«یبوست» مشكل جدی سلامتی است كه اگر به طور صحیح درمان نشود می تواند در طولانی مدت زمینه ساز بیماری های مختلف گردد. با این حال، نخستین نكته در این باره پرهیز از مصرف داروهای ملین است زیرا روده ها را تحریك می كند و برای فلور روده ای مضر است. در این مقاله شما را با دستور تهیه ۴ شام بسیار سالم آشنا می‌كنیم كه عملكرد روده ها را بهبود می بخشند.
کد خبر: ۷۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰ 06 August 2015
چرا شام؟

شام مهم ترین وعده غذایی برای مقابله با یبوست است. كبد ارتباط مستقیمی با روده دارد و شام تاثیری زیادی بر كبد می گذارد كه این اندام در ساعات ابتدایی روز نیروی تازه ای می گیرد. همچنین اگر شام در ساعات اول شب و سبك میل شود، نخستین گام برای مقابله با یبوست برداشته شده است. از طرفی، انتخاب خوراكی های مفید برای كبد و روده ها موجب تاثیرات مفیدی در صبح روز بعد خواهد داشت.

بادمجان كبابی همراه با گوجه فرنگی و پنیر موزارلا

بادمجان نه تنها طعم خوشمزه ای دارد بلكه جز سبزیجات سرشار از سلولز است كه این تركیب عملكرد روده ها را تسهیل می‌كند. به علاوه، مقدار بالای آب موجود در آن باعث شده تا یك خوراكی سیر كننده باشد و با فشار خون بالا و كلسترول نیز مقابله كند.

یك روش بسیار سالم، سبك و آسان طبخ بادمجان، كبابی كردن در فر است. البته باید در ابتدا بادمجان به مدت حداقل یك ساعت در آب نمك باشد. در تهیه این شام پیشنهاد می شود بادمجان ها حلقه حلقه كبابی شده و كمی گوجه فرنگی له شده و پنیر موزارلا نیز برای طعم بهتر روی آن افزوده گردد. چند حلقه را به ترتیب بچینید. پنیر را روی غذا بریزید تا آب دارتر شود. در نهایت غذا را با كمی مرزنجوش و ریحان تزئین كنید.

سوپ كدو حلوایی

كدو حلوایی سرشار از فیبرهای غذایی است كه به دفع مواد چربی های اضافی بدن كمك می كند. زمانی كه از نفخ یا یبوست ناشی از احتباس آب رنج می برید حتما روی این خوراكی حساب ویژه ای باز كنید.

دستور اصل و قدیمی كدو برای رفع این مشكل، تهیه سوپ است زیرا بافت غلیظ آن باعث تهیه ساده غذا در زمان كوتاهی می شود. می توانید كمی روغن زیتون و آب دریا نیز به آن اضافه كنید كه این ماده عملكرد روده ها و كبد را بهبود می بخشند. در نهایت پیشنهاد می شود چند دانه كدو نیز به سوپ اضافه شود زیرا بسیار مغذی هستند و برای پیشگیری و درمان انگل های روده كه باعث یبوست می شوند نیز بسیار عالی است.

سوپ آووكادو همراه با دانه های كتان

در اینجا سوپی به شما معرفی می شود برای زمان هایی كه حوصله آشپزی ندارید اما می توانید یك غذای سالم میل كنید.

آووكادو میوه ای سرشار از پروتئین ها، ویتامین ها، اسیدهای چرب، فیبرهای حل شدنی وحل نشدنی و ریزمغذی های مفید برای روده هاست.

برای تهیه این سوپ كافی است تا یك آووكادو را له كنید و چاشنی هایی مانند پودر سیر یا سیر خرد شده، روغن زیتون، سركه سیب و كمی نمك بیافزایید. چند دانه كتان نیز اضافه كنید زیرا این دانه ها از قدیم برای درمان یبوست توصیه می شد. این سوپ را با نان سبوس دار میل كنید.

كدو مسمایی شكم پر با برنج قهوه ای

كدو مسمایی یكی از سبزیجاتی است كه مقدار بالایی موكیلاژ دار كه این فیبرها خواص مسكنی برای دستگاه گوارش دارد. كدو به رفع التهاب مخاط ها كه به راحتی تحت تاثیر تغذیه نادرست هستند، كمك می كند. همچنین تا حدی ملین است و به همین دلیل برای درمان یبوست و افرادی كه از ناراحتی های گوارشی رنج می برند مناسب خواهد بود.

بهتر است در تهیه این غذا كدوهای گرد انجام شود اما كدوهای كشیده نیز قابل استفاده است و باید آنها را از طول به دو نیم تقسیم كرد. سپس درون آنها را خالی كرد و برنج قهوه ای پخته گذاشت و مانند بادمجان در فر كبابی كرد. برنج قهوی ای غله ای بسیار مغذی و سرشار از مواد معدنی و فیبرهاست كه باعث می شود این غذا یك شام بسیار متعادل و سالم باشد.

برچسب ها: مبارزه با یبوست
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار