در آستانه فروش گروه ماشین سازی تبریز
ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از محورهای اصلی تولید و ایجاد اشتغال در آذربایجان شرقی با وجود روند رو به رشد سوددهی در سال های گذشته در پیچ و خم واگذاری به شرط اهلیت مالکان جدید به سر می برد.
کد خبر: ۷۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱ 02 August 2015

به گزارش تابناک تبریز آگهی فروش این شرکت تولیدکننده انواع ماشین های صنعتی همانند انواع ماشین افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ های آب، الکتروموتور، لیف تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین آلات نساجی، ماشین های تراش، ماشین های فرز، ماشین های مته، قطعات ریخته و دستگاه های CNC در 27 اسفند ماه 93 منتشر شد و نبض دلسوزان این شرکت را به شماره انداخت.

اگر چه هنوز توافق نهایی برای فروش این شرکت در هاله ای از ابهام قرار دارد، اما بی تردید واگذاری شرکتی سودده در شرایطی عالی به مالکان غریبه با صنعت، می تواند یک نگرانی بزرگ برای صنعتگران استان به شمار رود.

این نگرانی تداعی گر آینده نامعلوم شرکتی است که در خارج از مرزهای کشور و در بازارهای بین المللی می درخشد و در داخل کشور صنعتی به مراتب گمنام تر است.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی تبریز با اشاره به فعالیت های روبه رشد این شرکت در عین وجود مشکلات بسیار، می گوید : این شرکت 14 نوع محصول جدید را به بازار ارائه کرده و در سال 93 نیز 8 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته است.

میرعلی اکبر اصل خادمی، با بیان اینکه این شرکت یک کارخانه مولد بوده و تاکنون 11 کارخانه بزرگ از آن متولد شده است، می گوید: در صورت تحقق برنامه راهبردی شرکت، برای 10 هزار نفر دیگر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

به عقیده وی ماشین سازی تبریز تنها با نگاه مثبت مدیران خصوصی سازی، گام های سریع و شتابانی به سمت شکوفایی و اوج خواهد برداشت.

وی با اشاره به محموله های صادراتی این شرکت به کشور آلمان افزود : 50 درصد درآمد این شرکت از محل صادرات است و در حال حاضر نیز یک محموله صادراتی به ارزش 500 هزار دلار شامل 47 دستگاه آماده صادرات به آلمان است.

وی گفت: عملکرد صادراتی سال 93 به نسبت سال 92 شاهد رشد 220 درصدی بوده و به نسبت بودجه مصوب 142 درصد رشد داشته است.

به گفته وی این در حالیست که عملکرد سال 92 این شرکت نیز به نسبت سال 91 به میزان 197 درصد رشد داشته است.

خادمی اصل با انتقاد از روند واگذاری این کارخانه به یک بانک دولتی گفت: واگذاری این کارخانه به واسطه دیون دولتی بود که در مدت دو سال اخیر با امتناع این بانک از خرید کارخانه همراه شد.

وی افزود: در حال حاضر خریداران جدیدی برای این کارخانه پیدا شده اند که تنها تقاضای ما اهلیت داشتن خریداران این کارخانه و اهل صنعت بودن آنان است.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی تبریز گفت: طبق اصل 44 قانون اساسی تمام سهامی شرکت متعلق به سازمان خصوصی سازی است و هیچ حقی در افزایش و کاهش سرمایه شرکت نداریم وحتی نمی توانیم نیروی جدیدی را نیز استخدام کنیم.

وی افزود: این شرکت در سال های گذشته 180 میلیارد ریال بدهی داشت اما امروز بدهی قابل توجهی به بانک ها ندارد و در زمینه دارایی و بیمه نیز عملکرد مطلوبی دارد.

وی گفت: در مورد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده جزو کارخانه هایی است که مالیات خود را به موقع پرداخت کرده است.

**ماشین سازی نه دولتی و نه خصوصی است

مدیرعامل شرکت ماشین سازی تبریز گفت: این شرکت در حال حاضر نه دولتی و نه خصوصی محسوب می شود و از امکانات هر دو زمینه محروم است.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات شرکت ماشین سازی تبریز به هیچ کمک دولتی نیاز نداریم، افزود: در صورت صدور مجوز برای فروش زمین های تحت تملک این شرکت، بسیاری از مشکلات پیش روی شرکت ماشین سازی تبریز رفع می شود و میتوان تحولی بزرگ در این عرصه به وجود آورد.

