مسئول هیئت عامل اتاق تجارت پکتیا گفت: از جمله مشکلاتی که تاکنون نتوانستیم قرارداد تجاری با خراسان جنوبی منعقد کنیم مشکلات گمرکی و مشکل حمل و نقل بوده است که باید این موارد پیگیری و رفع شود
کد خبر: ۷۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶ 04 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عبدالنصیر علمیار در نشست هیئت ولایت پکتیا با بخش خصوصی خراسان جنوبی اظهار داشت: کشور ایران از کالاهای بسیاری باکیفیت و مرغوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: شاید در آسیا کمتر کشوری بتواند با کالاهای ایرانی رقابت کند و ما خواهان گسترش صادرات کالاهای ایرانی به ولایت پکتیا هستیم و این کالاهای می‌تواند رقابت خوبی با کالاهای پاکستانی که بیشتر به این ولایت صادر می‌شود داشته باشد.

مسئول هیئت عامل اتاق تجارت پکتیا با بیان اینکه ولایت پکتیا در جنوب شرق افغانستان واقع شده و کمتر به این ولایت توجه شده است، افزود: بیش‌از 80 درصد کالاهایی که به این ولایت صادر می‌شود مربوط به پاکستان است.

علمیار یادآور شد: ایران کارهای بزرگی در تولیدات بخش کشاورزی، معدنی و صنعتی انجام داده و باید برای این تولیدات بازاریابی کند و امیداست بتوانیم در اتاق بازرگانی ولایت پکتیا بخش خصوصی ایران به ویژه خراسان جنوبی را کمک کنیم.

وی خواست هیئت تجاری خراسان جنوبی برای شناسایی ظرفیت‌های تولیدی ولایت پکتیا به این منطقه سفر کنند و افزود: از جمله این ظرفیت‌ها تولید عسل و تولید سالانه 13 هزار و 500 تن سیب مرغوب است.

مسئول هیئت عامل اتاق تجارت پکتیا همچنین خواست تا شرایط تحصیل برای فرزندان تجار در دانشگاه‌ها خراسان جنوبی در رشته‌های برق و کشاورزی فراهم شود و همچنین تجار ولایت پکتیا در معرفی تولیدات بخش خصوصی این استان همکاری کنند.

علمیار به نبود کنسولگری ایران در ولایت پکتیا اشاره کرد و افزود: وجود این کنسولگری به معرفی کالاهای ایرانی و محصولات مورد نیاز مردم این ولایت موثر است.

وی با بیان اینکه این سفر نخستین سفر به خراسان جنوبی است، یادآور شد: از جمله مشکلاتی که تاکنون نتوانستیم قرارداد تجاری با خراسان جنوبی منعقد کنیم مشکلات گمرکی و مشکل حمل و نقل بوده است که باید این موارد پیگیری و رفع شود.

مسئول هیئت عامل اتاق تجارت پکتیا خاطرنشان کرد: خواهان محیا شدن زمینه برای سفرهای بعدی با حضور بخش دولتی ولایت پکتیا به خراسان جنوبی هستیم تا رابطه دائمی‌تری بین این دو منطقه برقرار شود.

معاون‌دوم هیئت‌مدیره اتاق تجارت پکتیا نیز در این نشست اظهار داشت: افغانستان در این 30 سال که درگیر جنگ بوده رنج‌های بسیاری به خود دیده است.

حاجی بادام‌گل‌ به تحریم‌های تحمیل شده به ایران اشاره کرد و افزود: این تحریم‌ها سبب شده بود تا نتوانیم برخی از کالاهای ایرانی را در افغانستان به فروش برسانیم هر چند که کیفیت این کالاها بسیار بالا بود.

با ابراز خرسندی از رفع تحریم‌های تحمیل شده به ایران گفت: امید است ملت افغانستان از مزایای رفع این تحریم‌ها بهره‌مند شوند.

بادام‌گل با بیان اینکه ولایت پکتیا سرحدی است که مرز زیادی با پاکستان دارد ولی سود زیادی از این کشور عاید مردم پکتیا نشده است، یادآور شد: این در صورتی بوده که سرمایه‌های زیادی از ما به پاکستان وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه مهندسان مجربی در ولایت پکتیا حضور دارند ولی متأسفانه زمینه فعالیت وجود ندارد، افزود: این امر به سبب نبود صنایع در ولایت پکتیا است.

معاون دوم هیئت‌مدیره اتاق تجارت پکتیا با بیان اینکه تجار ستون فقرات کشور هستند، اضافه کرد: تمام اقتصاد یک کشور برپایه تجارت بنا نهاده شده است.

بادام‌گل ادامه داد: صداقت، اعتماد، اخلاص و ایمان در تجارت چهار رکن اصلی هستند و مسلمانان بر این ارکان ایمان دارند.

وی با بیان اینکه مردم ایران مردمی بسیار با فکر هستند که با وجود این تحریم‌ها توانسته‌اند به پیشرفت برسند، خاطرنشان کرد: از ملت ایران تقاضا داریم تا دست در دست یکدیگر دهیم و از تکنولوژی‌های نوین آنها برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک استفاده کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار