کد خبر: ۶۸۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷ 27 November 2018

به گزارش فارس، در بحبوحه افزایش قیمت‌های انواع محصولات و خدمات در کشور به دلیل شرایط اقتصادی موجود، بازار میوه هم از این قافله عقب نمانده و شاهد افزایش چشمگیر قیمت انواع محصولات باغی هستیم، چنان که قیمت انواع میوه در بازار به سرعت بالا رفته و روند صعودی داشته است.

با توجه به افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر کالاهای وارداتی، افزایش قیمت‌ میوه‌های وارداتی قابل تحمل و منطقی است، اما اکنون مشاهده می‌شود که اغلب تولیدات داخلی و محصولات تولیدی در کشور نیز با افزایش نجومی قیمت‌ها به بازار عرضه می‌شود؛ گرچه در علم اقتصاد افزایش نسبی قیمت‌ها امری طبیعی است اما این افزایش نیز دارای قاعده و اصولی بوده و نباید با این شیب تند چند برابر شود.

تنوع آب و هوایی در کشور ایران باعث شده است که انواع محصولات باغی و کشاورزی قابلیت کشت در مناطق مختلف کشور را داشته باشد و از همین رو ایران با تولید بیش از ۱۸ میلیون تن میوه جایگاه نخست تولید میوه در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است؛ از سوی دیگر سرانه تولید میوه در دنیا ۸۰ کیلوگرم است که این رقم در کشور ما به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد؛ همین امر سبب شده که رتبه هشت جهان در تولید میوه به کشور ایران تعلق یابد.

در کنار آمار کشوری، نگاهی به آمار و ارقام تولید انواع محصولات باغی در استان اردبیل می‌اندازیم؛ استان اردبیل با سطح کشت ۳۸ هزار و ۴۳۴ هکتار باغات مثمر و غیرمثمر با میزان تولید ۴۲۶ هزار و ۱۸۵ تن جزو استان‌های مهم در تولید انواع محصولات باغی محسوب می‌شود.

اغلب سطح کشت استان اردبیل را محصولاتی چون سیب، گردو، هلو، شلیل، گیلاس، انگور آبی و زردآلو تشکیل می‌دهند که در مجموع ۲۸ هزار و ۷۰۵ هکتار از باغات کل استان را تحت پوشش خود دارند؛ هم‌چنین از لحاظ تولید محصولات سیب، هلو، شلیل، انگور آبی، زردآلو، گلابی و گیلاس رتبه‌های اول تا هفتم تولید را به خود اختصاص می‌دهد.

ایران در تولید چندین میوه همانند خرمالو و انار در جایگاه نخست دنیا قرار دارد و سؤال اینجاست که با این اوصاف و با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور و استان اردبیل چرا هم‌چنان شاهد افزایش قیمت میوه‌ در بازار هستیم؟

 

برای پاسخ به این پرسش چهار دلیل عمده مطرح می‌شود:

۱- عدم نظارت صحیح بر بازار میوه: اگر نظارت بر بازار از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه به درستی انجام می‌گرفت، مغازه‌داران نمی‌توانستند قیمت‌های دلخواه خود را بر میوه‌ها اعمال کنند.

۲- افزایش صادرات و کاهش میزان برخی محصولات در داخل کشور: افزایش صادرات انواع محصولات تولیدی کشور باعث شده برخی از محصولات تولید داخل بدون توجه به نیازهای داخلی به صورت بی‌رویه صادر شده و همین امر سبب کاهش میزان این محصولات در داخل کشور شود؛ در پی آن، سیستم عرضه و تقاضا به هم بریزد اما در کنار آن گاه نیز مشاهده می‌شود که با وجود انواع محصولات و تولیدات داخلی بر حسب نیازهای موجود داخل کشور، واردات محصولات مشابه با قیمت‌های بالاتر انجام می‌گیرد پس بهتر است به جای این که مجبور به واردات محصولات مشابه شویم، تولیدات داخلی را مدیریت کرده و با قیمت پایین‌تر در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

۳- وجود دلالان در بازار: سومین دلیل وجود دلالی در بازار به خصوص در بخش کشاورزی و محصولات تولیدی آن است که اغلب کشاورزان با قیمت بسیار نازل و کمتر از بازار، محصولات تولیدی خود را در مزارع به فروش می‌رسانند اما این محصولات با قیمت بسیار بالاتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ برای مثال در سال جاری سیب زمینی اردبیل در مزارع هیچ‌گاه از ۲ هزار تومان بالاتر به فروش نرفت در حالی که قیمت این محصول در برخی از مناطق تهران به ۷۵۰۰ تومان نیز رسید؛ همین امر نشان می‌دهد برخی از محصولات کشاورزی به دلیل روند دلالی موجود در بازار از مزرعه تا میادین تره‌بار و بازار مصرف‌کننده با قیمت‌های بسیار بالاتر از مزارع به دست مصرف کننده می‌رسد؛ طبق آمار به دست آمده در برخی موارد تا ۳ برابر تفاوت قیمت بین مزرعه و بازار مشاهده می‌شود.

۴- بالا بودن قیمت تمام شده محصولات کشاورزی: قیمت تمام شده بالای محصولات کشاورزی در کشور، چهارمین دلیل است و این نیز به دلیل مشکلات حوزه کشاورزی کشور در بحث مکانیزاسیون کشاورزی، هزینه‌های حمل بالا، عدم استفاده از بذرهای اصلاح شده، عدم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در عرصه کشاورزی و... است که سبب افزایش قیمت تمام شده انواع محصولات کشاورزی می‌شود.

گزارش میدانی فارس از آخرین قیمت میوه و سبزی در بازار اردبیل به شرح ذیل است:

(قیمت‌ها به صورت میانگین بوده و احتمال تفاوت قیمت در مناطق مختلف اردبیل وجود دارد).

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار