آیت الله نوری همدانی گفت: مسئولین باید برای ریشه کن کردن فقر تلاش کنند؛باید اشتغال و تولید درست کرده و فقر را از بین ببرند.
کد خبر: ۶۹۲۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵ 20 December 2018

به گزارش تابناک قم، آیت الله نوری همدانی در درس خارج فقه در مسجد اعظم به موضوع فقر در جامعه اسلامی اشاره کرد و با بیان حکمت شماره سه نهج البلاغه، گفت: امام علی علیه السلام فرمودند: «وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ/ و تهیدستى مرد زیرک را در برهان کُند مى سازد و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است».

ایشان در ادامه حکمت ۵۶ نهج البلاغه را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: حضرت فرمودند: «الْغِنَی فِی الْغُرْبَهِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِی الْوَطَنِ غُرْبَهٌ/ توانگری در غربت، چون در وطن ماندن است و درویشی در وطن، در غربت به سر بردن».

حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به حکمت ۱۵۴ نهج البلاغه اشاره ویادآورشد: أمیرالمؤمنین علیه الاسلام بیان داشتند: «الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَکْبَرُ/ فقر و تنگدستى مرگ بسیار بزرگست (زیرا سختى مرگ یک بار است و سختى بى چیزى هر آن مشاهده می‌شود)».

وی ادامه داد: همچنین حضرت امیر علیه السلام در جای دیگر فرمودند: «و قال علیه السلام لاِبْنِهِ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِیَّةِ: یَا بُنَیَّ، إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکَ الْفَقْرَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنْهُ، فَإِنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدِّینِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِیَةٌ لِلْمَقْتِ/ امام علیه السلام به فرزندش محمد بن حنفیه فرمود: فرزندم! از فقر بر تو مى ترسم پس از آن به خدا پناه ببر، چراکه فقر، هم دین انسان را ناقص مى کند و هم عقل را مشوش مى سازد و هم مردم را به او و او را به مردم بدبین مى کند».

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که بلایی بزرگتر از فقر نداریم، اشاره کرد: لقمان برای فرزند خود نقل کرد که من همه مصیبت‌ها را چشیدم و دیدم؛ ولی هیچ مصیبتی را از فقر بالاتر ندیدم.

این استاد برجسته حوزه با بیان این مطلب که اسلام با ظلم، جهل و فقر مبارزه می‌کند، یادآورشد: مسئولین باید برای ریشه کن کردن فقر تلاش کنند؛ باید اشتغال و تولید درست کرده و فقر را از بین ببرند.

این مرجع تقلیدخاطرنشان کرد: مردم باید در سفره خود مشاهده کنند که فقر و گرانی از بین رفته است؛ مرد فقیر شرمنده خانواده خود است؛ باید جامعه متعادل و متوازن و نزدیک به هم به وجود آورد؛ نه اینکه برخی سرمایه دار بوده و برخی در فقر به سر ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار