یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: حجامت در كودكان زير 2 سال، افراد بالای 60 سال، زنان باردار و ... توصيه نمی‌شود.
کد خبر: ۷۱۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴ 24 February 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:امید طریقت اظهار داشت: حجامت به عنوان طب مکمل در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد و طبق نتایج مطالعات موسسه تحقیقات حجامت ایران و مقالات معتبر اثرات حجامت در درمان و بهبود بیماری های عضلانی اسکلتی مانند کمردرد، بیماری میگرن و بیماری های پوستی مانند آکنه و پسوریازیس وبیماری‌های ریوی مانند آسم و آلرژی اثبات شده است.

وی گفت: در مطالعات نشان داده شده است که حجامت کمترین اثر درمانی در کنترل بیماری قند خون دارد و انجام منظم حجامت در کنترل چربی خون، دردهای قاعدگی و آلرژی‌های دارویی و غذایی نتایج مفیدی داشته است.

به گفته این متخصص بیماری‌های داخلی حجامت با افزایش جریان خون عروقی با استفاده از یک فرایند ایمونولوژیک باعث راه‌اندازی یک پروسه التهابی و افزایش اینترلوکین یک و فعال سازی سلولهای ایمنی در بدن می‌شود و طبق توصیه منابع پزشکی طب سنتی بهتر است حجامت در فصول خیلی گرم و خیلی سرد انجام نشود.

وی با بیان این مطلب که برخی از افراد همه را توصیه به انجام حجامت می‌کنند گفت: چنین کاری اصلا صحیح نیست و باید حجامت به جا و در صورت شرایط لازم برای فرد انجام شود و حجامت به عنوان یک نوع پاکسازی سطحی به شمار می‌رود و باید توسط پزشک و در مراکز معتبر انجام شود.

طریقت تاکید کرد: حجامت به عنوان یک روش سنتی خونگیری به خودی خود ضرری ندارد اما توصیه می‌شود که حتما در مطب پزشک و زیر نظر پزشک دوره دیده انجام شود، چون احتمال انتقال بیماری های واگیردار مانند هپاتیت B و C و بیماری نقص ایمنی ایدز وجود دارد.

به گفته وی از عوارض دیگر انجام حجامت ایجاد لخته خونی و سلولیت در محل انجام آن است و حداقل فاصله حجامت از یک ماه شروع می‌شود و از ۴۰ سالگی فاصله بین حجامت باید حداقل ۴۰ روز، در ۵۰ سالگی ۵۰ روز و به همین ترتیب باشد.

این متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به تفاوت اهدای خون و حجامت گفت: در اهدای خون حدود ۴۵۰ سی سی خون تازه از طریق ورید محیطی گرفته می‌شود ولی در حجامت با ایجاد مکش حدود ۵۰ تا ۸۰ سی سی خون از بیمار خارج می‌شود آزمایشات نشان داده که ترکیبات خون وریدی با خون حجامت تفاوت بسیاری دارد.

وی افزود: در حجامت خون سیاه و غلیظ است که دارای اوره چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازه وریدی است. اهدای خون با توجه به مقدار خون گرفته شده معمولا در درمان غلظت خون بالا یکی از درمان‌های اصلی است و همچنین فراورده های پلاسما و پلاکت و خون تازه برای تزریق به بیماران نیازمند از طریق اهدای خون انجام می‌شود.

به گفته طریقت حجامت چهار روش دارد که شامل حجامت خشک با استفاده از بادکش و بسته به عامل ایجاد فشار منفی به دو نوع سرد مکنده و گرم با استفاده از شعله تقسیم می شود. حجامت تر که با استفاده بادکش با ایجاد خراش‌های پوستی و خارج کردن سیالات انجام می‌شود و شایع ترین ناحیه بین دو کتف و پشت است. حجامت گرمابی که با استفاده از لیوان آب گرم صورت می‌گیرد و حجامت طب سوزنی که به وسیله بادکش گذاری با استفاده از طب سوزنی انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار