«تمامی شهرداری‌های کشور موظف‌اند طی یک سال طرح ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها را اجرایی کرده و بر اساس این طرح نسبت به ادغام سازمان‌ها و شرکت‌های همسو و موازی اقدام کنند.»
کد خبر: ۶۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱ 26 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا این خبر را دیروز معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعلام کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت کشور و سازمان شهرداری و دهیاری‌ها در دولت یازدهم، گسترش و توسعه بیش از حد سازمان‌ها و شرکت‌های متعدد وابسته به شهرداری‌ها بوده است.

نیروهای شاغل در بعضی شهرداری‌ها ٥/٥ برابر تشکیلات مصوب هستند

علی نوذرپور همچنین درباره کاهش سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری‌ها اظهار کرد: شهرداری‌ها به‌موجب قانون برای انجام بخشی از وظایف خود سازمان‌ها یا شرکت‌هایی ایجاد می‌کنند که در زیرمجموعه شهرداری قرار می‌گیرد، مانند سازمان‌های تاکسی‌رانی، اتوبوس‌رانی، قطارشهری و... .

معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود: قطعا هنگامی که سازمان یا شرکتی تشکیل می‌شود، شاهد گسترش و توسعه تشکیلاتی و پرسنلی خواهیم بود که در آینده برای پرداخت حقوق و مزایای این پرسنل بخش اعظمی از بودجه شهرداری‌ها باید هزینه شود. براساس گزارش‌های واصله نیز تعدادی از شهرداری‌ها نتوانستند حقوق و مزایای پرسنل خود را پرداخت کنند.

نوذر‌پور یادآور شد: درحال‌حاضر تعداد نیروهای شاغل در بعضی از شهرداری‌ها و دستگاه‌های وابسته تقریبا ٥/٥ برابر تشکیلات مصوبی است که وزارت کشور آن را به شهرداری‌ها ابلاغ کرده است.

مجموعه‌های وابسته به شهرداری‌ها به ١٤سازمان محدود شد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری‌های صرف‌ هزینه‌ها جاری می‌شود، گفت: بر‌اساس قانون وزارت کشور و تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها ابلاغ و وزارت کشور نیز مستند بر آن ابلاغیه ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها را به استانداران جهت اعلام به شهرداری‌ها و نظارت بر اجرا ابلاغ کرده است.

وی گفت: بر این اساس مجموعه‌های وابسته به شهرداری‌ها درقالب چهارده سازمان تعریف و محدود شده است و خارج از این تعداد نباید شهرداری‌ها سازمان یا تشکیلات دیگری داشته باشند.

معاون شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزود: در این ابلاغیه مشخص شده است که شهرداری‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت در بخش حمل‌ونقل صرفا می‌توانند یک سازمان حمل مسافر با ادغام سازمان‌های اتوبوس‌ر‌انی، تاکسی‌رانی و پایانه‌ها داشته باشند و می‌توانند یک سازمان حمل بار نیز در شهر برای سامان‌دهی این بخش ایجاد کنند.

وی ادامه داد: همچنین براساس این ضوابط تشکیلاتی، کلان‌شهرها فقط می‌توانند یک سازمان قطار‌شهری با ادغام شرکت‌های بهره‌برداری و ساخت قطارشهری داشته باشند.

نوذرپور یادآور شد: تمامی شهرداری‌های کشور موظف‌اند طی یک سال، طرح ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها را اجرایی کنند و بر اساس این طرح نسبت به ادغام سازمان‌ها و شرکت‌های همسو و موازی خود اقدام کنند.

بازنگری در تشکیلات هزار و ٢٠٠شهرداری با هدف چابک‌سازی

اما میرنجاتی ، مشاور پارلمانی شهردار مشهد هم در این رابطه به شهرآرا گفت: در دستورالعمل جدیدی که با محوریت «ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها» از‌سوی وزیر کشور به استانداری‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ شده، چارچوب‌ها و ضوابطی مدنظر قرار گرفته است که به اصلاح ساختاری شهرداری‌ها منجر می‌شوند. البته در این مرحله، سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: این سازمان‌ها درحال‌حاضر به‌عنوان تشکیلاتی مستقل در ساختار و همچنین وابسته به مجموعه شهرداری‌ها، براساس ماده٨٤ قانون شهرداری‌ها تاسیس شده‌اند که در نظام و ضوابط جدید، به یک سطح تشکیلاتی از شهرداری‌ها تبدیل می‌شوند.

میرنجاتی تاکید کرد: معتقدیم که این تغییرات نیازمند زمان و کار کارشناسی است. ‌اساس موضوع ابلاغ‌شده و شهرداری‌ها در دستورکار خودشان قرار داده‌اند؛ اما تغییر ماهیت سازمان‌های وابسته از نکاتی است که نیازمند تامل بیشتر است تا اگر عملیاتی شد، بتوان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

او ضرورت این تامل برای تغییر در تحقق این ساختار را این‌گونه توضیح داد: هزار‌ودویست شهرداری که در سطح کشور فعال‌اند، هرکدام به تناسب نیازشان اقدام به تاسیس سازمان‌هایی کرده‌اند که اعمال تغییرات جدید در آن‌ها، نیازمند مدیریت و تدبیر ویژه است.

مشاور پارلمانی شهردار مشهد در تشریح دلایل تبیین این ضوابط جدید و اهدافی که در آن دنبال می‌شود، گفت: در این ابلاغیه هدف کوچک‌سازی و چابک‌سازی ساختار و همچنین واگذاری تصدی‌ها به بخش خصوصی است که بدان توجه شده تا براساس این سیاست‌های راهبردی، سازمان‌های ذی‌ربط ‌بازنگری شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار