رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار:
رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار از نابودی بیش از 40 درصد از تاغزارهای سبزوار خبر داد.
کد خبر: ۶۹۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴ 30 July 2015
قاسم آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به نابودی بیش از 40 درصد از تاغزارهای سبزوار اظهار داشت: بیش از 100 هزار هکتار تاغزار در منطقه سبزوار در سال‌های 45 کاشته شده که متاسفانه در سال‌های اخیر بیش از 40 درصد این تاغزارها از بین رفته است.

وی با بیان اینکه تخریب تاغزارها خطر بزرگی را برای شهرستان ایجاد می‌کند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل تخریب این مناطق کمبود نیروی حفاظتی در منطقه است که متاسفانه عمده این نیروها نیز شرکتی هستند.

آخوندی با بیان اینکه در سال گذشته هجمه زیادی از سوی برخی از سودجویان به سمت تاغزارهای شهرستان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: دلیل مهم این عامل افزایش قلیان‌سراها و باغسراها بود که سبب اشتغال عده‌ای از افراد به تخریب تاغزارها و تولید زغال شده بود.

وی با بیان اینکه با هماهنگی دستگاه قضا و مدیریت سیاسی شهرستان برنامه‌ریزی خوبی برای برخورد با این مسئله صورت گرفت افزود: در پایان سال 93 با دستور دادستان طرح جمع‌آوری قلیان‌سرا و قلیان از باغسراها اعلام شد که بلافاصله این مسئله در دستور کار قرار گرفت و قلیان‌ها جمع‌آوری شد.

آخوندی با اشاره به شناسایی یک میلیون هکتار اراضی ملی در شهرستان سبزوار اظهار داشت: در شهرستان سبزوار در بیش از یک میلیون و 254 هزار هکتار اراضی شناسایی شده که از این میزان 254 هزار هکتار جزء مستثنیات عمومی و مردم در شهر، روستا و بخش‌ها است.

وی با بیان اینکه از این میزان اراضی 850 هزار هکتار احراز مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران شده است، تصریح کرد: این اراضی بر اساس قانون نقشه‌برداری شده و در مدت شش ماه نیز به اعتراضات مدعیان اراضی رسیدگی و رای قانونی دادگاه براساس ماده 2 قانون حفظ منابع طبیعی و ذخایر جنگلی و رای کمیسیون ماده 56 صادر و این اراضی به نام دولت احراز سند شده است.

آخوندی با بیان اینکه 150 هکتار از این اراضی هنوز احراز مالکیت نشده است، خاطرنشان کرد: اراضی منابع طبیعی و در اختیار دولت یکی از مهم‌ترین زیر ساخت‌های توسعه پایدار در شهرستان‌هاست که ما در همین راستا برای بیش از 750 هکتار از اراضی شهرستان سند دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در شهرستان سبزوار بیش از 486 هزار هکتار بیابان تحت فرسایش بادی شناسایی شده است، عنوان کرد: این اراضی در مناطق جنوب، غرب و جنوب شرقی شهرستان است تحت تاثیر بادهای موسمی قرار دارد و به عنوان کانون بحران گردوخاک حرکت ریزگردها ثبت شده است.

آخوندی با بیان اینکه برای جلوگیری از فرسایش بادی در این نواحی بیش از یک هزار هکتار عملیات اصلاح و احیا کانون‌های بحران در منطقه باد قوس سبزوار اجرا شده است، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این مدت هدایت سیلاب‌های کال شور سبزوار و پخش آن در اراضی کشاورزی بود.

وی با بیان اینکه در راستای بهره‌برداری بهتر از سیلاب‌های جاری در منطقه طرح کاشت بوته در منطقه برآباد سبزوار نیز اجرا شده است، گفت: با اجرای این طرح دام‌های منطقه می‌توانند از این بوته‌ها تغذیه کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار با اشاره به طرح کاشت بیش از 5 هزار هکتار تاغ در سبزوار ادامه داد: تاغزارهای سبزوار در سال 45 کاشته شده بود که در سال‌های اخیر برخی از این گیاهان خشک و برخی نیز آفت زده شده بود که در همین زمینه با اجرای طرحی تاغ‌های خشک منطقه از بین رفته است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از این تاغزارها در جنگل حارث آباد، کلاته میرعلی، دولت آباد و یحیی‌آباد سبزوار است، ادامه داد: اجرای این طرح در جوان شدن جنگل تاغ، جلوگیری از آفت زدگی و آتش‌سوزی موثر است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمودقائنی ازسبزوارمقیم فردیس
|
United States
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
درسته جای خالی امثال شهیدکاوه هم دراداره هاکه فساد کشور روگرفته ودارن ازپشت خنجرمیزنن وهم دربلادمسلمین خیلی داره حس میشه.دیگه کسی بفکرکشورنیست.همه دارن عنادورزی میکنن.این برانسل جدیدخیلی بده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار