تابناک : رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تولد فرزندان به شیوه سزارین و تغذیه نوزادان با شیر خشک بیشترین آسیب را به سلامت جسمی و روانی مادران وارد می کند.
کد خبر: ۷۳۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰ 07 August 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی حسن طاهر احمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در همایش تخصصی تغذیه با شیر مادر در اراک، گفت: شیر مادر در ابعاد سلامت جسمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مزیت هایی دارد که با هیچ شیر و تغذیه ای از نظر کامل بودن ویتامین ها قابل مقایسه نیست.

وی اظهار کرد: شیر خشک هایی که از شیر گاو و بز تهیه می شود از برخی خاصیت ها و عامل های تغذیه ای برخوردار نیستند و هیچ شیری تاکنون تولید نشده که به شیرمادر از نظر غنی بودن موادغذایی مورد نیاز بدن نوزاد نزدیک باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در کشورهای پیشرفته 70 درصد مادران فرزندان را با شیر خود تغذیه می کنند، اما در کشورهای آسیایی و آفریقایی 50 درصد مادران شیر خود را به کودک می دهند و در کشور ما نیز 35 درصد مادارن، تغذیه با شیر خود را برای رشد فرزند انتخاب کرده اند.

وی ادامه داد: با وجود توصیه های دینی و مباحث ثابت شده علمی همچنان خانواده ها به جایگاه پرمزیت تغذیه نوزاد با شیر مادر آگاه نیستند و شیر خشک را جایگزین شیر مادر می کنند.

دکتر طاهراحمدی گفت: 200 تا 300 مزیت برای مصرف شیرمادر شناسایی شده که کودکان و نوزادان را در برابر انواع بیماری ها بیمه و واکسینه می کند.

وی توضیح داد: اولین واکسنی که به نوزاد زده می شود توسط مجموعه بهداشتی و درمانی نیست، بلکه آغوزی است که در نخستین ترشح شیر از سینه مادر خارج می شود که به علت خرافات در سال های گذشته این ماده پرمغذی هدر داده می شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: 20 درصد علت مرگ و میر نوزادان که در کشورهای جهان سوم روی می دهد به علت بیماری های ناشی از اسهال و استفراغ ناشی از تغذیه نشدن با شیر مادر است.

وی اظهار داشت: در مباحث علمی ثابت شده است بچه هایی که با شیر مادر تغذیه می شوند از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند که به روند داشتن زندگی شاداب و سالم آنان در سالهای آینده کمک شایانی می کند.

دکتر طاهراحمدی بیان کرد: کاهش سرطان سینه، جلوگیری از شکستگی استخوان ران، احساس رضایت، کاهش اضطراب، کمک به اقتصاد خانواده و کنترل فشار و قند خون بخش دیگری از مزیت های فراوان تغذیه با شیر مادر را شامل می شود.

وی عنوان داشت: خداوند نعمت شیر نوزاد را به رایگان قبل از وضع حمل برای تغذیه کودک به مقدار مطلوب در سینه مادر پیش بینی کرده است و زیبنده نیست از این موقعیت منحصر به فرد استفاده درست نشود.

حجت الاسلام والمسلمین صفر قربان پور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز در این همایش آیاتی از قرآن کریم و احادیث درباره اهمیت وضع حمل، بارداری، تولد و شیردادن به کودک را برای شرکت کنندگان بیان کرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار