معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه طبق قانون اساسی شورا جایگاه و مسئولیت ویژه‌ای در جامعه برعهده دارند، گفت:‌قانون و اختیارات شوراهای روستایی در کشور باید بازنگری شود.
کد خبر: ۷۲۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 06 August 2015
به گزارش تابناک یزد،رضوی معاون توسعه و امور مناطق محروم کشور امروز در هجدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد، با بیان اینکه محرومیت در کشور ما به ارزش تبدیل شده است، اظهار کرد: امام فرمودند که راه و رسم و وظیفه اصلی ما محرومیت زدایی در کشور است.

 وی با بیان اینکه امسال وضعیت روستاهای کشور از نظر آب شرب بدتر شده است، افزود: بالای 6 هزار و 500 روستای کشور در سال گذشته با تانکر آب رسانی شدند و این عدد به بالای 7 هزار روستا می‌رسد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به استقبال محدود افراد روستایی از حضور در شوراها، خاطرنشان کرد: روستاییان کمتر داوطلب حضور در شوراها می‌شوند و این به دلیل برخی از مشکلاتی است که اکنون برای شوراییان روستایی وجود دارد.

وی افزود: روستاییان برای شرکت در جلسات شورای روستاها حق الجسه دریافت نمی‌کنند و باید برای تغییر این اتفاق، برنامه ریزی شود.

رضوی با تاکید بر جایگاه رفیع شوراها در ایران، اظهار کرد: با توجه به اصل 101، 102 و 103 قانون اساسی، شوراییان از جایگاه رفیعی برخودار بوده و مسئولیت‌های خطیری را بر عهده دارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه باید مسئولیت کارهای عمرانی شوراها به دهیاران واگذار شود، اذعان کرد: در حال حاضر پیمانکاران برای فعالیت در روستاها از سوی دهیاران انتخاب نمی‌شوند و همین موضوع سبب شده نقش دهیاران کاهش پیدا کند.

رضوی با تاکید بر اینکه خدمت به شوراها تنها فراهم کردن نیازهای اولیه روستاها نیست، گفت: باید به این موضوع توجه شود که تنها خدمت به شوراها به موضوعاتی از قبیل آب رسانی، برق رسانی و آسفالت روستاها ختم نمی‌شود و باید برای توسعه روستاها برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای روستاییان و مطابقت نداشتن آن با درامد‌های ان‌ها، اظهار کرد:‌ بر اساس آمار مرکز آمار، در 22 استان کشور هزینه خانوارهای روستایی با درآمد‌های آن‌ها مطابقت ندارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به تبعیض‌های قائل شده میان روستاها و شهرها، تصریح کرد: در حال حاضر ساکنان روستاهای سراسر کشور از بسیاری از امکانات اولیه نیز محروم هستند و حتی در 70 درصد روستاهای ایران سند مسکونی برای خانه‌ها صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به طرح جدید دولت تدبیر و امید برای کمک به توسعه روستاها اظهار کرد: بر اساس طرحی جدید، مقرر شده اگر اعضای حاضر در روستاها نسبت به راه اندازی تعاونی اقدام کنند، به هر میزان که روستاییان آورده بیاورند، به همان اندازه و تا سقف 500 میلیون تومان به آن‌ها وام پرداخت خواهد شد.

رضوی ادامه داد: این وام‌ها با نرخ کارمزد 3 درصد خواهد بود و افراد برای دریافت آن تنها می‌توانند با کارت یارانه‌ای خود اقدام کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در خصوص بازپرداخت این وام‌ها خاطرنشان کرد: افراد بعد از دریافت این وام، دوسال از پرداخت مبالغ این وام‌ها معاف بوده و در سال سوم نیز به آن‌ها تنفس داده خواهد شد و پس از آن به مدت 5 سال افراد باید باز پرداخت این وام‌ها را بپردازند.

وی تاکید کرد: شورای عالی استان‌ها باید در راستای ساماندهی روستاها اقدام کرده و ما نیز در این زمینه به آن‌ها کمک خواهیم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار