیل اینکه سرمایه گذاری بسیار زیادی در این حوزه صورت گرفته، لذا باید بتوانیم با تنظیم بازار و صادرات تولید را مدیریت کنیم.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع شیلات نیز اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته در استان قم در خصوص شیلات کارهای بسیار خوبی صورت گرفته و رتبه های بالایی هم در سطح کشور داریم به طول مثال در خصوص تولید خاویار در کشور به عنوان یک استثنا مطرح هستیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار