کد خبر: ۶۷۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰ 02 November 2018
به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان سمنان، عباسعلی دامنگیر گفت : مردم محلی و ساکنان بومی روستاهای موجود در ذخیره گاه زیستکره توران موفق به مشاهده گونه در حال انقراض یوزپلنگ آسیایی که در حال تغذیه از یک میش بوده می گردند که متاسفانه قبل از عکسبرداری، این گونه ارزشمند جانوری از دید دوربین ها مخفی و متواری گردیده و مشاهده کنندگان فقط موفق می شوند از گونه شکار شده توسط یوزپلنگ، ثبت تصاویر نمایند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در ادامه گفت: در سال جاری در مجموع تعداد 15 قلاده یوزپلنگ آسیایی در این ذخیره گاه بزرگ زیستکره کشور، مشاهده گردیده است.
گفتنی است:  تا پیش از این، اعتقاد بر این بود که گونه هایی مانند خرگوش که توان زادآوری بالا و پراکنش گسترده ای دارند، حتی در زمانیکه یوزپلنگ غذای کافی در اختیار ندارد می توانند بقای یوز را در طبیعت تأمین نمایند. ولی نتایج مطالعه ای که اخیرا در زیستگاه های یوزپلنگ در شمال شرقی ایران انجام گرفته است، نشان می دهد که یوزپلنگ ها برای بقای خود عمدتا به سمداران متوسط الجثه نیاز دارند و پستانداران کوچک جثه مانند جوندگان و خرگوش نقش کمتری در تأمین نیاز غذایی یوزپلنگ آسیایی ایفا می کنند.
بررسی گونه های شکار شده توسط یوز در پارک ملی توران و در این مورد، یعنی مشاهده یوزپلنگ آسیایی بر سر لاشه یک راس میش نشان می دهد رژیم غذایی یوزپلنگ آسیایی برخلاف نوع آفریقایی آن، کمتر از گونه های دشت زی بوده و بیشتر به گونه هایی که در تپه ماهورها و دامنه های سنگی زندگی میکنند، تغییر پیدا کرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار