صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت: دلواپسان انتظار چنین موضع‌گیری را در مورد پولشویی در کشور از وزیر امورخارجه نداشتند. ظرف ۵ سال گذشته مواضع آقای محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه‌ای که جنبه تعادل و میانه‌روی را حفظ می‌کند و اعتقاد به تنش‌زدایی و مذاکره دارد، به گونه‌ای تند و به سمت تنش‌زدایی جدی نبوده که موجب نگرانی دلواپسان شود.

لذا کارنامه وزیر امورخارجه در مجموع برای اصولگرایان قابل قبول بوده و دلواپسان نیز با اندکی اغماض به وی نمره ۱۰ یا ۱۱ قبولی می‌دادند، اما مواضعی که اخیرا آقای ظریف در مورد پولشویی گرفت فوق‌العاده برای دلواپسان گران تمام شد. شاید اگر این مواضع را خارج از دولت مثلا در مجلس، اشخاصی مثل آقای علی مطهری، محمود صادقی یا مهندس حیدری اتخاذ کرده بودند، اینطور برای دلواپسان سنگین نبود.

آنها از آقای ظریف انتظار نداشتند به‌خاطر اینکه وی طی چند سال گذشته موضع‌گیری و رویکردی کم و بیش محافظه‌کارانه داشته و حتی در اوج جریان مذاکرات نیز سخنی نگفت که موجب رنجش شدید دلواپسان شود. حداکثر تندروی که آقای ظریف طی ۵سال و نیم گذشته داشته دفاع از مواضع وزات خارجه و دولت در برابر حملات دلواپسان بوده است.

از این جهت می‌توان گفت برای نخستین بار است که آقای ظریف نسبت به دلواپسان دست به حمله زده است. اصطلاح کاسبان تحریم که سال‌ها پیش آقای علی مطهری به‌کار برد مقداری مثل همین اظهارات آقای ظریف بود، اما تفاوت آن سخن در این بود که دلواپسان کدورتی از آقای مطهری به دل نگرفتند، چرا که انتظار چنین اظهاراتی را از او داشتند.

اینکه اکنون چنین برآشفته و اینطور به آقای ظریف حمله‌ور شده‌اند، به‌واسطه این بوده که از آقای ظریف انتظار چنین مواضعی نداشتند. البته ظرف یک هفته گذشته که آقای ظریف این مطلب را مطرح کرده، در کنار موضع‌گیری برخی همسو با دلواپسان از وزیر خارجه خواستند که اسناد و مدارک ارائه کند، اما در عین حال آقای ظریف سعی کرده سکوت کند. با اینکه ظریف سکوت کرده، اما با این وجود می‌طلبد که آقای روحانی در جایگاه رئیس‌جمهور موضع‌گیری خود را نسبت به جبهه تندروها علیه آقای ظریف زودتر از اینها نشان می‌داد.

آقای روحانی نمی‌توانست سکوت کند و به راحتی از کنار این موضوع عبور کند. لذا مجبور بود که به هر حال موضع‌گیری کند. به‌نظر می‌رسد که موضع‌گیری آقای روحانی در حمایت از وزیر امورخارجه کاملا حداقلی بوده است. اگر دقت کنیم در خصوص آنچه که رئیس‌جمهور یا آقای محمود واعظی گفتند صرفا حداقل حمایت است و فقط گفتند از او حمایت می‌کنیم و مواضع ظریف همان مواضع دولت است.

از این رو به هیچ وجه آقای روحانی، واعظی و… از ترس دلواپسان وارد مساله جنجالی پولشویی نشدند که بالاخره نظر دولت در مورد اصل دعوا که آقای ظریف می‌گوید که پولشویی دست افراد قدرتمند است، چیست. اما قطعا اگر دلواپسان کوتاه نیایند و به ویژه علیه آقای ظریف پرونده تشکیل شود یا در مجلس او را استیضاح کنند، آقای روحانی مجبور است موضع‌گیری شفاف‌تر و روشن‌تری داشته باشد.