اصل خادمی با بیان اینکه این زمین ها علت اصلی علاقمندی افراد غیر صنعتی برای خرید شرکت ماشین سازی تبریز به شمار می رود، گفت: تاکنون هیچ یک از افرادی که برای خرید این شرکت اقدام کرده اند، از بخش صنعت نبودند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: ماشین سازی شناسنامه صنعت آذربایجان بوده و نباید جور بدهی های دولت را بکشد.

رضا رحمانی افزود: واگذاری کارخانه عظیم ماشین سازی تبریز به عنوان جبران بدهی به یک بانک، کار درستی نیست .

وی با اشاره به ابلاغیه سازمان خصوصی سازی در 27 اسفند سال 93 که در آن آمده بود سازمان خصوصی سازی در نظر دارد به استناد قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی، مصوبات هیئت واگذاری و سایر قوانین و مقررات مربوطه، سهام/ دارائی بنگاه های از جمله ماشین سازی تبریز را واگذار نماید، گفت: واگذاری هایی که بر اساس اصل 44 قانون اساسی از طریق سازمان خصوصی سازی در کشور و به ویژه در چند واحد تولیدی استانی اتفاق افتاده مشکل توسعه و رونق این واحدها را حل نکرده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ماشین سازی تبریز مجموعه عادی تولیدی نیست و با توجه به سابقه و پتانسیل خود توان ساخت همه نوع ابزار آلات صنعتی حتی هواپیما را نیز دارد.

وی افزود: پیش از این نیز در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار جلوگیری از تضییع بیت المال در قیمت گذاری کارخانه ماشین سازی تبریز برای واگذاری به بخش خصوصی نیز شده ایم.

وی گفت: اجازه نمی دهیم شرکتی با قدمت و ریشه ماشین سازی به دلیل تصمیم گیری های غلط به یک فرد یا ارگان بی صلاحیت واگذار شود.

رحمانی افزود: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وزیر و مسئولان مربوطه احضار شدند تا در خصوص موضوع و نحوه واگذاری ماشین سازی تبریز توضیح داده و راهکارهای بهبود وضعیت این کارخانه مورد بررسی قرار گرفته است.

شورای اسلامی افزود: ماشین سازی به عنوان یک صنعت مولد نقش مهمی در صنعتی شدن کشور در سال های گذشته دارد.

وی اظهار داشت: ماشین سازی تبریز 43 سال پیش احداث شده و نقش ویژه ای در تأمین ماشین آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور در تمام سال های اخیر دارد .

رحمانی با اشاره به ورود افراد و گروه های غیرمتخصص در امر واگذاری های کارخانجات دولتی گفت: برخی مشکلات در واحدهای واگذار شده رخ داده و با توجه به تجارب تلخی که در واگذاری های گذشته داشته ایم، اجازه نخواهیم داد تا این صنعت مولد دچار سوء مدیریت شود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز سهم ماشین سازی را در صنعت آذربایجان شرقی قابل توجه دانسته و می گوید: ماشین سازی یک برند در آذربایجان بوده و سابقه ای پرافتخار در این استان دارد.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به شرایط نامطلوب کارخانه ماشین سازی در سال های قبل گفت: موفقیت مدیریت جدید این گروه موجب شده تا پیشرفت هایی حاصل شود و در مسیر توسعه قرار گیرد.

وی بیان کرد: به رغم حرکت های صورت گرفته ماشین سازی تبریز با موقعیت ایده آل خود خیلی فاصله دارد.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی گفت: باید برای حل اساسی مشکلات ماشین سازی از یک گروه خودروسازی معتبر و علاقه مند به تولید دعوت شود تا شاهد بالندگی بیشتر این کارخانه باشیم.

جبارزاده بر صیانت از حقوق کارگران در مدیریت ارشد استان تاکید کرد و گفت: در این بین کارگران زحمت کش کارخانه نباید متضرر شوند و یکی از اهداف دولت تدبیر و امید حل مشکلات کارگران است، زیرا که کارگران اهرم ها و بازوان تولید این کشور هستند که در هر شرایطی و با هر مدیریتی نباید به آنها ضرری وارد شود.

وی یادآور شد: در بازسازی توان این کارخانه با توجه به هویت و اصالت این شرکت باید اقدام شده و امکانات جدیدی در آن فراهم گردد.

گروه ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه های شهر تبریز واقع در منطقه قراملک است؛ قرارداد ساخت این کارخانه بین ایران و چکسلواکی سابق برای تولید انواع ماشین آلات صنعتی در دهه چهل هجری شمسی منعقد شده و این شرکت از سال 1351 مورد بهره برداری قرار گرفته است.

از: علیرضا فولادی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :