معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از پیگیری برای ثبت تالاب قشلاق یا آق قشلاق به عنوان تالاب بین المللی خبر داد.
کد خبر: ۶۸۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹ 27 November 2018

مسعود صانعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تلاش داریم، تالاب آق قشلاق واقع در منطقه آق تپه و روستای قشلاق حصار گرمخان، به عنوان تالاب بین المللی رامسر سایت به ثبت برسد.
وی افزود: برای ایجاد بسترهای مناسب در زمینه ثبت بین المللی تالاب آق قشلاق، نیاز است تا بخشی از زمین های مستثنیات حوضه آبریز اترک تملک و از سایر متصرفات آن خلع ید شود.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: تالاب ها و نیزارها علاوه بر کنترل سیلاب ها و گرد و غبار، به ترسیب کربن به عنوان عامل مهم سلامت شهر و روستا٬ کمک می کند.
صانعی با انتقاد از سوزاندن نیزارها در حوضه آبخیز رود اترک گفت: حذف این نیزارها توسط کشاورزان و با هدف توسعه اراضی انجام می شود که انتظار می رود آب منطقه ای و دیگر دستگاه های متولی از این تخلف زیست محیطی که آلودگی آب٬ خاک و هوا را به همراه دارد، جلوگیری کنند.
وی افزود: نیزارها، مأمن پرندگان دائمی و مهاجر است و سوزاندن نیزارها، علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، زیستگاه طبیعی این گونه ها را نیز تخریب می کند.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از سوی دیگر زهکشی، خشک کردن تالاب های منطقه و توسعه کشاورزی، مانع تداوم بقای جانوران در این زیستگاه ها می شود.
با انجام مطالعات توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در 2 سال گذشته، ذخیره گاه مرزی کپه داغ، در مرز این استان با ترکمنستان، امسال به عنوان زیست کره به ثبت یونسکو رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار