استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اعتدال یک جریان نیست، بلکه روشی برای تعامل است.
کد خبر: ۶۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 31 July 2015

استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اعتدال یک جریان نیست، بلکه روشی برای تعامل است.

به گزارش فارس؛عبدالله گنجی در کارگاه آموزشی جریان‌شناسی هفتمین دوره خط امام بسیج دانشجویی در دانشگاه بوعلی سینای همدان با بیان اینکه اندیشه، پایه جریان‌شناسی است، اظهار کرد: یک جریان معتقد است که با اندیشه خود می‌تواند جامعه را اداره کند.

وی با اشاره به اینکه گاه تلقی ناقصی از جریان مطرح می‌شود، افزود‌: این اقدام باعث خواهد شد که جریان به حاشیه رانده شود در حالی که آن را باید در حوزه فکری بشناسیم.

مدیر مسئول روزنامه جوان با تأکید بر اینکه در عرصه سیاست، اندیشه به تبیین نسبت انسان و سیاست می‌پردازد، تصریح کرد‌: اگر به این مسائل واقف نباشیم در ظواهر امور سیاسی باقی مانده و سیطره تأثیرگذاری افراد در جامعه محدود می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه 5 جریان عمده در کشور ما وجود دارند، ادامه داد:‌ از این تعداد دو جریان معطوف به قدرت هستند و برای تسلط بر قوای مقننه و مجریه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

گنجی با اشاره به اینکه دو جریان دانشجویی و روشنفکری نیز در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد:‌ این جریان‌ها تمایلی به قدرت ندارند و بیشتر به نقد اوضاع و یا مطالبه‌گری می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه یک جریان هم که یقه سفیدهای به دنبال تغییر هستند، گفت:‌ اگر جریان روشنفکر وارد قدرت شود زیان به دنبال خواهد داشت چرا که قدرت مصلحت‌بردار است و روشنفکر چندان از این اصول دل خوشی ندارد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه ورود روشنفکر به سیاست ارزش او را از بین می‌برد، اظهار کرد: در این هنگام روشنفکر افول کرده و دچار تعارض می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ملی ـ مذهبی‌ها جریان دیگر کشور را تشکیل می‌دادند، افزود: این جریان دولت موقت را تشکیل داد و با تسخیر لانه جاسوسی از دولت خارج و اکنون به اپوزیسیون نظام تبدیل شده و دارای تریبون و نشریه هم هست، البته پس از به دست آمدن اسناد لانه جاسوسی مشخص شد برخی از آنان عامل امریکا و جاسوس آنها بودند.

گنجی با بیان اینکه امروز این جریان با اصلاح طلبان چفت شده، تصریح کرد:‌ این جریان پس از سقوط جبهه ملی و زندانی شدن مصدق در سال 1340 با تشکیل نهضت آزادی ظهور کردند و به مبارزه غیرمسلحانه پرداختند.

وی با اشاره به اینکه این گروه به اسلام اعتقاد دارد، ادامه داد: آنان سعی می‌کنند بگویند راه غرب برای دست یافتن به توسعه همان راه انبیاء است.

مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه در این مدت جریان انقلابی در حاشیه بود، گفت: در این زمان در گوشه و کنار کشور تنش ایجاد شد و برخی از نقاط به دنبال تجزیه طلبی و استقلال بودند که دولت موقت نتوانست این شرایط را مدیریت کند و استعفا داد و امام هم پذیرفتند.

گنجی با اشاره به اینکه موضع‌گیری‌های امام راحل باعث شد که پرونده این گروه بسته شود، اظهار کرد: اصلاح طلبان به دنبال احیای این مجموعه بر آمدند و سعی کردن در نشریات خود با‌ آنان مصاحبه کرده و به صحنه بازگرداند.

وی با تأکید بر اینکه پس از سپری شدن دولت بازرگان و دولت غیرانقلابی بنی صدر، انقلاب در شهریور 1360 تثبیت شد، افزود: خون شهدایی چون بهشتی و باهنر انقلاب را بیمه کرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در زمان دولت بنی‌صدر، در دفاع مقدس کشور توفیقاتی نداشت اما با کنار رفتن این افراد و کنار هم قرار گرفتن ارتش و سپاه پیروزی‌ها به دست آمد.

وی با بیان اینکه در‌ آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی سوم با انشقاق در روحانیون، چپ و راست تشکیل شد، ادامه داد: روحانیون چپ توانستند مجلس سوم را با شعار‌های ضدآمریکایی، ضدصهیونیستی و دفاع از کشورهای مظلوم به دست بگیرند.

گنجی با بیان اینکه هم‌زمان با مجلس سوم اتفاقات زیادی در کشور رخ داد، خاطرنشان کرد: هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهوری از سیاسی شدن فضای کشور جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه حلقه کیان در سال 68 ایجاد شد، گفت: در این حلقه روشنفکرانی گردهم آمدند که رئیس جمهور وقت مرکز مطالعات استراتژیک را تشکیل و این افراد را در آنجا گردهم آورد.

مدیر مسئول روزنامه جوان با بیان اینکه این حلقه از زیرساخت‌های فکری روی دادن انتخابات دوم خرداد بود، اظهار کرد: جریان نارضایتی اجتماعی و ادامه مسیر هاشمی توسط ناطق نوری باعث شد که خاتمی پیروز انتخابات شود.

وی با تأکید بر اینکه جریان اصلاحات پس از این به سه نحله تقسیم شد، افزود: یکی از این نحله‌ها معتقد به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که ساختار شکن نبوده و آن را در داخل نظام می‌دانیم.

گنجی با بیان اینکه نحله مشروطه خواهی اصلاح‌طلبان با سرکردگی سعید حجاریان اتفاقات سال 88 را طراحی کرد، تصریح کرد:‌ میرحسین موسوی روز قبل از انتخابات 22 خرداد 88، در گفت و گو با مجله تایم این طرح را لو داد.

وی با اشاره به اینکه حجت الاسلام روحانی از روی پیشینه فکری و سیاسی اصلاح‌طلب نیست، ادامه داد: در دولت یازدهم از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در داخل نظام استفاده شده است.

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه اعتدال یک جریان نیست، بلکه یک روش است، خاطرنشان کرد: اعتدال روشی برای تعامل است و بیشتر افراد به کار گرفته کارگزارانی هستند.

وی با اشاره به اینکه هر فردی که پس از 29 خرداد ماه 88 و شنیدن سخنان مقام معظم رهبری در خیابان حاضر شد اهل فتنه است، گفت: بسیاری از افراد پس از سخنان مقام معظم رهبری دیگر در خیابان حاضر نشدند و نباید با فتنه خواندن آنان دایره نظام را تنگ کنیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار